Jump to content

gass på dass? kvelningsfornemmelser på do ( ikke egenprodusert)

GeirV

Recommended Posts

Kona var på dass, og når hun pumpet på jabsco-toan, så begynte hun å hoste og fikk litt kvelningsfornemmelser... jeg har forsøkt også, og opplevde det samme. Til tross for tømming av septik og pumping av mer vann inn, oppleves det samme. Tenkte det var avgasser fra tanken, men den har lufting. Noen som har erfaring med dette? Tips å gi for å få løst dette?

Kan det være hydrogensulfid? Kan visstnok forekomme om det blir smått med luft. Ville sjekket lufting og spylt godt gjennom tanken for så å ta i bruk et slikt middel som tilfører 'rett type' bakterier. Alternativt så kan du kjøre sølvnitrat (sånne dråper for desinfeksjon av drikkevann) men da tror jeg alle bakteriene stryker med, også de som er greie å ha på tanken.

Hydrogensulfid dannes når du har innestengt sjøvann over tid og er ekstremt giftig.

Ved høyere konsentrasjoner lammes luktesansen!!

Rørleggere var iallfall tidligere utsatt for skader av dette.

Det er også et problem på oljeplattformer.

(ppm = part per million)

0,008 ppm – Nedre luktgrense.

2 ppm - Problemer hos asmatikere.

3,6 ppm - Øye irritasjoner.

5 -10 ppm - Forandringer i blodet, lavere oksygenopptak.

10 ppm - Administrativ norm. (Tillatt arbeid I 8 timer pr. dag)

20 ppm - Slapphet, manglende apetitt, hodepine, irritabilitet, dårligere hukommelse, svimmelhet.

100 ppm - Luktesansen lammes.

400 ppm - Pusteproblemer.

500 ppm - Dødelig dose.

Vær forsiktig!!

Vær klar over at et batteri som koker (kortslutter) også gir fra seg en gass som kan minne sterkt om septiklukt. Vi opplevde det i helgen, da min fetters båt plutselig begynte å lukte sterk septik. Det viste seg til slutt å være et kokende Sønnak Nautilus batteri. Det er en farlig gass ! Så om du har batteri i nærheten av toalett, så sjekk dette. Evt sjekk at batterier er i orden, og ikke blir varme. Det var vann nok i batteriet, men det viste seg å være forurenset, så husk å kun bruke batterivann til etterfylling.

Redigert av Worry II (see edit history)

Ja, greia er jo den at dette kun oppstår på dassen (skibsplast 685), og kun når man pumper. Kjenner ikke noe lukt, men som nevnt oppstår en følelse av at luften snurper seg i halsen, og man får hosteanfall. Dette med dassdøra oppe. Som GeirT sier, er det vannlås, så for meg er det underlig at det skal komme avgasser fra septiken. Men et sted må jo dette komme fra, og siden det kun skjer når vi pumper, så er det lett å trekke en slutning om at det må ha noe med septiktanken å gjøre (men dette trenger jo ikke nødvendigvis være riktig). Det er jo folk som har stryket med av dette, så det er greit å finne ut av det......

ja, ser det, men dette er en utenbordsmotorbåt, og motoren er ikke i gang.... ei heller båter i nærleiken med motoren i gang...... Når det er sagt, skjønner jeg ikke at dette kan komme fra septiken heller, siden det pumpes vann inn i dassen og videre til tanken, og jeg kan ikke forstå at det kan komme avgasser fra septiken via slangen til dassen (diffusjonstett slange), siden det er vannlås i skåla..... hele greia er egentlig en gåte for meg

Kan du stenge vanntilførselen til dassen og fylle opp doskålen med ferskvann (fra feks. en bøtte) for så å pumpe dette ned i septiktanken? da eliminerer du at problemet kommer fra råttent sjøvann inn til dassen. Vel verd et forsøk?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg opplever det samme som ts. Min dass har ikke tank, tømming rett ut. Ikke har dassen vært brukt til seriøs jobbing de siste tre årene heller....

Når jeg kjører pumpen må jeg alltid hoste og harke litt etterpå. Jeg trekker gjerne pusten før jeg kjører pumpen...

Dassen er lite brukt så gass fra gammelt sjøvann som står i slangen kan virke sansynlig.

Råttent sjøvann lukter død og fordervelse - og jeg kjøper ikke helt argumentet med at luktesansen lammes. Slik jeg oppfattet scenarioet var det fruen som først oppdaget problemet, med OP stående i bakgrunnen. Ok, hun hadde hodet rett over toaletten - la oss anta at luktesansen hennes ble lammet - men hydrogensulfiden forsvinner jo ikke sånn helt uten videre - den vil gradvis tynnes ut, og den vil lekke ut av toalettrommet - delvis ut av båten og delvis inn i båten. OP kan dermed ikke unngå å lukte problemet lenge før hans egen luktesans blir slått ut - slik tenker i allefall jeg.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...