borghans Startet 3.September.2014 Del på Facebook Startet 3.September.2014 Reiste på verksted for å oppgradere programvaren på min Yanmar 6LY3. Men den lot seg ikke programmere, så den sorte boksen ble demontert og sendt til Yanmar Norge, for omprogrammering. De klarte å ødelegge den, og så sendte de en annen boks til meg med ny programvare, denne ble montert. Og motoren går som en klokke. Men timetelleren står nå på 470 timer den skal være 770 timer, men boksen er hentet på en annen motor som var gått 470 timer. Men det som jeg ikke forstår er at med den gamle elektronikkboksen så vite displayet, ved 2600 rpm et forbruk på ca 40 l/t. Dette var temmelig korrekt, da jeg sjekket dette da jeg hente båten. Nå med den nye elektronikkboksen og ny programvare så viser displayet ca 50 l/t ved 2600 rpm, dette er 10 liter feil. Enten har forbruket gått opp (har ikke fått sjekket dette) eller så er målingen blitt feil. Noen som kan fortelle meg hva dette kommer av eller hva jeg skal /kan gjøre med dette. Mener at dette er en feil som Yanmar må ordne opp i. Håper det er noen erfaring med dette blant medlemmene her.?? Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 5.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2014 Er det virkelig ingen her inne som har peiling på dette? Nå ble jeg overrasket. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Skal ikke påstå at jeg har så greie på det, men jeg tviler vel meget sterkt på at forbruket har endret seg all den tid motoren går som "ei klokke". Men ja, Yanmar må naturligvis ordre opp i dette. Det var jo dem som ødela den gamle elektronikkboksen din. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Antakelig har boksen stått på en større motor og er derved kalibrert feil. Yanmar må ordne opp i dette. Sitér dette innlegget Link to post
røyskatt Svart 6.September.2014 Del på Facebook Svart 6.September.2014 Hvorfor skulle du oppgradere programvaren,lurer da jeg har samme motor. Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 9.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2014 Programvaren var fra 2007, og det er noe med dieselpumpen som gjør at de har justert programvaren. Jeg hadde dessuten problem med at jeg fikk alarm "Effektreduksjon " når motoren gikk på tomgang. Og da var det å oppgradere programvaren en av flere løsninger. Problemet startet med at jeg fikk alarm "effektreduksjon" ved vanlig marsfart. Trodde først at det var dieselfilter som var tett, men det var det ikke. Fikk da diagnose på feilene, og feilkodene viste at det kunne være et lite oljefilter som er plassert på dieselpumpen som kunne være problemet. Dette ble skiftet og en blokk ble rengjort og da gikk motoren som den skulle, med unntak av problemene med alarm ved tomgang. Som var litt sporadisk, og anbefalingen var å oppgradere programvaren. Nå har jeg fått en annen elektronikkboks og alt er tilsynelatende i orden, men forbruksmåleren viser 10 liter for mye i timen. Sammenliknet med tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.