Jump to content

Enkel oppsummering av landstrøm i båt?

Andersaj

Recommended Posts

Hei

Nå har jeg lest det meste av det som finnes på forumet om strøm i båt, og må innrømme at en stakkar kan blir forvirret av mindre. Men jeg har kommet frem til en enkelt oppsett for min båt og vil veldig gjerne han en liten konfirmasjon på at jeg ikke er helt på viddene fra folk som har peiling.

Tanken er å ha en jordfeilbryter, som jeg vel streng tatt ikke trenger i dette oppsette først. Deretter dobbeltisolert lader som forsynes 12v systemet og som har innebygget beskyttelse mot galvaniske strømmer den veien. Om jeg ut over dette bare bruker dobbelisolerte apparater på 220 v siden. og det har jeg mulighet for, så er jeg vel i grunnen i mål. Er dette korrekt antatt?

Etter de utallige sidene jeg har lest om emnet virker det nemlig alt for enkelt :smiley:.

Dette blir som om du drar en skjøteledning med deg ombord for å lade batterier. Du har med landjord i kabelen å du kopler ikke dette til varmtvanns bereder eller på noen måte blander dette med båtens 12volt minus eller båtens jordplan. Da er det så enkelt etter min mening.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...