Viksund Bravo Startet 26.November.2007 Del på Facebook Startet 26.November.2007 (redigert) Hei. Har vibrasjoner / risting i båten på min Yanmar 4LH DTE 165hk opp til 1100-1200 o/min. Over dette maler den som en katt. Har søkt en del på emnet , og virker som folk har forskjellige oppfatninger av dette. Noen har tydeligvis hatt hell ved bytte av demperplate? Vibrasjonen er så "kraftig" at jeg prøver å holde meg unna turtallsområdet, noe som blir litt masete innimellom. Hvor begynner jeg? Kan jeg kontrollere om demperplaten er defekt? Har det noe for seg med fleksibel kobling? Båten ligger for tiden på land. Håper noen har tips! Redigert: Motoren har gått i overkant av 2000 timer. Oppretting er kontrollert etter beste evne..... Redigert 26.November.2007 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Arnstein Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 Hvor begynner jeg? Kan jeg kontrollere om demperplaten er defekt? Har det noe for seg med fleksibel kobling? Redigert: Motoren har gått i overkant av 2000 timer. Oppretting er kontrollert etter beste evne..... Ingeting å bry seg om. Dette er helt normalt på disse motorene. Også på de nye. Har det selv på min 4LHA. Har skiftet demperplate pga. sjøvannsinntrenging. Akkurat likt etterpå. Har også sjekket opplining av motor. Fortsatt likt som før. Ville ikke brukt verkstedpenger på dette. Som du sier, hold deg mest mulig unna det verste vibrasjonsområdet. Problemet ligger mye i utformingen/kvaliteten til demperplatene til Yanmar. De holder, men rakler litt i nenvte turtallsområde. Rakling er normalt ikke farlig. Værre med kraftige vibrasjoner som resulterer i bankelyder i propellanlegget. Da er det noe som er galt fatt. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
olpi Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 Min er lik (165 HK Yanmar), men den rakler opp til ca 800 o/min og gir seg deretter. Vurderer også å bytte demperplate. Jeg har mekanisk gear. Nabobåten har en 290 Hl Yanmar og fikk rakling og ulyder sitt hydraliske gear. Han byttet demperplate og det ble veldig bra etter det. Min motor har gått ca 1150 timer. Nbaoen hadde gått 400-500 timer såvdit jeg vet Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 (redigert) Hei sann yanmar brukere Demperplatene til yanmar var tidligere lagd med fjær demping(kanskje idag også). Disse fungerer dårlig.. de gir gear klapring som transmisjons gutta kaller det. Jeg skal bytte plate på min nå og går for en fra Centa transmisjoner i sandefjord. www.centa.no Denne er bygd opp av gummi elementer og er konstruert nettopp for og motvirke risting. Prisen er heller ikke og bli redd av ca 2600 + MVA. Disse platene kan også repareres hvis det er nødvendig. Er vist et problem på spesielt 4LH serien pga gangen på motoren samt hester/vekt at man kan få disse problemene. MVH Øystein Redigert 27.November.2007 av Thorgrim (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Arvid_A Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Hei! Jeg har en 2000-modell 4JH3-DTE, gått ca 1050 timer. Også her "rakler" det ganske mye når den står i gir, men kun på tomgang. Justeringen motor/akselflens er helt fin og akslingen løper lett og fint rundt. Jeg har derfor bare slått meg til ro med at "slik er det", og prøver i størst mulig grad å unngå det problematiske turtallsområdet. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Det kan være en ide og være to til å sjekke dette. En til å kjører båten og en til å kikke i motorrommet for å prøve å se hvor feilen ligger. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Hadde dette problemet på en tidligere båt med Yanmar LH-HTE, og PRM sluregear. Byttet til Centaflexkobling med såkalt progressiv gummidempere. Den kostet da nærmere 7.000,-. Problemet endret karakter og totalt sett forbedret det mht. klaprelyder osv. Vibrasjoner i seg selv kan skade en tradisjonell demperplate og hos meg var festehullene i den gamle demperplata slitt ovale. Dette hadde skjedd da motoren hadde gått ca. 850 timer. I ettertid viste det seg at maskinering av gearaxelflens var 5/100 deler skjev og at dette sansynligvis hadde forårsaket vibrasjonen som skadet orginal demperplate! Vil si det sånn at man skal være OBS på dette problemet! Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 27.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2007 Fint med andres erfaringer Jeg var i kontakt med en som hadde samme båten, samme motor og samme propellen. Og han hadde ikke disse klaprelydene og vibrasjonene.... Derfor blir man jo litt "frustrert" over at de er der. Men- som dere sier- kanskje må en bare leve med det. Ergelig å kaste vekk noen tusenlapper forgjeves iallefall. Er det noen justeringer på motor som kan bedre dette tro? Motoren er trofast og fin ellers.... PS: Føler motoren har minst av dette problemet når den er kald. Dette får meg til å tenke på oljen i giret(tykkere når kald). Det er et Kanzaki KM5A gear. Noen som har erfart lignende? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Viksund Bravo Svart 27.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2007 Jeg skal bytte plate på min nå og går for en fra Centa transmisjoner i sandefjord. www.centa.no Denne er bygd opp av gummi elementer og er konstruert nettopp for og motvirke risting. Prisen er heller ikke og bli redd av ca 2600 + MVA. MVH Øystein Hei. Har de en demperplate som passer til 4LH-DTE med Kansaki KM5 gear? Eller har du kanskje et annet gir? Gjør du jobben selv? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Mix Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 (redigert) På meg virker som du har et større problem, dersom du har vibrasjoner og risting helt opp til 11-1200 rpm. Denne sedvanlige utbredte raklingen fra dempeplata på Yanmar med ZF gear virker noe mer beskjeden en det du antyder her. Ihverfall på min 6LY2. Jeg merker ingen ekstra vibrasjoner/risting. Kun litt rakling rett etter innkobling på 7-800 rpm. Jeg har den tradisjonelle demperen med fjærer. Denne ble også byttet tidligere, men raklingen ble kun marginalt bedre. Yanmar nektet da å sette inn polyurethan demper pga. levetiden på disse. Lev heller med raklingen var svaret. Dette er nå ca. 3-4 år siden, og raklingen har ikke tiltatt, har vel heller blitt vant med den,og det bekymrer meg ikke lenger. Redigert 27.November.2007 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Hadde samme problemet på en ny 4LHA-DTP i 2002. Klagde til Yanmar Norge. Fikk ny demperplate. Lyden forsvant. Det pussige var at demperplata jeg skrudde ut og den jeg satt i var så og si identiske. Likevel ble altså klapringen opp til ca 1100 opm borte. Vibrasjoner og risting var det derimot lite av både før og etter byttet. Her har du nok et problem som ikke skyldes demperplata. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 27.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2007 Her har du nok et problem som ikke skyldes demperplata. Hmm. Hvor begynner jeg da tro? Merker ikke slakk i cutlesslager. Mener forrige eier sa propellen var avbalansert også. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Blue_Dragon Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Jeg ville uansett vært bekymret for slike vibrasjoner. Det høres ikke bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Du sier at der er vibrasjoner opp til 1100-1200 o/min. Trolig så er dette ikke den typiske raklingen fra mekaniske gear på tomgang uten mye belastning. Opprettingen er Ok? Hva med motorfestene på denne motoren? Har du kontrollert at alle motorlabbene virkelig ligger med samme presset parvis mot motorbedding/skroget. Står den på "3 labber" kan jo slike ting forekomme. Yanmar har hatt en tendens til å bruke myke motorlabber som igjen fører til at motor sammen med aksling selvsvinger ved gitte turtall. Siden dette problemet gir seg ved økende turtall så ville jeg virkelig prøvd en flexibel kobling mellom gear og aksling. Propellen kan du jo sjekke når du nå er på land. Husk for all del å kontrollere at stignigen er lik på alle bladene. Det er ikke nok å bare teste om den er i balanse. Min forrige båt hadde en propell som var ulik på stignigen som resulterte i vibrasjoner. Den var helt ny og feil fra fabrikk. Winrace Propellers korrigerte feilen og det ble en helt annen båt å kjøre. Vibrasjoner er en utfordring med mye tidkrevende feilsøking og utprøving. Lykke til! Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 27.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2007 Ok, så da beveger jeg meg kanskje bort fra demperplata....? Hvordan kan en sjekke om motorlabbene er riktig justert,tro? Virker ikke så lett. Hva slags fleksibel kobling bør jeg satse på? Noen som vet hvor jeg kan sjekke propellen nær Kristiansand? Ble visst litt mange spørsmål her Takk for tilbakemeldinger! Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Thorlyn Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Hei sann ja de har plate til den. Har samme kasse selv . Pratet med dem i forige uke og la fram problemet mitt... Forklarte at den er helt fin når den er kald men begynner og riste voldsomt når temp oppnås og ca opp til 1100 rpm. Da begynte han og le Veldig kjent problem dette her sa han.. Jeg har nå ute den gamle plata mi og den er slerkete i fjærene Det som fikk meg til og få hakeslepp var at jeg først dro til den lokale yanmar pusher for og innhente pris på orginal plate.. 9400.-KR Det skal også nevnes at min forrige båt med yanmar 4jh2-dte med km4a gir hadde akkurat de samme tendensene. Da fant jeg aldrig ut av problemet tross rådføring med yanmar norge og x antall forhandlere , men ser helt klart grunnen når jeg ser på den gamle plata.. Centa fortalte at volvo også har brukt fjærplater og det var flere tilfeller hvor knekte fjærer kom ut når man demonterte Gear fra motor. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Thorlyn Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 (redigert) Hei det skal også nevnes at yanmar har kommet med ikke mindre enn tre delenummer(forbedringer) på denne plata til 4LH serien. Hvis du skal ha fleskibel kobling så kjøper du dette fra CENTA. De leverer til SLEIPNER. Forskjellen er pris Redigert 27.November.2007 av Thorgrim (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Viksund Bravo Svart 27.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2007 Hei Thorgrim! Takk for info, ser jo ut til at det er samme problemet. Tilbake til demperplata, altså Skulle gjerne hørt om dine erfaringer før jeg byttet, men du har vel båten på land frem til våren du også? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Arnstein Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Er fortsatt av den oppfatning at her kan du lett og unødvendig bekymre på deg 10 høvdinger. Ikke unormalt med rakling og litt vibrasjoner i dette turtallsområdet. Her i strengen er det forskjellige meninger. Problemet er nok at ingen av oss har hørt raklingen din og har dermed en heller dårlig referanse til hva en selv er vandt til. Som sagt jeg skiftet demperplate etter ca. 475 timer. Motoren var ute og satt inn igjen og kontrollert opplining. Lyden var den samme med den nye som den gamle plata. Jeg har styreposisjon ute og kan stå rett over åpen motor og følge med i full fart. Det kan høres daramtisk ut når du går på tomgang med gearet innkoplet. Har en ZF63A kasse. Den gearer med fint inngrep. Lite vibrasjoner i motor på tomgang. Ved høyere turtall veldig rolig bortsett fra litt vibrasjoner i området ca. 1100 til 1250 rpm. Lite skrogvibrasjoner/klirr. Kun i nevnte område. Finner igjen noe svingninger i skroget ved 2900 rpm. NB sier at dette merkes på alle 820 modellene med denne motoren. Dette kommer nok av at man beveger seg i inn kritisk turtall av andre eller tredje orden for akslingen. Dette er heller ikke noe å bry seg om, om man ikke er helt perfeksjonist da. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Thorlyn Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Ja båten står godt og trygt inne med et ribbet motorom.. hmm ingen motor der gitt ikke noe innredning heller forøvrig Mye og gjøre?? JA. Det som er greia sier bedreviterne er at nettopp KM5A giret er verre og mer følsomt for dette enn ZF 45a og 63A. Jeg stoler på fagkunnskapen til transmisjonsgutta og gjør jobben skikkelig nå en gang for alle, med ny demperplate og fleksibel kobling. Skal ikke riste her nei Har også vudert aquadrive som Centa og Progress leverer med opplagring til aksel for og ta opp kreftene horisontalt fra propell. Dette er en idell løsning som Bla Nimbus bruker for og eleminere all vibrasjon og avlastning på giret. Det er bare et problem.... Pris.. ca 17000 Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mix Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Jeg ble litt usikker nå. Her er det snakk om eldre Kanzaki gearkasser. Disse leveres vel ikke lenger. Er dette mekaniske gear ? Mine erfaringer baserer seg på hydraulisk ZF kasse. Det blir sannsynligvis noe annet. Demperplatene til ZF gear er som regel produsert av Centa, R&D, Vulcan elns. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 (redigert) Jeg er også enig i det arnstein sier at det er vanskelig for oss andre og mene noe om DIN lyd og vibrasjon. Koster jo faktisk ganske mye all denne moroa. Men jeg vet at jeg ikke skal komme til sommeren og skal legge til og motoren nesten hopper ut av motorrommet.. det har jeg opplevd en gang for mye.. Typisk hendelse for meg var og ligge i marsj 1 time eller to for og slakke ned, setter båten i fri, siger rolig fram, setter i gear også begynner det... Ja KM5A er mekanisk gear og mildt sagt harde i innkoplingen. Redigert 27.November.2007 av Thorgrim (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
ooma Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 En enkel løsning for å eliminere 2 og 3 ordens harmoniske effekter fra akslingen er å korte inn denne pitte-litte-granne og legge inn en distanseskive mellom gear og akslingflens. Mener å ha sett disse levert for tilpassing av akslinglengder. Dette vil flytte bråket i turtallsregisteret eller fjerne denne om det er akslingen som forårsaker denne støyen. Har selv satt thrustlager og fleksibel kobling på min motor etter motorbytte for å eliminiere all form for vibrasjonsforplantning. (Ikke Yanmar, og heller ikke testet i båten uten denne montasjen) Sitér dette innlegget Oso Link to post
Viksund Bravo Svart 28.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2007 Takker igjen for svar. Hadde en samtale med en fra Centa idag. Han skulle sende meg tilbud på demperplate og kobling. Virket som om han var mer usikker på om demperplata var skyld i vibrasjoner. Han mente dårlig demperplate førte til rakling i gear, men var ikke helt sikker mht vibrasjonene. Han anbefalte meg å demontere den gamle for å inspisere den. Så ringte jeg en Yanmar mekaniker. Hjelpsom og hyggelig var han, men det er jo ikke så lett å si for han heller uten å først ha testet båten. Han helte mer mot ubalanse/ oppretting/ propell/ cutlesslager. Altså forhold bak gearet. Tror kanskje jeg må ringe forrige eier å skremme ham opp litt Han kan iallefall fortelle om det har vært noe forandring o.l Er fortsatt av den oppfatning at her kan du lett og unødvendig bekymre på deg 10 høvdinger. Ikke unormalt med rakling og litt vibrasjoner i dette turtallsområdet. Her i strengen er det forskjellige meninger. Problemet er nok at ingen av oss har hørt raklingen din og har dermed en heller dårlig referanse til hva en selv er vandt til. Du har et poeng som jeg må ta med meg i prosessen. Båten fungerer jo fint, bare jeg holder meg unna "det verste turtallet" Men så er det litt irriterende å ikke kunne ligge litt over tomgang å tusle da. Føler 1100o/min er litt for rask fart på noen plasser. Mix: Ja det er mekaniske gir, med såkalt "kon". Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
nimbuster Svart 28.November.2007 Del på Facebook Svart 28.November.2007 Jeg mener vel at rakling fra demperplata ikke fremkommer annet enn på tomgang eller til nød like over tomgangsturtall. Dette forsvinner dersom turtallet økes noe. Det billigste i første omgang er å eliminere mulige andre årsaker. Forviss deg om at det ikke er kast i aksling og i propell og sørg for å kontrollere oppretting av motor, i forhold til klemflensen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.