GeirV Startet 7.September.2014 Del på Facebook Startet 7.September.2014 Kona var på dass, og når hun pumpet på jabsco-toan, så begynte hun å hoste og fikk litt kvelningsfornemmelser... jeg har forsøkt også, og opplevde det samme. Til tross for tømming av septik og pumping av mer vann inn, oppleves det samme. Tenkte det var avgasser fra tanken, men den har lufting. Noen som har erfaring med dette? Tips å gi for å få løst dette? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 7.September.2014 Del på Facebook Svart 7.September.2014 Det må være tett lufting. Sjekkes først. Deretter, pump inn mye vann på tanken, og pump ut. Fyll på med litt grønn sanitærvæske, og problemet burde være løst. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.September.2014 Del på Facebook Svart 7.September.2014 Hvis det er lenge siden båten har vært i bruk, kan det være råttent sjøvann i inntakslangen. Lukter skikkelig ille, verre en septik.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
GeirV Svart 7.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2014 Nja.... dette lukter ikke, det gir bare kvelningsfornemmelser, dvs luften snurper seg i halsen og man føler seg litt uvel. Jeg har tenkt på at luftingen er tett, så jeg får sjekke det Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.September.2014 Del på Facebook Svart 7.September.2014 Kan det være hydrogensulfid? Kan visstnok forekomme om det blir smått med luft. Ville sjekket lufting og spylt godt gjennom tanken for så å ta i bruk et slikt middel som tilfører 'rett type' bakterier. Alternativt så kan du kjøre sølvnitrat (sånne dråper for desinfeksjon av drikkevann) men da tror jeg alle bakteriene stryker med, også de som er greie å ha på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Hvis det er H2S(Hydrogensulfid) lukter det som råttent egg. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Hydrogensulfid dannes når du har innestengt sjøvann over tid og er ekstremt giftig. Ved høyere konsentrasjoner lammes luktesansen!! Rørleggere var iallfall tidligere utsatt for skader av dette. Det er også et problem på oljeplattformer. (ppm = part per million) 0,008 ppm – Nedre luktgrense. 2 ppm - Problemer hos asmatikere. 3,6 ppm - Øye irritasjoner. 5 -10 ppm - Forandringer i blodet, lavere oksygenopptak. 10 ppm - Administrativ norm. (Tillatt arbeid I 8 timer pr. dag) 20 ppm - Slapphet, manglende apetitt, hodepine, irritabilitet, dårligere hukommelse, svimmelhet. 100 ppm - Luktesansen lammes. 400 ppm - Pusteproblemer. 500 ppm - Dødelig dose. Vær forsiktig!! Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Litt uforståelig at odør/atmosfære fra septiken skal komme tilbake til dassrommet.... vil det ikke alltid være en "vannlås" mellom tank og dassen ? Hvor er tanken ? Kan det være lekkasje fra slangen fra luftinga som slipper "odør" inn på toalett-rommet ? Lufting er å anbefale inn til feilen er funnet. Sitér dette innlegget Geir Link to post
Worry II Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 (redigert) Vær klar over at et batteri som koker (kortslutter) også gir fra seg en gass som kan minne sterkt om septiklukt. Vi opplevde det i helgen, da min fetters båt plutselig begynte å lukte sterk septik. Det viste seg til slutt å være et kokende Sønnak Nautilus batteri. Det er en farlig gass ! Så om du har batteri i nærheten av toalett, så sjekk dette. Evt sjekk at batterier er i orden, og ikke blir varme. Det var vann nok i batteriet, men det viste seg å være forurenset, så husk å kun bruke batterivann til etterfylling. Redigert 8.September.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 8.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2014 Ja, greia er jo den at dette kun oppstår på dassen (skibsplast 685), og kun når man pumper. Kjenner ikke noe lukt, men som nevnt oppstår en følelse av at luften snurper seg i halsen, og man får hosteanfall. Dette med dassdøra oppe. Som GeirT sier, er det vannlås, så for meg er det underlig at det skal komme avgasser fra septiken. Men et sted må jo dette komme fra, og siden det kun skjer når vi pumper, så er det lett å trekke en slutning om at det må ha noe med septiktanken å gjøre (men dette trenger jo ikke nødvendigvis være riktig). Det er jo folk som har stryket med av dette, så det er greit å finne ut av det...... Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 8.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2014 Forresten; batteriet er i andre enden av båten, så det er nok ikke det i dette tilfellet..... Sitér dette innlegget Link to post
Taremakken Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 (redigert) Hvis det er H2S(Hydrogensulfid) lukter det som råttent egg. Dette er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. H2S i minimale menger kan kjennes, men blir luktløs i høyere konsentrasjoner. Da er den luktløs og fargeløs og dreper deg på sekunder. Ett par åndedrag er nok. Redigert 8.September.2014 av Taremakken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Strekkfisken Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Når du nevner kvelningsfornemmelser og luktfri gass er min første tanke karbondioksyd. Det er ikke mange andre gasser som oppfører seg på den måten... Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 8.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2014 ja, ser det, men dette er en utenbordsmotorbåt, og motoren er ikke i gang.... ei heller båter i nærleiken med motoren i gang...... Når det er sagt, skjønner jeg ikke at dette kan komme fra septiken heller, siden det pumpes vann inn i dassen og videre til tanken, og jeg kan ikke forstå at det kan komme avgasser fra septiken via slangen til dassen (diffusjonstett slange), siden det er vannlås i skåla..... hele greia er egentlig en gåte for meg Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Kan du stenge vanntilførselen til dassen og fylle opp doskålen med ferskvann (fra feks. en bøtte) for så å pumpe dette ned i septiktanken? da eliminerer du at problemet kommer fra råttent sjøvann inn til dassen. Vel verd et forsøk? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirV Svart 8.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2014 får forsøke det, skal stikke ned til båten senere i dag og sjekke lufting til tanken osv, og så pøser jeg på med litt ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Hvis lufting er tett så kan vel gassen på septik muligens 'rape' tilbake? Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 8.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2014 Ja, det er vel den muligheten jeg har tenkt på også; at det ved tett lufting kommer gassbobler via septikslangen til dassen, og at disse boblene er små Sitér dette innlegget Link to post
gasebo Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Jeg opplever det samme som ts. Min dass har ikke tank, tømming rett ut. Ikke har dassen vært brukt til seriøs jobbing de siste tre årene heller.... Når jeg kjører pumpen må jeg alltid hoste og harke litt etterpå. Jeg trekker gjerne pusten før jeg kjører pumpen... Dassen er lite brukt så gass fra gammelt sjøvann som står i slangen kan virke sansynlig. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Og den kan ikke være metangass fra nedbrytingen i selve septiktanken? Om luftingen er tett er vel bare å legge munnen rundt ventilen på utsiden å blåse mens du står på brygga/utriggeren. Det er nå slik jeg tester min - men det er alstå ikke mulig å få rester opp i den, altså. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Og den kan ikke være metangass fra nedbrytingen i selve septiktanken? Om luftingen er tett er vel bare å legge munnen rundt ventilen på utsiden å blåse mens du står på brygga/utriggeren. Det er nå slik jeg tester min - men det er alstå ikke mulig å få rester opp i den, altså. Hehe, smaker nok godt i enkelte tilfeller ;) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Du skal ikke blåse samtidig som noen tømmer dassen Bigmac! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
paxo Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 H2S I farlige mengder kan dannes fra små mengder sjøvann som råtner i rør. Jeg gjentar igjen. VÆR FORSIKTIG! Som du ser fra forrige innlegget mitt, lammes luktesansen før pusteproblemer og dødelig dose. Varige skader kan en også få. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 Paxo overdriver vel litt, har aldri sett noen daue av litt drittlukt ! Sjekk at lufteslange er åpen, den kan ofte plugge av salt fra sjøvann på utside av båt . Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 (redigert) Råttent sjøvann lukter død og fordervelse - og jeg kjøper ikke helt argumentet med at luktesansen lammes. Slik jeg oppfattet scenarioet var det fruen som først oppdaget problemet, med OP stående i bakgrunnen. Ok, hun hadde hodet rett over toaletten - la oss anta at luktesansen hennes ble lammet - men hydrogensulfiden forsvinner jo ikke sånn helt uten videre - den vil gradvis tynnes ut, og den vil lekke ut av toalettrommet - delvis ut av båten og delvis inn i båten. OP kan dermed ikke unngå å lukte problemet lenge før hans egen luktesans blir slått ut - slik tenker i allefall jeg. Redigert 9.September.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.