Jump to content

gass på dass? kvelningsfornemmelser på do ( ikke egenprodusert)

GeirV

Recommended Posts

Hadde håpet å se på dette i går, men fikk ikke tid, så jeg får ta dette i kveld. får prøve meg frem, med god lufting. Tenker å sjekke luftingen til tanken. Prøver også å pøse på med ferskvann i dassen, for å se om problemet oppstår da. Dersom problemet fortsatt er der, har nok dette med septiktanken å gjøre. Etter å ha testet dette, får jeg teste med å pumpe inn sjøvann.

Nei dessverre overdriver jeg ikke.

jeg jobber I Nordsjøen med bl.a.slike ting og pleier heller ikke

å skrive innlegg I arbeidstiden. men dette synes jeg var såpass alvorlig

at jeg ville advare.

Her er fra en presentasjon jeg har holdt offshore:

"•Eksempel på H2S i rørstikk:

Ved 20 grader kan det løses 4 gram H2S i 1 liter vann. Ett rørstikk med ca. 20 liter vann kan inneholde 80g H2S. (mer ved kaldere miljø)

En lukket modul på 10m x 10m x 5m = 500m3

Jevnt fordelt i modulen:

80g/500m3=0,16g/m3=160 mg/m3

160mg/m3 = 115ppm. (luktesansen lammes ved ca.100ppm)

Lokalt vil konsentrasjonen bli mye høyere."

Eksemplet er fra et sjøvannsrør med 20 liter vann som har stått lenge nok til å bli mettet

med H2S (fra sulfatreduserende bakterier). Jevnt fordelt I en 500m3 modul er dette nok til å lamme luktesansen og sannsynligvis gi varige skader.

Dvs. at i et båttoilet på f.eks. 2x2x2meter (Ganske stort) er det nok å åpne et rør med 1/4 liter mettet vann for å oppnå 100ppm

og lamme luktesansen. 1,25liter og du har dødelig dose.

Trykksenking, røring og senking av pH med sur tilsetning, vil drive H2S ut av vannet.

Motmiddelet er hyppig utskifting av alt innestengt sjøvann og å være oppmerksom

på problemet.

To innpust kan være nok til å ta livet av folk, og det finns ingen motgift.

Her stiller H2S I samme klasse som CO (kullos) og gir indre kvelning (hver enkelt celle kveles)

De andre gassene som gir samme effekt er Hydrogencyanid og nervegassen Sarin.

Hos overlevende rapporteres det om skader 10 år etterpå.

Redigert av paxo (see edit history)

Paxo:

Dette er ting jeg hverken har hørt om eller registrert selv etter mange år som båtmisbruker...... Hvor lenge må vannet stå i lukket miljø for at H2S oppstår, og hvilke faktorer spiller inn på tiden det tar før det oppstår, og mengde gass? Kan dette virkelig oppstå i en typisk vanngjennomføring som ligger åpen ut mot "ferskt" saltvann, eller er det mellom dass og eventuelt stengt skroggjennomføring dette kan skje? Er gassen tyngre eller lettere enn luft?

Da er det vel slik gass som kan utvikle seg i sjøvannet i selve doskålen også dersom båten ikke har vært brukt på noen uker? Det er vel dette en kjenner som "råtten lukt" før faregrensen er nådd? Selv stenger jeg sjøvannsinntaket til dassen og fyller opp et par liter ferskvann i skålen dersom jeg ikke skal bruke båten på noen uker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sulfatreduserende bakterier (SRB) trives der det ikke er luft tilstede. Om du har

luft I et rør, kan du også få SRB under vanlige bakterier som liker, og bruker opp, lufta (Generelle Aerobe Bakterier - GAB)

Det fører ofte til korrosjon på rørvegger og tanker. Hvor lenge vannet må stå innestengt,er avhengig av temperatur, evn.

luft som brukes opp av GAB. Næringstilførsel og sulfatmengde i vannet spiller også inn.

Enkelt kan man si at sjøvann som er innestengt lenge nok til å betegnes som "råttent", inneholder mer eller mindre H2S.

Poenget er at man alltid skal være forsiktig med tanker og rør som står med liten eller ingen lufting.

Det er ikke godt å si hva problemet til GeirV er, men min oppfordring er å være forsiktig.

Sulfatreduserende bakterier (SRB) og Generelle Aerobe Bakterier (GAB) var nye utrykk for det jeg lenge har predikert om bakterier i septiktanker. Jag har brukt uttrykket Aerobe bakterier for de bakteriene i septiktanken som krever luft (oksygen) for å jobbe og som ikke utvikler lukt på tanken. På de bakteriene som genererer drittlukt og som trives uten oksygen, har jeg brukt navnet anaerobe bakterier. Mitt hovedbudskap i diskusjoner om lukt fra septiktanken har derfor vært å sørge for god lufttilgang til tanken, og å bruke biologisk sanitærvæske (feks. Green Viking) med sporer og næringstoffer (kalium) for å fremme livsvilkårene for de aerobe bakteriene. Begge bakterietypene bryter ned dritten til suppe, men med og uten lukt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi har lang erfaring fra vasking av tanker offshore, fordi det her er fare for H2S i store tanker. Vi vasker med vann, slik at tank får tilført masse oksygen.

Det er vel ikke helt sammenlignbart med et lite båttoalett - drittlukt og ubehag er det , men det er vel vanligvis ikke farlig.

Skyll med ferskvann, så blir man kvitt den sure lukten av gammelt sjøvann, samt sjekk at lufting er åpen. Mange båter burde også ha større slangediameter på utluftingsslange.

paxo, jeg har et par problemer med regnestykket ditt:

1. De fleste mikroorganismer dør som regel til av sine egne avfallsstoffer når konsentrasjonen blir for høy. Dette gjelder også de sulfatreduserende hvor det så vidt jeg vet er ved ca 5-10% metning (under normale trykk og temperaturer)
  2. Ved en trykkreduksjon i vann er det korrekt den vil avgi gass - men - ikke 100% av all gassen som er oppløst i vannet slik som du bruker i regnestykket ditt. Den avgir gass inntil ny likevekt i systemet er opprettet som med alt annen innen fysikken. Siden det normalt er svært lite trykk i slangene til toalettet i en fritidsbåt blir andelen gass avgitt tilsvarende liten.

I realiteten er nok feilen i regnestykket ditt sånn ca 50-100 ganger, forsiktig anslått.

Nå er H2S allikevel såpass farlige greier at du har rett i å advare mot den, men øyeblikkelige dødelige doser er neppe realistisk skal oppstå fra vannslangen i et alminnelig båt-toalett. Men det er vel ikke umulig det kan være nok gass til å forårsake kraftige ubehag og gass selv i mindre mengder kan være svært farlig hvis du blir eksponert for det over tid.

Vel, åkke som, så lever jeg fremdeles. Jeg tok imidlertid noen forsiktighetsregler; jeg åpnet alt som kunne åpnes i båten, før jeg begynte å styre. Pumpet i dassen, og det var ikke like intenst som før (sikkert fordi vi har holdt på noen gg der nede). Men; ingen tvil om at luftingen var tett. Åpnet inntaket i skroget, som kunne løsnes med en skrue. Der var det et filter som var tettpakket med noe papirgreier. Kan ikke forstå at det skulle komme luft ut av dette, så jeg fjernet filteret. Og se; når jeg pumpet ut vann, så vislet det i utluftingen (hvilket det ikke har gjort før). Tror problemet er løst nå

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...