Barstad Startet 7.September.2014 Link til dette innlegget Startet 7.September.2014 Hei... Har nettopp kommet hjem fra en fantastisk båttur,men med et par spørsmål/funderinger. Opplevde med min 25HK vetus fra 2005 at oljetrykkslampa startet å lyse, etter å ha gått ned fra 2600 omd til 850(tomgang) Dette forsvant når jeg frikjørte gassen. Har fått tips om å skifte filter, samt å skifte over til mineralolje 15w-40. Har hatt båten i en uke, så jeg er ikke helt kjent med oljen som er på pr i dag, men jeg fant en flaske castrol tection 15w 40.... Uansett, neste dilemma er maks ant omdreininger. I brukermanualen står det at denne motoren (M3.09) skal yte 3600 omdr ubelastet. Kan det da være helt normalt at jeg faller 700 omdr med belastning? Jeg får såvidt presset motoren opp mot 2900 omdr. Har funnet ut at det mest behagelige turtallet ligger på rundt 2600... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.September.2014 Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Du har nok for stor propell i forhold til motoren. Tipper tidligere eier har skiftet motor uten å bytte propell. Du bør bytte, motoren jobber for tungt slik det er nå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Barstad Svart 8.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 skal sjekke propellen. det første jeg tenkte når jeg så båten var " du verden så liten propell" men det kan jo tenkes at vridninga er for stor.... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Hva med groe under båten? Tett luftfilter kan også gi for lavt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 (redigert) skal sjekke propellen. det første jeg tenkte når jeg så båten var " du verden så liten propell" men det kan jo tenkes at vridninga er for stor.... Det er ikke store propellen som skal til for en 25 hk motor vet du;-) En tomme diameter eller stigning utgjør vel rundt 200 rpm, så det skal litt til her. Få en propellleverandør til å foreta en propellberegning for deg, og sammenligne med hva du har. Tipper du bør ned rundt 3 tommer på stigning.. Redigert 8.September.2014 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Barstad Svart 8.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Skal ta kontakt med Sleipner... når det gjelder groe så er den ren og fin under, men jeg har ikke sjekket luftfilteret. Da har jeg en god grunn til å tusle ned til sjøen i løpet av kvelden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.