Jump to content

Bygge om fra 2 til 1 motor?

Roger og Olina

Recommended Posts

Hvor mye denne bruker i hhv åtte og ti knop vet du ikke før du har målt den, men det som er helt sikkert er at ved å redusere farten fra ti til åtte knop kan du på de fleste båter nesten halvere forbruket. Det skiller lite om du går for en eller to maskiner i en gitt hastighet, men noen vil gå saktere enn minstefart på to.

Enig, og du gjør en ytterligere halvering av forbruket ved å gå fra 8 til 6kn. Slår du da av en motor vil du etter forholdene gå svært økonomisk. Jeg har målt gevinsten av å slå av en motor ved 6 kn til 30% redusert for bruk. Jeg snakker her generellt og vet ikke om det er mulig å gå i så sakte fart/turtall med DD med både blåse og turboer? Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ja, da er du åpenbart klar over kostnadsbildet. Å bygge om en slik båt til én motor tror jeg blir både unødvendig komplisert og lite formålstjenelig. Disse totaksdieselene tilhører en annen tidsepoke og er nok ikke spesielt drivstoffgjerrige i lav fart. Skal du ha optimalt forbruk i lav fart uten å ødelegge båtens helt nødvendige egenskaper trenger du nok etpar commonrail motorer som er vesentlig større enn de små italienerne der. To brukte D6 koster ikke veldig mye mer og har mer enn dobbelt så stort volum og ytelse. Da vil båten også være mulig å selge videre en gang.....

Synes nå det opereres med høye tall på lav fart. Jeg har operert båt i samme størrelse/Vekt med 2 stk GM 8V92 med doble turboer og spyleluftskjølere tror de var på ca 700Hk. På den båten brukte vi ca 160 l/t når vi gikk med 22kn. Toppfarten var ca 25kn.

På laveste hastighet med korrekt proppelstigning gikk vi men ca 7 kn og tror ikke vi da brukte mer en 20-30 l/t. Tror ikke forbruket blir dramatisk mye mindre med andre motorer rettnok har nye motorer bedre virkningsgrad men den er ikke voldsomt mye bedre. Energimengden som skal til for å puffe frem en slik båt vil uansett være den samme. Tror du skal være heldig om du klarer å redusere drivstofforbruket med 20-30% med å sette inn nye motorer.

Enig, og du gjør en ytterligere halvering av forbruket ved å gå fra 8 til 6kn. Slår du da av en motor vil du etter forholdene gå svært økonomisk. Jeg har målt gevinsten av å slå av en motor ved 6 kn til 30% redusert for bruk. Jeg snakker her generellt og vet ikke om det er mulig å gå i så sakte fart/turtall med DD med både blåse og turboer?

I sakte fart er ikke kompressorene innkoblet hvis det var det du tenkte på, turboene får heller ikke mye mat (les: eksos) så motorene går i prinsippet som sugemotorer. Commonrail motorer har den fordelen at de kan time og dosere svært små mengder drivstoff per forbrenning og klarer å utnytte drivstoffet godt på lave turtall. De surner ikke ved langvarig drift på lav belastning heller.

Morsom ide` du setter fram her med å bygge om til singelinstallasjon osv :thumbsup: Men som flere her har vært inne på, hvis du ikke er kapabel til å gjøre jobben selv er det nok bare å slå fra seg. Bytte motorer til noe mer kurant derimot høres ikke ut som en dum ide. Med den prisen den båten har har du jo rom for noen krumspring innenfor en akseptabel ramme. Fordelen med å bytte motorer først som sist er jo at du får glede av nyere, driftsikre og mer økonomiske motorer hele den tiden du har båten, og i tillegg vil det gjøre båten mer attraktiv den dagen du skal selge. Stå på :thumbsup:

Så det vil kanskje lønne seg å ta ut disse to steinknuserne og kanskje erstatte med disse to? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=51383590&searchclickthrough=true

Dette er vel hurtiggående lettvektere beregnet for planende båter/drev. Det hadde jeg styrt unna. Tror jeg hadde sett meg om etter et par Scania, MAN eller noe i den duren. Du trenger vel ikke all verdens motorkraft for å dra balja fram i 6-7 knop? Noe krefter i bakhånd bør du jo ha, men allikevel! Det er vel minst like viktig at det er driftsikre greier + en kraftig (overdimensjonert) truster i hver ende :yesnod:

Synes nå det opereres med høye tall på lav fart. Jeg har operert båt i samme størrelse/Vekt med 2 stk GM 8V92 med doble turboer og spyleluftskjølere tror de var på ca 700Hk. På den båten brukte vi ca 160 l/t når vi gikk med 22kn. Toppfarten var ca 25kn.

På laveste hastighet med korrekt proppelstigning gikk vi men ca 7 kn og tror ikke vi da brukte mer en 20-30 l/t. Tror ikke forbruket blir dramatisk mye mindre med andre motorer rettnok har nye motorer bedre virkningsgrad men den er ikke voldsomt mye bedre. Energimengden som skal til for å puffe frem en slik båt vil uansett være den samme. Tror du skal være heldig om du klarer å redusere drivstofforbruket med 20-30% med å sette inn nye motorer.

Hei Bårdp. Det har du nok rett i. Men det er alikevel en stor forskjell på en GM 8V og en 12V. Men jeg sier ikke at tallene er helt nøyaktige. Jeg fant denne testen som ble gjort på en 60 foter. 2 fot mer og 6 tonn mindre vekt.

Så her er det sikkert noe å trekke fra eller legge til. Men det er så jeg selv skulle ha en indikasjon på hva jeg kunne forvente in the worst case.

Enig, og du gjør en ytterligere halvering av forbruket ved å gå fra 8 til 6kn. Slår du da av en motor vil du etter forholdene gå svært økonomisk. Jeg har målt gevinsten av å slå av en motor ved 6 kn til 30% redusert for bruk. Jeg snakker her generellt og vet ikke om det er mulig å gå i så sakte fart/turtall med DD med både blåse og turboer?

Jeg tror jeg hadde fått "kløe" om jeg skulle ha gått ned til 6 knop REM :smiley: Tviler ikke på det du skriver, men det er å gå litt langt ned på farten.

Tittet litt på ditt innlegg #12 litt uklart om forbruket du lister opp er pr. motor eller dobbel.

Så litt røft regnet på en tur fra Aker brygge til Verdens ende i 10 knop tar vel ca 4 timer. Da koster denne turen deg tur/retur sånn ca 12.000,- eller 24.000,- :confused: Tror derfor ikke det skal så forferdelig mange nm til før et motorbytte blir lønnsomt.

I ditt innlegg #12 sier du intet om skrogtype eller form som er vesentlig avgjørende i det forbruket du listet opp.

Hei igjen Bøljan. Jeg har jo spurt meg selv om hvorfor denne har ligget for salg så lenge og at prisen er satt så lav. Ja, for mange er det nok en sperre at en må ha fritidsskipper. Men tror nok at de som har sett på denne og sjekket litt ang motorene, har kommet på bedre tanker. Som jeg skrev, så fant jeg denne testen som ble gjort på en 60 foter. 2 fot mer og 6 tonn mindre vekt.

Så her er det sikkert noe å trekke fra eller legge til. Sikkert ikke samme skrogform osv. Men det gir en helt klar pekepinne. Har også nå etter alle som har brukt tid på meg her (takker så mye) og kommet med mange gode tips, lest mer om disse motorene bla på eng forum. Ikke nok med at de bruker utrolig mye drivstoff, så er prisene på delene spinnville. Var inne å googla noen små ting av deler og det ga bakoversveis x2

Så om det skulle bli denne båten, så blir nok disse motorene byttet før ferden sørover starter. Problemet nå, er at jeg ikke får noe svar fra selger på mail jeg har sendt... Sendte en ny mail lørdag og har ikke hørt ett pip fra Aker Yacht :confused:

Jeg tror jeg hadde fått "kløe" om jeg skulle ha gått ned til 6 knop REM :smiley: Tviler ikke på det du skriver, men det er å gå litt langt ned på farten.

Ja, du velger selv. Poenget er at det ikke er vekten i særlig grad som koster, men farta. Mine tall er for planende båter. For desplasementskrog kan du gå endel fortere før forbruket går til værs. Du ser det på bølgene du genererer. Min båt begynner tydelig å løfte nesa og generere bølger ved 7,5kn. og skal jeg gå økonomisk skal jeg holde meg under dette med god margin.

Forresten, hvorfor ha så dårlig tid på sjøen? Spiller det egentlig noen rolle om du er framme en time eller to seinere? Er det sol og flat sjø er det for oss tiden ombord i båten som er kvalitetstid. Er det om å gjøre å få det overstått, å komme seg til lands raskest mulig, ville vi heller overnattet i hjemmehavna.

Allikevel, det å ha muligheten til også å kunne legge seg i 25 kn. når det blåser opp og blir ubehagelig utpå der, er uvurdelig. Lykke til med valget.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det blir en dyr og omfattende jobb med å bygge om båt ror og gearbokser får å få til dette!!

Hadde jeg hatt sjangsen til å eie båt med Detroit Diesel, hadde jeg vært kjempefornøyd.. hadde nok sittet i maskinrommet i timesvis å hørt på lyden! Sette er fantastiske motorer, men selvfølgelig rimelig dyre i drift og utdaterte i forhold til en moderne marinediesel! Lyd og driftsikkerhet kan du lete lenge etter.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Men er den linkede båten egentlig så billig da, trådstarter? Nå lå det jo lenge annonsert en P55 på 1,1 tallet, og det ligger P45 på 0,8 tallet. Dette er jo mer kurrante merker. Synes ikke 1 mill for en 3 fot større enn P55 og som atpåtil er en del år eldre fremstår som noe spesielt røverkjøp. Designed bærer vel også preg av å komme fra ti-året før Prinsessene, hvilket kanskje kan ha betydning når du en dag skal selge.

Synes Nordan har et godt poeng her. Denne båten har jo en tilsynelatende hyggelig pris, men det spørs om ikke du pådrar deg et par magesår i prosessen med å få på plass de motorene du ønsker. Summa summarum kan sluttprisen bli ganske mye høyere enn man ser for seg. I tillegg står du med en båt som antagelig ikke er særlig kurant å omsette den dagen det blir aktuelt. Går du for en P55 isteden har du noe som er kurant. Tipper du vil finne ut at det er plenty med plass i den også. Det er jo folk som bor i båter på 28-30 fot, så i en P55 bør det vel være danseplass i forhold.

Lagt til:

Manglende respons fra megler sier vel egentlig sitt...

Aker Yachts + Detroit V12 = .....

Redigert av Komodo (see edit history)

Utfordringen nå, er jo at Aker Yachts svarer ikke på mail.

om selgere ikke er å få tak i før salg - så har jeg ikke noe særlig tro for at de blir noe lettere å få tak i etter salget er gjort, og det er noe som må ordnes opp i..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Denne Kingfisheren lå ute til salgs på finn for ca et år siden, og er en av de penere båtene jeg har sett. Dette burde vel være noe å vurdere opp mot Bertramen? Prisen var heller ikke veldig avskrekkende i forhold til det man får. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42984586

Ser nå at den ligger ute til salgs på thinkyachts.com for 450,000 Euro, som jo er en god mill opp mot det den ble annonsert på finn for?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...