Engers Startet 7.September.2014 Link til dette innlegget Startet 7.September.2014 Dette gjelder en Yanmar 4LH DTE fra 1998 som har gått ca 1350 timer. Når jeg setter denne i gir forover, er det en liten vibrasjon på tomgang. Når jeg da øker på turtallet, så blir vibrasjonen veldig kraftig. Dette er ca fra 900 til 12oo omdreininger. Det virker da som om gearet kanskje "sperrer"ikke er helt i inngrep ved dette turtallet. Når jeg så kommer over 1200 omdreininger virker det som gearet slår ordentlig inn og alt fungerer. De kraftige vibrasjonene er da også borte. Mekanikeren har byttet propellaksel og justert motorens innfesting. Dette hjalp ikke noe når det gjelder dette med at det virker som om den ikke går ordentlig i gir før den plutselig kommer ved 1200 omdreininger. Om man setter båten i revers og drar opp litt turtall, er alt i orden. Mekanikeren sier at det er gearet som da må overhales. At det må byttes noe lameller og noe slags fjærer eller lignende. ( husker ikke helt hva han sa )Og at muligens en demperplate også må byttes. Høres dette fornuftig ut, for dere som kan noe om båtgear? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 7.September.2014 Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 Heisann Sjekk tråden min https://baatplassen.no/i/topic/36270-vibrasjoner-yanmar-demperplata/ Hadde samme symtomer med samme motor. Ble en "ny båt" ved bytte av demperplate. Mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Engers Svart 8.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Hei Viksund Bravo, og takk for svar Så det var bare demperplata som var problemet hos deg? Du måtte ikke bytte lameller osv. i selve kassa? Har lest gjennom tråden din, og det virker som du hadde samme problem som båten min har. Når jeg gir gass forover, så vibrerer det noe voldsomt som om den kanskje ikke er helt i gir eller noe. Når jeg da når ca 1200 omdreininger, slår det plutselig inn og alt er normalt. Ingen vibrasjoner eller noe. Jeg har akkurat solgt båten, så jeg holder jo på å få reparert båten for den nye eieren. Håper bare at båten blir som den skal, og uten at den blir "overreparert" Jeg holder til i Oslo, og båten er nå i Arendal, så jeg får ikke sjekket noe rundt dette. Ikke har jeg noe greie på dette med båtgear heller, men det mekanikeren forteller meg høres egentlig fornuftig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 (redigert) Hadde samme problem på min Yanmar 85 hk fra 1994. Etter MANGE verksted opphold for og finne feil, var det en slitt kon i gir som gjorde at den sluret når den blir satt i gir.( sluring stoppet etter ca 1200 rpm) Husker ikke navn på gir nå ( båt solgt) , ..... men denne kon fungerte som en clutch . Gir ble som ny etter jeg skiftet denne kon. Se bilde av girkon her..... https://baatplassen.no/i/topic/45198-bravo-to-daarlig-giring-vaier-hoppet-av/page-2 Redigert 8.September.2014 av Ficher (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 8.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Så du hadde det samme Fisher, at det vibrerte noe voldsomt, så plutselig ble det bra når du kom opp i ca 1200 Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Hei igjen. Ja, på min var det kun demperplate som var problemet. Har kjørt noen hundre timer etter det Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Ficher Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Så du hadde det samme Fisher, at det vibrerte noe voldsomt, så plutselig ble det bra når du kom opp i ca 1200 Ja , samme på min maskin/gir . Høres ut som du må ha en ny kon om dette er samme gir som har denne kon / clutch løsning . Arbeid + kon ca 5000 - 6000 kr.......da skrudde jeg av / på gir selv , og Hovland båt satt i ny kon ++ Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Jeg må bare nevne en liten ting som muligens kan være til hjelp. Gratis sådan. En periode, med god og varm motor, ville den ikke helt i gir når jeg satt hendelen forover. Den hakket en del, og kom når jeg økte "pådraget". Da var det bare å stramme litt på gearvire. Mulig varmen i motorrom var nok til at wire ble ørlite lenger, slik at den ikke kom helt i gir. Andre symptomer og løsning enn ved bytte av demperplate altså, men en rimelig jobb om det fungerer :-) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.