Bårdp Startet 8.September.2014 Link til dette innlegget Startet 8.September.2014 Har vært ute av dette med skipselektronikk noen år så jeg er ikke helt orientert på hva som finnes i markedet i dag. Jeg skal ha en autopilot til en Arvor 215 med en 100Hk diesel og fast aksling. Da båten bruker i nord vet jeg av erfaring at det ikke fungerer med kun et enkelt fluksgate kompass. Trenger en liten enkel pilot med en 1/2l pumpe og en styrestikke for å ha ute i tillegg til hovedenhet inne. Hva er å få og hav anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Jeg har Simrad AP24 som jeg er svært fornøyd med. Her er utvalget av styrestikker http://pro.simrad-yachting.com/en-US/Products/Autopilots/Remote-controls/ Jeg foretrekker OP10 som ekstra betjening i stedet for stikke. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=37091701 I tillegg til pakka så vil du trenge en en RF300 rorføler. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Sinrad er sikkert bra men så ikke for meg å montere noe så dyrt i denne balja til en båt. Har sett lit på denne Raymarine Autopilot Evolution med 0,5L hydraulisk pumpe. http://www.seatronic.no/autopilot-autopiloter-c-230_57/raymarine-autopilot-p-4454 Skal tro om den vi fungere? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Raymarine'n er ikke noe dårlig valg, god pris og P70R panelet som følger med synes jeg selv er glimrende med betjening av hjulknotten istedet for bare trykknapper, ett klikk er en grad og trenger ikke se på displayet eller om det er rett knapp du har under fingeren for å justere. Enkelt å utvide denne piloten med en av de trådløse fjernkontrollene også, plug & play. I tillegg trenger du å få presset etpar hydraulikkslanger i passende lengde(Hydroscand, Tess el.l. fix), tilbakeslagsventiler om du har bare en styrepos fra før og etpar liter olje av samme typen du har fra før på styringa. Kjør på :) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 0.5 liters pumpa er i minste laget for noen båter i dorgehastighet. Hva slags kartplotter har du? Lowrance kommer med en ny pilot som bygger på Simrad teknologi på senhøsten. Den vil bli rimeligere en Raymarine EV100, men den kan bare brukes sammen med HDS Gen2 og HDS Touch kartplottere og ekkolodd siden den leveres uten betjeningspanel. Den vil ha tilsvarende pumpestørrelse som Simrad RPU80 og Raymarine Type 2. Jeg har skrevet litt om Lowrance piloten på forumet til trollingforbundet http://trollingfiske.org/forum/topic/2282-lowrance-introduserer-autopilot/ Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 (redigert) Tror nokk 1/2 liters pumpa holder i massevis for det er jo en knørliten styresylinder og kun en 21,5 fots båt. Men jeg vil ikke ha noen trådløs fjernkontrill men en vanlig styrestikke ute, så det må jeg først finne ut om den kan bruke. Kartplotteren min en gammel Navman men den er god nokk til meg. Ekkoloddet er et Eagele eller noe slikt Bare tull hele loddet. Men jeg har et gammelt Kodenlodd jeg skal se mo jeg ikke kan få plass til for det er skikkelig bra. Redigert 13.September.2014 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Det som sannsynligvis gjør at du kan bruke ei 0.5l pumpe er skrogformen og strak aksel som gir bra stabilitet. Det er en vanskeligere oppgave å styre en liten lett båt en en stor, og vanskeligere i lave enn i høye hastigheter derfor sliter 0.5 på en del mindre båter. Sørg for at forhandler går god for at piloten egner seg til båten din slik at du i hvertfall kan bytte til større modell mot mellomlegg hvis den ikke har tilstrekkelig kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 (redigert) !! Til dorgefart bør du nok investere i en rorgiver uansett hvilken type AP, så styreenheten vet faktisk rorutslag og ikke bare prøver å kjøre pumpa konstant for å opprettholde kurs i knapp styrefart, sidevind, lange dønninger, el.a. Fart inn er også kjekt å ha, slik at den justerer rorutslag/rate of turn etter hastigheten på skuta, hastighet via std. nmea til AP kan hentes fra datautgangen på Navman'en - Går mulig greit uten, da Raymarine EV er smart over 4-5 knop med den nye kompass-sensoren. Usikker på om Raymarine har hverken FU el. NFU styrestikker til disse fritidspilotene? Ed. de har jo, med støtte for begge tydeligvis, må kobles via Seatalk-linken(som styrepanelet) og koster mulig halvparten av hele autopilotpakka for denne stikka iflg. denne tråden her.. Redigert 13.September.2014 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Da har jeg bestilt Raymarine Autopilot Evolution med 0,5L hydraulisk pumpe så får jeg se hvordan det fungerer. Den styrestikka virker vistnikk ikke men det skall komme en som virker i løpet av våren ifølge Raimarin. Prøver først uten rorgiver og blir det ikke bra etter monterer jeg en. Sitér dette innlegget Link to post
dreamen Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 0.5 liters pumpa er i minste laget for noen båter i dorgehastighet. Hva slags kartplotter har du? Lowrance kommer med en ny pilot som bygger på Simrad teknologi på senhøsten. Den vil bli rimeligere en Raymarine EV100, men den kan bare brukes sammen med HDS Gen2 og HDS Touch kartplottere og ekkolodd siden den leveres uten betjeningspanel. Den vil ha tilsvarende pumpestørrelse som Simrad RPU80 og Raymarine Type 2. Jeg har skrevet litt om Lowrance piloten på forumet til trollingforbundet http://trollingfiske.org/forum/topic/2282-lowrance-introduserer-autopilot/ Hei Denne autopiloten vurderer jeg sterkt, men litt usikker på når det blir litt fart 20-25 kn (har da 150hk outboard). Jeg har HDS Gen2 plotter fra før.Prisen ligg pr i dag samme som Raymarine evo. som jeg også vurderer. Noen som har anbefalinger VS disse 2,? http://www.mjosservice.no/produkt/raymarine/autopilot-for-motorbat/acu-100-p70r-05l-12v-pumpe http://www.lowrance.com/nb-NO/Produkter/Auto-Steering/ Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Regner med at Lowrance piloten kommer på ca 10 tusen i de rimeligste butikkene når den kommer i salg (hvis ikke prisen blir økt pga av valutakurser i mellomtiden). Jeg har testet Simrad AP24 som Lowrance piloten bygger på med GS25 kompass (identisk med Point-1 som følger med Lowrance piloten) og jeg merket ingen forskjell fra når jeg bruk RC42 så det er svært lite sannsynlig at 25-30 knop skal bli et problem. Sitér dette innlegget Link to post
dreamen Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Vist farten ikke har noe å si, så tror jeg at den må bestilles . Kommer i midten av februar ca.Kr. 9120.+Mva Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Elektronikk pleier å ligge ca 15% under listepris hos de rimeligste nettbutikkene. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Da er Raymarine Autopilot Evolution med 0,5L hydraulisk pumpe montert og testet. Bare en ting å si det fungerer fantastisk bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.