Jankar Startet 9.September.2014 Del på Facebook Startet 9.September.2014 har en 2011 modell yamaha 100hester 4takt, som snart bikter 80 timer. så på anoden på finna her om dagen og den så ny ut, så de holder nok noen uker til. men motoren er en 2011 modell osm ble kjøpt ny i august 2011, jeg kjøpte den nå. når er det anbefallt med regreim bytte og impeller bytte på denne? finner ikke noe konkret når jeg søker rundt, burde det tas nå i høst eller neste høst? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 (redigert) Du trenger nok ikke å tenke på noe reimbytte eller impellerbytte med det første. Men reima bør inspiseres hvert år. Har den ingen skader så er det vel 5 års intervall for bytte hvis man skal være streng. (vi med Honda og Suzuki slipper å tenke på reim og slikt...). Jeg skifta impeller på min 2008 Honda 90 i vår, men det var strengt tatt ikke nødvendig da impelleren så praktisk talt ut som ny. Så lenge kjølevannsstrålen er fin så holder impelleren i mange år. Anoden på finna (dvs. på stammen/under antikavitasjonsplata) forbrukes jo ikke dersom motor tiltes opp når den ligger fortøyd. Men det er motoranoder internt i kjølevannsssystemet som bør skiftes etter x antall år. Litt avhengig av timetall og om motor er ferskvannskjørt innimellom. Jeg bytta mine motoranoder i år, de var ikke borttært men mister effekten da de får et belegg på seg etterhvert. De eksterne anodene har jeg ikke bytta ennå, de er stort sett like fine etter noen sesonger i havet. Motorbrakett-anoden som alltid ligger i vannet får seg en stålbørsting hver vår for å friske opp metallet for bedre effekt. Men ofte tæres denne mye etter en sesong og må byttes hvis mer enn 1/3 er borte. Forøvrig skal det jo stå vedlikeholdsskjema og intervaller i instruksjonsboka som du sikkert fikk med motoren... Litt yamaha anodestoff her http://www.c-brats.com/viewtopic.php?t=3192 Redigert 9.September.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Brightbull Svart 10.September.2014 Del på Facebook Svart 10.September.2014 Er ingenting annet enn å se over motoren og bytte oljer og smøre diverse steder. Kun 80 timer? Min Yamaha 100hk fra 2012 har allerede 300 timer :) Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
Brightbull Svart 10.September.2014 Del på Facebook Svart 10.September.2014 Du skal vel forøvrig egentlig ha 100 timers service som du kan ta nå til høsten. Når du når 100 timer får du varsel som du kan slette selv. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
Jankar Svart 10.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2014 Takk for svar Teerex. den hadde bare gått noen å 70 timer når jeg kjøpte den. men fikk på 5 ny timer i helgen, så blir nok vesentlig høyere timetall etter neste år :) med en sommer til, som vi hadde i år skal du se det skal bli noen timer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.