Jump to content

Tohatsu 9.9 totakt kan ha dårlig impeller?

kjetillunde

Recommended Posts

Idag sank turtallet mens jeg kjørte i plan med jolla og jeg hørte en "skjærende" lyd. Jeg slakket gassen med én gang og motoren stoppet av seg selv. Etter en del forsøk startet den igjen og jeg kjørte noen minutter med lavt turtall men turde ikke gasse på da jeg ikke så noe kontrollstråle.

Kan den ha stoppet pga lite kjøling og dårlig impeller? Ville den da ha startet igjen etterpå?

Redigert av kjetillunde (see edit history)

Hadde en gammel Johnson 15 hk som var problem med kjøling på. Den hadde litt sirkulasjon av vann, men ikke nok. Når kjørte med litt turtall, kom det en hvit sky av damp, og motor stoppet. Når fått stå og kjøle seg ned en stund, startet den.

Du må i hvert fall få ordnet kjølinga, så kan du sikkert prøve å kjøre på igjen. Kan være du får dårligere kompresjon / effekt hvis skade på stempelringer / sylindervegg, men motor vil nok gå.

Ja, har sett en del videoer nå. Det ser ut til at jeg skal greie det. Er bare spent på om jeg får løs undervannshuset. Det kan jo sitte bom fast noen ganger ser det ut som, og da ryker boltene.

Jeg er også litt bekymret for om motoren allerede er ødelagt som dere sier... Den startet og gikk iallefall. Dersom den har skjært seg, jeg skifter impeller og får sladrestråle, vil den da bare gå på lavt turtall?

Ja, har sett en del videoer nå. Det ser ut til at jeg skal greie det. Er bare spent på om jeg får løs undervannshuset. Det kan jo sitte bom fast noen ganger ser det ut som, og da ryker boltene.

Jeg er også litt bekymret for om motoren allerede er ødelagt som dere sier... Den startet og gikk iallefall. Dersom den har skjært seg, jeg skifter impeller og får sladrestråle, vil den da bare gå på lavt turtall?

Den kan gå som før.. bytt impeller og prøv..

En micro fun er forferdelig å ro. Men jeg får prøve å la være å bruke motoren så lenge. :smiley: Var ved båten å sjekket hvordan jeg skal skifte impeller idag selv om jeg ikke har fått impelleren i posten enda. Boltene fikk jeg av og smørte de med aluminiums pasta. Men girvelgeren fikk jeg ikke av. Hvaslags redskap trenger jeg til det? (på youtube sier de "Drive out one of the rolled pins with a punch")

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...