kjetillunde Startet 10.September.2014 Link til dette innlegget Startet 10.September.2014 (redigert) Idag sank turtallet mens jeg kjørte i plan med jolla og jeg hørte en "skjærende" lyd. Jeg slakket gassen med én gang og motoren stoppet av seg selv. Etter en del forsøk startet den igjen og jeg kjørte noen minutter med lavt turtall men turde ikke gasse på da jeg ikke så noe kontrollstråle. Kan den ha stoppet pga lite kjøling og dårlig impeller? Ville den da ha startet igjen etterpå? Redigert 10.September.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Varmskjæring på godt norsk. :( du kan nå alltids bytte impeller og prøve på nytt,men blir overraska viss motoren går som før. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Men siden den startet og gikk etterpå, kan jeg da eliminere vekk muligheten for at den har skjært seg? Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Stempela har knipt seg faste i sylinderveggene.med det det kan medføre.. stempelringene mister gjerne spennet sitt etter heftig overoppvarming. Men er det en nyere motor så må du gjerne prøve å skifte impeller. Deretter så blir det skifte av stempel. honing av sylinder i beste fall. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Det er en 2003 modell. Skal jeg bare gasse på og se om det går bra? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Hadde en gammel Johnson 15 hk som var problem med kjøling på. Den hadde litt sirkulasjon av vann, men ikke nok. Når kjørte med litt turtall, kom det en hvit sky av damp, og motor stoppet. Når fått stå og kjøle seg ned en stund, startet den. Du må i hvert fall få ordnet kjølinga, så kan du sikkert prøve å kjøre på igjen. Kan være du får dårligere kompresjon / effekt hvis skade på stempelringer / sylindervegg, men motor vil nok gå. Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 i første omgang må du få skikk på kjølinga. det koster ikke mer en noen hundrelapper. så kan du se hvordan ting fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 svarde på telefon.. så ikke att søringen hadde lagt til omtrent likt svar. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Ok, hvordan kan jeg få ordnet kjølinga? Er det bare èn ting jeg kan gjøre; bestille impeller og skifte den? Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Ja d ville jeg gjort hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Er det noe jeg burde greie å gjøre selv? :) Eller kan det være vanskelig? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Det er ikkje uvanlig at kontrollstråle forsvinner pga tett slange. Sjekk det først, stak opp med en ledning eller liknande. Har den varmskjært seg så bør den åpnes og fikses slik at du unngår at økt friksjon pga skadde stempler fører til høyre varme og fare for at partikler kan i verste fall også skade veiven. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kjetillunde Svart 11.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Ja det skal jeg sjekke. Kan jeg bruke en slik impeller fra Biltema på min Tohatsu 9.9 2003 modell? Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Se på youtube hvordan du bytter,er enkelt.tviler de har til din på by.sjekk maritim Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 (redigert) Ja, har sett en del videoer nå. Det ser ut til at jeg skal greie det. Er bare spent på om jeg får løs undervannshuset. Det kan jo sitte bom fast noen ganger ser det ut som, og da ryker boltene. Jeg er også litt bekymret for om motoren allerede er ødelagt som dere sier... Den startet og gikk iallefall. Dersom den har skjært seg, jeg skifter impeller og får sladrestråle, vil den da bare gå på lavt turtall? Redigert 11.September.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Nei det kan du ikke.. Ring til denne gjengen her og si motornummeret ditt, bytte impeller selv er en ganske rett frem jobb viss du er normalt utstyrt med tomler. http://www.westsystem.no/p/13044/impeller-tohatsu Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Ja, har sett en del videoer nå. Det ser ut til at jeg skal greie det. Er bare spent på om jeg får løs undervannshuset. Det kan jo sitte bom fast noen ganger ser det ut som, og da ryker boltene. Jeg er også litt bekymret for om motoren allerede er ødelagt som dere sier... Den startet og gikk iallefall. Dersom den har skjært seg, jeg skifter impeller og får sladrestråle, vil den da bare gå på lavt turtall? Den kan gå som før.. bytt impeller og prøv.. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 12.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Nå har jeg bestilt impeller hos Ravns Garage. Bestilte en sinkannode i samme slengen. Men det tar en del dager før jeg får dette i posten. Bør jeg ikke bruke motoren i mellomtiden? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Motoren må ikke brukes før kjølingen er i orden. Du risikerer å forverre situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 12.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Hva med krepseteinene som skal settes, og mine dype lengsler til å være på sjøen? :D Kan jeg kjøre bare på lavt turtall uten at den blir for varm? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Å bruke en motor som ikke har kjøling er det samme som å ta livet av den på raskest mulig måte. La den stå til den er reparert. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Hva med krepseteinene som skal settes, og mine dype lengsler til å være på sjøen? :D Kan jeg kjøre bare på lavt turtall uten at den blir for varm? Hvis dette er en motor du ønsker å ha noen år, ville jeg ikke gamblet med å kjøre uten kjøling. Ro-turer til du har motor i orden? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 (redigert) En micro fun er forferdelig å ro. Men jeg får prøve å la være å bruke motoren så lenge. Var ved båten å sjekket hvordan jeg skal skifte impeller idag selv om jeg ikke har fått impelleren i posten enda. Boltene fikk jeg av og smørte de med aluminiums pasta. Men girvelgeren fikk jeg ikke av. Hvaslags redskap trenger jeg til det? (på youtube sier de "Drive out one of the rolled pins with a punch") Redigert 13.September.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Da må de slåes ut med en drivdor Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Som f.eks. en av disse. Kan være en fordel om du bruker en hammer eller lignende som mothold (på siden av hullet på baksiden) mens du dorer. Da løsner splinten lettere og du slipper å bøye girstanga. Gjerne litt plundrete å slå doren på den ene siden og samtidig holde motholdet på baksiden, men får du med deg en hjelpende hånd går jobben som smurt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.