Jump to content

Nidelv 15 for oppussningsprosjekt

Ruben M.

Recommended Posts

Gratulerer med ny og fin båt. Kanskje litt sær vindskjerm, men kjekt å ha noe som skiller seg ut.

Ja, flatt gulv kan være greit å ha, så en ikke går på snørra i bølgene.

Enkleste måten å fixe gulvet på er nok å anskaffe noe 2x4" og en 15 - 18 mm finerplate. Tilpass og legg 2x4" i lengderetningen av båten. Disse impregnerer du med f.eks polyester og limer fast til skroget med tec7 eller lignende. Skroget mattsliper og rengjør du slik at du får godt feste. Deretter det samme med finerplaten som du limer oppå 2x4" med tec7 el.l. Dette vil deg en vanntett dørk, og et stivt skrog både i lengderetning og sideveis. Gulvet kan du så male med top-coat eller bengalac.

Førerposisjon hadde jeg nok flyttet akterover. Rorplassen er i senter helt akter, slik som på joller, snekker og seilbåter. Der har du best kontroll og komfort.

Hei. vindskjermen tror jeg faktisk er orginal, Bare at sidevinduene er tatt bort. :wink: Det som er veldig kjekt er at den flyter som den står nå. Ble faktisk imponert at GH 10'en med yamaha 9,9 og to personer fikk begge båtene opp i plan når jeg skulle taue den :smiley: . Spesielt fordi 9,9en ikke er trimma (ennå :giggle: ). Det jeg har hørt er at jeg skulle få tak i 12mm finèr plate på grunn av vekta. Men mener du at jeg skal legge 2x4 framover liksom? også lime finèr plate på? har du mulighet til å lage en tegning av noe slag? :smiley:

mener du at jeg skal legge 2x4 framover liksom? også lime finèr plate på? :smiley:

Ja det var det jeg mente. Du skråskjærer 2x4 slik at de passer til skroget i lengderetningen. Disse limer du fast med sikaflex el.l. Deretter limer du finerplaten fast i 2x4. Denne kan du også i tilegg skrues fast i 2x4. Du kan også bruke epoxy som impregnering på alt trevirke først. Da vil nok dette holde seg vanntett til dommedag.

Skal du beholde noe av det gamle gulvet, skyver du 2x4 halveis under det gamle gulvet. Da får du godt underlag får både gammelt og nytt.

Før gjorde jeg det etter boka og støpte stringerne fast med glassfiber til skroget, men fant ut at det var enklere slik.

Alt dette var for å gjøre det enklest og billigst mulig. Vil du gjøre det dyrt og arbeidskrevende, velger du f.eks. divinycell og kevlar

Det er viktig at du understøtter skroget når du utfører denne jobben. For båten vil jo få den fasongen som du fikserer den i.

Det er nok bare et par kilo å spare på å legge 12mm finer. Så hvis ikke det er løpsbåt du skal bygge, vil jeg anbefale minst 15mm gulv. Et tynt gulv vil løsne lettere, da det stadig bøyer seg.

• 6 måneder senere...

Jeg har samme prosjektet nå, etter at tidligere eier fyllet dobbelbunnen med byggskum måtte dørken ut, jeg legger 2*4 på tvers og støper dem fast men gnir tec7 under når jeg fester dem. Så blir det topcoat hele veien og så finer plater oppe som blir skrudd fast i 2*4en og så støpt igjen. Men jeg har fjernet alt oppi og flytter fremsetene litt bakover.

bilde

• 3 uker senere...

Da begynner det å gå sakte framover. Har begynt med støttene til plata. Det her var måten jeg kom fram til.

bilde

Nå skal jeg nok snart få kjøpt en finèr plate så jeg kan få tetta det her. Tenkte å støpe inn hele plata, det er greit å gjøre det skikkelig når man først er i gang. Jeg har også laga meg en 'kalesje' av en vanlig presenning. Funker overraskende bra,

Har du skrå skjert endene på de imprignerte plankene sånn at de ligger mere jevnt med glassfiberen i bunn..det er litt viktig... egentlig burde du strengt tatt ha gjort som Zyriouz og brukt litt bredere planker for å fordele belastningen bedre i bunnen.. samt at de burde vært støpt fast med glassfiber til bunnen av båten.. Ville nok kuttet bort litt mere av det gamle gulvet også,da er det lettere å komme til.

• 11 måneder senere...

En god stund siden jeg har lagt ut noe her nå. Tenkte å ta en liten oppdatering på hva som er gjort.

Jeg har skrudd og støpt inn finerplata som jeg har skjært ut også grunna over der jeg har støpt.

bilde

Også har jeg kappa ut en plate til å ha bak på akterspeilet som motoren henger på. Den har jeg først tatt sika på, så skrudd på også støpt inn. Nå skal jeg borre opp å få slått inn en liten rørbit til drenering av motorbrønn, grunne også male med Shipolin.

bilde

Men så lurer jeg på hvor lang styrekabel og gass/gir kabel skal være.

Jeg målte fra den skrukoblinga på styresnekka her:

bilde

Også fra bakenden av kontrollboksen:
bilde

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...