Jump to content

Båthenger til 22 fot, erfaringer/ anbefalinger ?

paalo60

Recommended Posts

Tredal er tøffest.. pga. det tøffeste fjæringssystemet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Båten er 242 cm bred. Dette begrenser utvalget av båthengere, da henger må være like bred eller bredere enn båten.

For meg er det 3 viktige kriterier:

1. Lett å sjøsette og dra opp båten

2. Skånsom mot båten under transport og lagring

3. Kjøreegenskaper

Båten vil bli stående på hengeren under vinteren.

Ute etter andres erfaringer med disse båthengerene

Har en hss 1800 ew selv til min skibsplast. Veldig fornøyd. Mange ruller og god støtte så båten ligger godt. Den er like bred Som en lastebil så den krever oppmerksomhet bak rattet. Jeg tar opp båten på 2-3 min med den veldig enkelt!

Smart lydløsning også. Du bare vipper de bakover. Slipper å styre med å ta av hele lystavla.

Også er det solide skjermer som du kan gå på!

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Båten er 242 cm bred. Dette begrenser utvalget av båthengere, da henger må være like bred eller bredere enn båten.

Trenger ikke det nå lenger, nye regler i år.

"Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider.

Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren.

Det samme kravet gjelder for markeringslys dersom slikt lys er montert foran på kjøretøyet. Dersom kjøretøyet ikke er utstyrt ned markeringslykt tillates transport kun i dagslys med god sikt.

Båtens baug skal være plassert i kjøreretningen."

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/%C2%A73-4#%C2%A73-4

Jeg ville ha valgt en Svela B26X til denne båten. Jeg har både denne og Brenderup 8224TB. Svela hengeren trenger knapt nok justering og båten hviler på et stort antall gummihjul på hver side av kjølen. Båten min står på denne hengeren bortsett i fra når den brukes, har kjørt i fra Gudbrandsdalen til Østersjøen med hengeren, kjenner ikke mye til at en har en båt på slep bortsett i fra i motbakkene.

Anbefaler ikke en henger som har tillatt totalvekt på under 2.5 tonn synes det hopper og spretter mye hvis er nær tillatt totalvekt. Har prøvd 2 tonns versjonen av 8224TB, tror den heter 8222TB og det fungerte heller dårlig på humpete fylkesveger.

Dette er en kraftig 2,5 tonnssak, naturligvis med spirax spiralfjæring med støtdempere, samt tippramme http://www.tredal.no/?vis=produkt2&cid=442&pid={9B13E169-8EA7-475E-99B5-4BA26698437D}&t=24-2500%20tilhenger

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Vi har en Tysse henger til vår Askeladd, det er veldig solide og fine selvjusterende krybber. Bred aksling, så båten ligger veldig stødig.

båten vår er 233 bred og ca 1000kg. Skulle jeg brukt henger mye ville jeg kjøpt henger med lukket lager. Vi kjøpte også en solid tysse opplagshenger som vi bruker for å dra den inn i naustet, solide vinsjer på disse, selv om vi har elektrisk spill i naustet.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...