Jump to content

Legge til i ukjent uthavn, alene.

Normarco

Recommended Posts

På dette forumet er det samlet sett mye kompetanse på de fleste plan, og som overskriften sier kunne det vært morsomt å høre om hvordan Dere finner plasser som er dype nok til fortøyning med baug inn eller longside når/om man skulle befinne seg alene på ukjent plass.

Frem til nå har vi vært to om dette, men har tenkt på hvordan dette skulle løses på egen hånd. Ser at det tidligere har vært diskutert uten at det kom frem om man var på ukjent sted, men tråden sporet noe av og handlet til slutt om svak baugthruster.

Ser for meg følgende, longside:

1. bruk kikkert og se om det er bolter på land, skal man da anta at det er dypt nok, og bare gå inn?

2. Gjøre klart med tau foran, midtskips og bak.

3. Ut med fendring.

4. Beregne nok fremdrift (erfaring?) og hopp i land fra baug med tau, eller bare ta en sjangs og legge til longside.

5. Dreie baug og dra inn bak.

6. Fortøy i boltene man så i kikkert.

Anker akter:

1. Kikkertmetoden.

2. Tau foran klargjort.

3. Slipp anker og kjetting.

4. Beregne hvor langt inn man går inn, kan vel bli mye springing frem og tilbake vil jeg tro?

5. Hopp i land og fortøy, samt stramme opp.

Hva om det ikke er bolter, hvordan sjekkes dybden (frem og tilbakemetoden her også) hva om det er en irriterende vind som kan ødelegge humøret.

For anledningen: Både med bøye bak og baug inn til kai, samt longsidetillegning må jeg få påpeke at jeg klarer meget fint alene, men da vet jeg jo at det er dypt nok og ingen skumle bergnebber i veien :thumbsup:

Så kjære Forum, fyr løs med Deres erfaringer.

-NORMARCO-

Er nok litt forskjellige erfaringer.

1 bruker kart eller plotter til å se etter kjente farer.

2 Bedømme tereng på land, ofte fortsetter formasjoner i grove trekk under vann.

3. Ta en tørrunde mot ønsket sted, om mulig ta en tur på dekk, for å se forrholdene bedre.

4 Bestemme ønsket ankerfeste og landfeste.

5 klargjøre

6 I rolig farvann, setter eg normalt anker. Beregner sig i båten, til å nå sikkert i baugen, og kunne ta mot.(båten er tyngre enn du tror, mår det er sig i den) Fortøye og sikre. Ankervinch er til svert god hjelp- Fungerer som både nødstopp om eg er i baug, og holder båten fra land under fortøying. Er vanskelig uten vinch. da du ikkje har kontroll over akterenden,

7. Med vind har eg flere ganger brukt gummibåt til å få på landtau sikkert på plass.

Longside følges samme punkt 1-5.

Er min måte å gjøre det på, har fått noe trening, og gjør prosessen selv ,om det er usikre folk eg har med, Bruker heller en usikker som styrmann, enn sender i baug.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Synes du har resonert veldig bra :-)

Fjernkontroll på thrustere og aktervinsj er en stooor hjelp når man er alene med større båt. Man slipper mye stress og flyging frem og tilbake til styrepos om det blåser litt.

Nb: viktig å ha batteri og rekkevidde i orden så man vet man kan stole på kontrollen. Sleipnerkontrollen min begynnte å pipe en gang jeg holdt på alene i litt vind. Da var det bare å slippe alt og få legemet til styrepos i lynets hastighet ;-)

Longside mot fjellet ville jeg bare prøvd på under særdeles rolige forhold og egnet svaberg. Helst et sted jeg har ligget før så man husker fenderplassering, fortøyniger etc.

Om ikke ville jeg studert fjell og dybdeforhold nøye på nært hold før "final approach" gjøres.

Med baugen inn går stort sett veldig greit om det ikke blåser for mye og man har fjernkontroller.

Farter endel rundt alene og erfarer at planlegging og ha alt klart er viktig før man går intil. Hvert sted og situasjon er forskjellig. Hvor blåser det fra, hvilken tamp er viktigst å feste først så man kan ta resten i fred ro. Begynner som regel med spring mot vindretningen som første step ved longside. Da holder båten seg i ro så sant det ikke blåser fra brygga/ fjellet.

Igjen, på større båter er fjernkontroller en uvurdelig hjelp når man er alene ;-)

Mvh. SAP

Guest Avmønstret#

Sist sommer var jeg en del netter ute alene med ungene og lå i uthavner. Brukte Eniro sine flyfoto og fant plasser å ligge vha de. Da kunne jeg legge inn longsideplasser osv før jeg gikk inn i en uthavn. La meg da en plan A, B og C ifht hvilken plass jeg ville ha. Eniro sine flyfoto må være tatt i fellesferien så det er båter som ligger overalt.

I 2013 var det vel kun Locus som kunne skifte mellom ulike kart og flyfoto og legge punkter på tvers av kartgrunlag. Ergo så kunne en i planleggingen sitte og markere longsideplasser osv vha flyfoto, og nå er byttet til vanlig sjøkart så var punktene markert og en kunne legge opp en rute til plassene.

Nå tror jeg du kan bruke gulesider/eniro "på sjøen" på samme måte og ha oppe delt skjerm med flyfoto og kart samtidig. Å sitte med kikkert og prøve seg frem mot land i kronglete farvann er en utfordring. Ved å ha en god oversikt over aktuelle plasser på forhånd blir alt mye lettere. Og ligger det båter på flyfotoene så er det som regel greie punkt for å fortøye.

-------

Noen plasser ligger det båter fra før, med dregg ut bak. Da spurte jeg noen ganger fint om å få legge meg på siden for å gå på land med tau. Så rodde jeg ut dreggen etterpå og dro båten vekk fra naboen.

Men i praksis lå jeg mest longside. Med snekka jeg hadde så måtte jeg ta hensyn til vind og propellvridning. Med litt vind langsetter eller inn mot der en skal ligge så presses båten mot land, en fordel som en kan utnytte. God fendring, sakte fart og tau klar. Gikk da i land med to tau, slang fra meg det som var med vinden og fortøyde først mot vinden. Så det med vinden og spring etterpå. Dette gikk helt fint.

Når jeg skulle gå måtte jeg av og til bruke spring hvis vinden presset mot der jeg lå, eller hvis det var trangt på andre måter. Du kan sette spring på mange måter men den må jo være lett tilgjengelig fra styreposisjon. Jeg satt som regel spring bak, du kan også sette spring basert på båtens bredde, ikke bare lengde. Lot båten gå på tomgang fremover, hadde da fendret ekstra der båten går mot fjellet, og lot båten vri seg ut før jeg slapp springen og gikk.

--------

Ja det kan være litt stressende, men det hjelper å senke skuldrene på forhånd, si til seg selv at det ikke er så nøye/farlig og ta det helt rolig og sindig. Og ikke være redd for å "drite seg ut" eller noe. Drit i hva andre måtte mene eller syns om dine forsøk på fortøyning osv.

--------

Glemte en ting. Tror ikke jeg ville klart meg uten kulefendere når jeg skal ligge i uthavn. Da får en fendret rundt diverse utstikkere og ujevnheter uten problemer. Brukte også fjellkiler noen ganger om jeg følte at jeg trengte ekstra feste. Men la aldri til og dælja i en fjellkile før jeg festet første tauet :-) Det ble på en måte en sekundær greie.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Å gå inn i en uthavn hvor det ikke ligger noen fra før er noe jeg ikke er særlig happy for å gjøre alene dersom det ikke er rolige vindforhold. Eller sagt på en annen måte det gjøre jeg bare når det er stille. Uten fjernkontroll på ankervinsjen ville jeg ikke gjort det. Longside har jeg gjort flere ganger. Det synes jeg er enklere. Men det krever klart vann, synlige sprekker og lite vind.

Selv om det estetiske utsende med to kulefendre hengende på pulpitten ikke er helt slik jeg vil ha det ;) så blir det to gode slike neste år.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Et lite tips, enten en skal inn mot en brygge eller uthavn med bolter og fortøyingsringer og en kommer alene. Jeg har en kort tamp på et par meter som jeg fester fremme. Denne har jeg en grov karabonkrok i enden av, og idet jeg er fremme, bykser jeg i land, hekter karabinkroken på og ruser bak og strammer opp akterfortøyingen enten jeg nå har festet den i en bøye, eller det er ankeret som skal strammes opp. Og så, i fred og ro, justerer jeg landfortøyingen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Et tips til!

Selv om jeg skal ligge langs fjellet så legger jeg altid ut dregg og går inn med nesa først- så slakker jeg på dreggen etter hvert som fendring og bolter kommer på plass. Når jeg skal dra igjen er det veldig enkelt å la ankervinsjen dra akterenden av båten ut fra fjellet og jeg kan i ro å mak ta siste fortøyning.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Et tips til!

Selv om jeg skal ligge langs fjellet så legger jeg altid ut dregg og går inn med nesa først- så slakker jeg på dreggen etter hvert som fendring og bolter kommer på plass. Når jeg skal dra igjen er det veldig enkelt å la ankervinsjen dra akterenden av båten ut fra fjellet og jeg kan i ro å mak ta siste fortøyning.

Godt tips. Ikke alltid like lett å bruke spring til å gå fra en ulendt fjellside med pålandsvind. Særlig for oss uten thrustere

Synes vi har noen gode erfaringer her.

Med å bruke Eniro flyfototipset som Pinkvin har gjort vil jo det gi meg/oss en pekepinne om det har vært båter der før, det er liksom det som er abret mitt; hvordan er grunnen foran skjæret! Å stresse ned og fendre med gode kuler er en god idé[emoji106].

Å bruke ankret som hjelp, som Knude beskriver, gir jo i grunnen to muligheter om det ikke fins bolter; ankre akter, feste baug i land med kile, klinke flere kiler, slakk ankerkjetting og dra baug longside og fortøy i kilene man på forhånd har festet[emoji106]

Mange gode erfaringer og tips, kom gjerne fler med i diskusjonen.

Redigert av Normarco (see edit history)

Svai - det er alltid enklest, spesielt når man er alene!

Jeg har vel omtrent bare ankret opp mot land fire ganger, den aller første gangen var jeg alene, den andre gangen hadde jeg hjelpere på land som kunne ta i mot tauet. Jeg gjorde det på den aller tryggeste måten da jeg var alene - ankret først opp på svai relativt nært land, tok gummijolla i land med et tau, tilbake i båten, flytte ankertauet fra baugen til hekken, feste tauet fra land i baugen, også forhale båten mot land, slippe ankertau ... det tok lang tid, men det var en meget trygg måte å gjøre det på :-)

Har man ikke jolle, så er det bare å følge tipset til Kjeles ... legg på svøm! :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Guest Avmønstret#

Eniro sine bilder er så gode at du ser om det er motorbåt eller seilbåt. Ligger det en seilbåt longside en plass, eller en større motorbåt er det dypt nok. Og prikker du inn et par slike plasser i en uthavn (eller flere) så er det ganske sannsynlig at en eller flere av de har bolter eller tilsvarende.

Men må fortelle om en gang jeg brukte metoden på Østfoldkysten, hvor vannet fra elvene gjør det så grumsete at du ikke ser noe som helst. La meg longside i en lang tarm av en bukt. Smal med fjell på begge sider. Grua meg fælt for jeg var alene med dattera mi og jeg syns det var alt for trangt å legge til der. Vurderte å gå inn og forbi, snu og legge meg med baugen ut. Men riktig vind og en god porsjon flaks gjorde at jeg la til som en proff langt inn i "tarmen" med baugen innover :-D.

Vel fortøyd skule dattera mi bade. Hun klatret ned badestigen bak på båten og svømte forbi og foran båten. Et par meter foran båten ropte hun på meg "Se jeg kan stå bunnen her!".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...