Jump to content

Får ikke maks ant omdreininger vetus..

Barstad

Recommended Posts

Hei...

Har nettopp kommet hjem fra en fantastisk båttur,men med et par spørsmål/funderinger. Opplevde med min 25HK vetus fra 2005 at oljetrykkslampa startet å lyse, etter å ha gått ned fra 2600 omd til 850(tomgang) Dette forsvant når jeg frikjørte gassen. Har fått tips om å skifte filter, samt å skifte over til mineralolje 15w-40. Har hatt båten i en uke, så jeg er ikke helt kjent med oljen som er på pr i dag, men jeg fant en flaske castrol tection 15w 40.... Uansett, neste dilemma er maks ant omdreininger. I brukermanualen står det at denne motoren (M3.09) skal yte 3600 omdr ubelastet. Kan det da være helt normalt at jeg faller 700 omdr med belastning? Jeg får såvidt presset motoren opp mot 2900 omdr. Har funnet ut at det mest behagelige turtallet ligger på rundt 2600...

skal sjekke propellen. det første jeg tenkte når jeg så båten var " du verden så liten propell" men det kan jo tenkes at vridninga er for stor....

Det er ikke store propellen som skal til for en 25 hk motor vet du;-) En tomme diameter eller stigning utgjør vel rundt 200 rpm, så det skal litt til her. Få en propellleverandør til å foreta en propellberegning for deg, og sammenligne med hva du har. Tipper du bør ned rundt 3 tommer på stigning..

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...