oivindg Startet 4.September.2014 Del på Facebook Startet 4.September.2014 (redigert) I år har jeg tenkt å rigge meg til med en elektrisk oljeskiftpumpe når jeg skal bytte olje på mine to kjære TAMD63P. Siden det er rundt 20 liter i hver motor, tenkte jeg at det ville være lurt å bruke en slange med størst mulig diameter (for å spare tid). Jeg tenkte selvsagt ikke på å måle dette forrige gang jeg var ombord. Er det tilfeldigvis noen som vet innerdiameteren på røret til peilepinnen på TAMD63P? Redigert 4.September.2014 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
ebonita Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Hej Oivindg, Det finns ju två pejlstickor på dessa fina motorer. Jag har använt en Biltema kugghjulspump och anslutit den till den vakanta oljestickan på 'baksidan' av vardera motorn. Jag tog helt enkelt en bit ½" oljeslang och krängde utanpå röret, se bild. Pss slipper man att gå ner i extremt liten diameter. Har suttit där tre eller fyra år nu och fungerar fint. Har inte kollat exakt men det verkar som att jag får ut det allra mesta av oljan. Från motoranslutningen går sugslangen sedan till en trevägs kulventil. Den andra anslutningen från kulventilen går till backslaget. Sen går slangen vidare till en trevägs väljarventil längst bak i motorrummet och så till kugghjulspumpen. Dvs man kan välja höger eller vänster sida och sedan om man vill pumpa från motor eller backslag. Tömningen (20 liter) tar kanske 10 minuter om oljan är ljummen. Oljepåfyllningen gör jag normalt när jag har öppnat de stora motorluckorna för vinterkonservering, men man kan faktiskt fylla olja genom att polvända kugghjulspumpen, det är en pluseffekt eftersom man då slipper att öppna dom stora motorluckorna på min båt. Har fixat detta med en liten elbox bak i motorrummet och styr via en vippa från en Volvo 740 fönsterhiss. Man får hålla in 'up' eller dwn' hela tiden, men jag ville inte riskera att pumpen kunde komma att gå av misstag. Som extra säkerhet så ställer jag trevägsventilen så att sugledningen går mot gearet i viloläge, och där är ju en extra kulventil som är stängd. Men någon efterfyllning har hittills aldrig varit aktuell trots ibland gott och väl 300 timmar under sommaren. Systemet fungerar som sagt helt enligt kravspecifikationen. :thumbsup: Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Elegant, som valig fra din side ebonita. :thumbsup: Jeg anvender den samme tannhjulspumpa, men har montert den sentralt mellom motorene, og trer en formontert slange utenpå peilepinnerøret på hver av motorene når jeg skal tappe olje. Ikke like elegant, men det funker bra og uten søl. Tapper ut 20 liter på varm motor, og det tar bare et par minutter. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ebonita Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 :blush: Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 Ja, det var et flott opplegg Ebonita! Jeg har også Biltemas tannhjulspumpe. Jeg kommer ikke til å montere noe permanent opplegg i år, men jeg tror jeg skal prøve å finne en slange som passer utenpå røret til peilepinnen og en som passer inni. Hvis jeg pumper tomt med den som går utenpå først, og så med den som går inni, så får jeg sjekket hvor langt ned i bunnpannen røret til peilepinne stikker også. REM, bruker du slangeklemme, eller sitter slangen fast av seg selv mens du pumper? Hva slags slange bruker du? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
REM Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Røret har en utvendig fals ved munningen som gjør at slangen sitter godt. Husker ikke dimensjonen, men tipper det er 1/2" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ebonita Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 (redigert) Tack både REM och Oivindg! Yeapp ½" slang REM. Med tanke på en rysarhistoria som jag läste här på forumet där någon lyckades få en nerstucken slang i oljestickans rör att fastna skulle jag inte vågat chansa på det. Varje år byter jag olja via den utvändigt påträdda slangen och slår därefter på nominella 20 liter utan att det blir mer än lite drygt 'mitt emellan strecken' på stickan, så då drar jag slutsatsen att man fått ut mer eller mindre all olja genom den utvändiga slangen. Vill f ö mena att jag läst att Volvo anbefaller detta sätt att dränera olja från motorn. Så då ser jag ingen anledning att chansa med någon slang ner i tråget? Redigert 4.September.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Jeg har Marco oljepumpe på mine 60 motorer. Bruker det tynneste medfølgende røret og stapper inni motorens peilerører. På ordentlig varm olje er 20 liter ute på null komma nix. Kan det være snakk om et par minutter max? På halv kald olje er derimot det tynne røret uegnet. Jeg har bare et par 20 liters dunker mellom motoren, stripser opp oljepumpa på en bjelke mellom motoren, og stapper slangen i peilerøret og ledningsklemmene ned på batteriet. Men jeg fikk jo inspirasjon til noe mer elegant i denne tråden her. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 Jeg tror jeg tar sjansen på å stikke en tynn slange nedi til slutt, slik at jeg får sjekket hvor mye som ligger igjen i bunnen. Det kan vel være litt forskjell på hellingen på motorene på båtene våre, vil jeg tro. En ting som er sikkert, er at alle slangekoblinger skal sitte skikkelig fast. I fjor lånte jeg ei pumpe, og der glapp slangen ut av pumpa av så kullsvart, varm olje rant utover nedre del av den ene motoren og dørken i maskinrommet. Ikke noe som frister til gjentakelse. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
oivindg Svart 6.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2014 (redigert) Jaja. Fikk ikke tak i slange som passet utenpå røret til peilepinnen. Flensen ytterst er faktisk rundt 19mm i diameter, neste del er 16mm, og selve røret er 12mm utvendig. Tipper det er 9.5mm innvendig på det tynneste. Jeg brukte en plastslange fra Biltema som er 8mm utvendig og 5mm innvendig. Det fungerte bra, men tar selvsagt lang tid. Redigert 6.September.2014 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.