Marnet 21 Startet 9.September.2014 Del på Facebook Startet 9.September.2014 Hei jeg har en kvern av eldre årgang for tømming av septikktanken ombord. den har i det siste begynt å slite med å få ut innholdet på tanken og er nok moden for utskifting. spørsmålet blir om jeg skal installere ny kvern eller f.eks. en membranpumpe. noen som har erfaringer rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 Det finnes rep-set for de fleste kvernpumper. Hos meg var impelleren ødelagt, og det var en grei jobb å skifte. Se her. Her en meget bra video om hvordan overhale en kvernpumpe. https://www.youtube.com/watch?v=KmUhfE3z82Y&feature=player_detailpage Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tor Arild Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 Kjenner ikke til kvernpumpe på selve tømmingen av tanken, trodde "innholdet" ble kvernet på ut av skåla. Men det er kanskje bare for eletrisk toalett med kvern? Har ihvertfall en membranpumpe for tømming av septiken. Godt fornøyd med den, da den kan gå litt tørt uten å skades. Har hatt en feilsituasjon som medførte utskiftning av pakninger - og det var når septik ble overfylt og lufting tett. Ble mye gris - og er blitt ekspert i å tømme tanken før den er i faresonen... Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 (redigert) Ejektor for automatisk tømming: https://baatplassen.no/i/topic/5366-bytt-ut-septikpumpe-med-ejektor/ https://baatplassen.no/i/topic/67336-forskjellige-loesninger-paa-toemming-av-septiktank-hvilken-er-best/ Redigert 9.September.2014 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marnet 21 Svart 10.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2014 Har demontert kvernpumpa og både impeller, o-ring og pakning er i utmerket stand. Får bare sjekke videre så finner jeg nok ut av det:) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.September.2014 Del på Facebook Svart 10.September.2014 Da er det tid for å sjekke at luftingen er helt fri for tilstopping, og tilsvarende for slangen ut fra tanken. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marnet 21 Svart 10.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2014 (redigert) Ja, jeg ser ikke bort fra at det kan ha tettet seg rundt sugestussen i tanken, men tilbake til mitt første spørsmål, er en membranpumpe å foretrekke fremfor kvernpumpe? Ejector prinsippet er ikke aktuelt da utløpet ligger over vannlinjen. Redigert 10.September.2014 av Marnet 21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.September.2014 Del på Facebook Svart 10.September.2014 Fordelen det snakkes om, er at en membranpumpe kan tørrkjøres. Ulempen er vel at den normalt er mye dyrere. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ebonita Svart 10.September.2014 Del på Facebook Svart 10.September.2014 En membranpump är tystare och tåler torrkörning. Om man styr den med ett litet tidrelä (10 minuter eller så) så är det bara att 'trycka på knappen' och sedan sker hela tömningen automatiskt och omärkligt när man kör. En ulempe med membranpump är att små hårda objekt, t ex om någon har spottat ett tuggummi i toaletten, kan sätta sig i jokerventilerna och då slutar pumpen att verka. Ganska lätt att fixa dock om bara pumpen sitter över vätskeytan i tanken... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.September.2014 Del på Facebook Svart 10.September.2014 At en kvernpumpe bråker, ser jeg ikke på som noe problem, tvert imot. En tømmer jo ikke inne i en stille havn. Når jeg tømmer langt fra land, hører jeg god forskjell på lyden når tanken er tom slik at jeg slipper å tørrkjøre pumpen. Dobbel kverning, først i dassen og så i tømmepumpen, ser jeg også på som en fordel. Tynn suppe er mindre utsatt for tilstopping en "klumper" av papir og "organisk materiale". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 10.September.2014 Del på Facebook Svart 10.September.2014 (redigert) Hadde Blakes Lavac toalett i mange år bakdelen med membranpump er som påpekt er Jokerventilene og da er det en ren drittjobb. Og med forventet 120 + døgn i båten. må en ha noe som er driftssikkert, når 3/4 av tanken er under vannlinjen. Da jeg fikk laget en større septiktank (trykktank testet med 7 bar). Det ble toalett med kvern, det skjer noe med kverna etter ca,25 dager da kommer "malstrømmen" i skåla og den pumper elendig, da må det til litt kaustisksoda en times tid og det spyler jeg rett ut. så er kverna bra for nye 25 dager. Tømmingen går som en lek trykkluft inn 3/4 bar og dritten ut. Redigert 10.September.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.