sim1sen Startet 3.September.2014 Link til dette innlegget Startet 3.September.2014 Hei godtfolk! Så flott forum! Vi har i dag en 30 fots snekke som har vært vår 1.gangsbåt i to år. Vi er en famile med 2 voksne, 4 barn (mine og dine) og en hund. Vi skal nå oppgradere til en flybridgebåt med 3 separate lugarer, helst med separate senger i gjestelugarene. Ut i fra plass og løsning har vi falt for en Rodman 44. Dette er en sjelden båt å se her på Østlandet. Er dette en "vanlig" båt på Vestlandet? De vi har sett til salgs ligger der. Er dette bra saker? De vi har sett er jo "proppet" med utstyr. Den siste vi har sett på er med 2 x D6 IPS. Noen som vet ca forbruk pr time ved ca 20-22 knop? Blir glad for alle svar på godt og vondt. Også åpen for alternative båter med samme løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Da har jeg dessverre et vondt svar. Etter hva jeg har hørt, har det vært en del sprekker i skrogene på disse båtene pga. for tynt eller for dårlig avstivet skrog. Kan godt være at alle reklamasjoner på disse båtene er utbedret, men det vet jeg ingenting om. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Har selv en Rodman 44, og vet om fler som har samme båten. Har ikke hørt om sprekker i disse etter at faceliften kom i 2005. Vet at det var en del problemer rundt badeplattformen på slutten av -90 tallet, dette er modifisert på nyere modeller. Båten er helt super etter mitt intrykk, tåler myye sjø. Skroget er et velprøvd skrog og verftet bygger også oppsynsbåter som er beregnet å gå i hardt vær. Båten er godt isolert (divinycell) og egner seg godt til vinterbruk. Tror ikke denne båten står tilbake for verken princess eller fairline. Etter min mening har den en bedre plassutnyttelse. Forbruk (m/ IPS) i 6 knt/6 liter i timen, 22-23 knt/90 liter i timen, 26 knt/100 liter i timen. Marsjfart ligger mellom 23 og 26 knt. Toppfart 31-32 knt. Kosefart 6-7 knt. Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Da har jeg dessverre et vondt svar. Etter hva jeg har hørt, har det vært en del sprekker i skrogene på disse båtene pga. for tynt eller for dårlig avstivet skrog. Kan godt være at alle reklamasjoner på disse båtene er utbedret, men det vet jeg ingenting om. Jeg har nettopp handlet Rodman 44. Jeg har undersøkt mye vedrørende disse båtene, men jeg har aldri hørt om sprekker i skroget. Kan jeg spørre om hvor du har fått denne informasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Husker også at jeg har lest en artikkel om dette. Husker ikke detaljer, for det er ganske lenge siden, men det dreiet seg om en kar som hadde handlet seg ny båt hvor det viste seg at skroget hadde vesentlige mangler. Mener det var snakk om at det sprakk både her og der pga. underdimensjonering. Hvor jeg leste det husker jeg rett og slett ikke, men jeg tror det var i Båtmagasinet. Når det gjelder forbruk har jeg sett at Bitteliten opp til flere ganger har fortalt at hans båt (Nord West 420) bruker 120 liter/t i marsjfart (25kn?). Det er vel en båt som kan sammenlignes i størrelse og vekt. Han har jo også IPS. Har Rodman et mer effektivt skrog? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Adi Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 EVC panelet mitt viser 100 liter/t ved 3000 rpm/26 knt. IPS 500 (2 x D6 370). Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Her er en test av Rodman 44 med og uten IPS. IPS båten i testen har ikke joystick. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 http://www.start.argo.no/kunder/start_451/bilder/filer/baatsenter/baat_tester/test_av_rodman_44_m_ips.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Det var tema i diskusjoner i båthavnen. Jeg har ikke lest det noe sted. Men diskusjonen dreide seg om en båt som var underdimensjonert hvor eier reklamerte. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Har heller ikke hørt om tilfeller med underdimensjonert skrog på Rodman, snarere tvert i mot. Her er link til flere gamle tester. http://www.frydenbo-batsenter.no/bilder/filer/baatsenter/baat_tester/test_av_rodman_44.pdf http://www.frydenbo-batsenter.no/bilder/filer/baatsenter/baat_tester/rodman_41_boating_usa.pdf Sitér dette innlegget Link to post
sim1sen Svart 3.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Så hyggelig med tilbakemeldinger. Høres ut som vi har falt for rett båt da. Bare å løpe og kjøpe:) Sitér dette innlegget Link to post
sim1sen Svart 3.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Noen som kan si noe om planingsterskelen? Går den lett i vannet? Ser mange princess og fairline som er tunge i rumpa:) Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Noen som kan si noe om planingsterskelen? Går den lett i vannet? Ser mange princess og fairline som er tunge i rumpa:) Hei igjen, Når har ikke jeg den største erfaringen med båten ennå. Jeg tror planingsterskelen er rundt 17-18 knop, men jeg har inntrykk av at båten legger seg pent opp på vannet etter at terskelen er passert. Jeg har også sett at spesielt Princess er tunge bak, også når de ligger i "plan". Hansa666 på forumet her er etterhvert veldig erfaren med Rodman 44, han kommer kanskje inn i denne tråden... Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Uten å ha logget dette nøyaktig, så syntes jeg den slipper vannnet greit ved 17-18 knop. Ligger du i 10-12 knop så drar du endel sjø, men jeg har inntrykk av at den går lettere i vannet nå den er på plan enn en P42. Søker du på rodman oppe i søkefeltet til høyre så dukker det opp endel enmer hvor denne båtypen har vært nevnt. Vi er iallefall storfornøyd med vår, og den brukes hele året. Vi hadde en Flem 340 tidligere, som vi egentlig var veldig fornøyd med, men når vi bestemte oss for større båt med 3 lugarer falt valget på Rodman 44. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.