Jump to content

Styrestikke Raymarine autopilot. Alternativ til original?


Elise

Recommended Posts

Hei

 

Ønsker meg styrestikke til Raymarine autopilot, har litt for mange turn på styringen og kunne vært behaglig med styrestikke koblet opp mot autopiloten. Det finnes en orginal stikke, men den har store fysiske mål, og er svin dyr, ca 5500 i Norge.

Er det noen som har fått koblet opp og brukt en annen stikke på Raymarine autopiloter, en som er liten og grei å plassere, og ikke så dyr.

Link to post
Share on other sites

Joystikken fra Raymarine kjører på SeaTalk og etter du har endret kursen og slipper den kjører båten på førige kurs på ny. Jeg så hos Belamarin en joystikk dem hadde laget fra noen trukkgreier og med den klarte man kursendring og å kjøre båten 100%. Hør med noen forhandler i området og få han til å undersøke litt hos dem.

Link to post
Share on other sites

Ikke til å styre båten i steden for ror med flere turn, de er de han sliter med. Radiokontrol tar kun 1 grade av gangen. Selv bruker jeg lille kontrollet og er enig med deg i nytte av den som hjelpemiddel. En duppedings til som passer på man beveger seg ikke for meget og samler på magemuskler... :cheers:

ST8002 display har ratt men er dyrer en joystikk.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at det ikke er optimalt dimensjonert. Tidligere eier har montert litt for stor styresylinder. Det riktige hadde vært og montere servostyring, med nye rattpumper og styresylinder. Det er en jobb jeg ikke tenker å utføre, problemet er ikke så stort. Derfor var tanken å la autopiloten gjøre jobben, begynner å bli lat :lol:

Link to post
Share on other sites

Dersom hydraulikkpumpa på ST8002 virker etter samme prinsipp som på vår ST 5000 styres pumpa fra autopilotens styreenhet ved at "retningen på strømmen" vendes etter hvilken vei roret skal bevege seg.

 

Det bør være mulig å paralellkoble en slags vippebryter til strømforsyningen til pumpa slik at man kan kjøre pumpa manuelt. Antagelig trenges det en kobling via to stk dobbeltvirkende releer slik at man får byttet mellom pluss og minus på de to lederne (tilsvarende som styringen til powertrim på VP 290 drev). En risiko med en slik løsning er at det ikke er sikkert at styreenheten trives med å få strøm inn på utgangen til pumpa, der det normalt skal gå strøm ut.

 

Jeg har ikke prøvd dette, men har vært inne på tanken om at en slik løsning kunne vært behagelig å ha, selv med et normalt antal turn på rattet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Dette har vært gjørt og funkerer men problemet er å hvis man setter kurskomputeren på auto gir den plus og minus i motsetning til vippebryteren og sikring går. Dere kan sette opp systemet med relèer som bryter strøm fra kurskomputer og aktiverer vippebryteren. Vippebryter kan brukes fra anleggsmaskiner eks.truck.

Link to post
Share on other sites

Jeg tænker over om det er muligt at fabrikere en total joystick-løsning til EVC-motorer med autopilot.

 

Altså: At kombinere EVC, autopilot og baugthruster i et betjeningsgreb af samme type som dem man bruger til computerspil. Når man bevæger det fremad sejler båden frem og tilsvarende tilbage. Til siderne aktiveres autopiloten og roterer man håndtaget venstre/højre aktiveres thrusteren.

 

Lavet på den rigtige måde kunne det måske være en god ide?

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...