kjetillunde Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Ok, takk for tipset. Det høres litt vanskelig ut. Jeg var hos en kompis og fikk låne en spikerdor men den har muligens for stor dimensjon. Har splinten på girstanga en standard millimeter? Jeg syns forresten propell splinten var litt rusten. Er det bare å byttet den? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Har spikerdoren konisk "stamme"? En drivdor (eller lignende) bør brukes siden den er formet slik at den ikke skader det rundt. Vet ikke om det finnes noen standard dimmensjon, du må nesten bare måle Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Splint er bare å bytte, men sett i en rustfri splint etterpå, så ruster den ikke igjen. Før du prøver å slå ut splinter i gearstaget, kjør på godt med 5-56 / WD40 eller annet smøremiddel. Går også an å prøve med en passende spiker med litt avrundet spiss, hvis du ikke finner annet som passer. Viktig med mothold, både for å ikke bøye stag, men også fordi splintene vil være langt enklere å slå ut når staget er uten fleksing. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Ja spikerdoren har konisk "stamme", altså formet som en kjegle. Kan jeg ødelegge noe dersom jeg bruker den? Hvordan får jeg splinten inn i girstanga når jeg skal sette det sammen igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Hvis stammen på doren er sylindrisk (parallelle sider) kan du slå hele sylinderdelen av doren gjennom hullet, med andre ord får du ut splinten. Med konisk stamme får du ikke slått ut splinten helt da doren stopper p.gr.av at hullet blir for trangt. Som Søringen skriver, finner du noe annet egnet til å slå ut splinten med fungerer det også. Har ofte nok brukt en spiker til dor i mangel av noe annet Når du skal ha splinten på plass igjen må du passe på at girstagets hull stemmer over ens med hylsa sitt hull. Så kan du bruke f.eks. en vannpumpetang over hylsa, sette splinten i hullet og presse denne inn med den ene kjeven på tanga. Altså slik at den ene kjeven ligger mot enden av splinten og den andre kjeven ligger mot baksiden av hylsa. Hvis splinten virker løs i hullet kan du ta den ut igjen og klemme den litt oval før du setter den i, da sitter den bedre. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Hvis stammen på doren er sylindrisk (parallelle sider) kan du slå hele sylinderdelen av doren gjennom hullet, med andre ord får du ut splinten. Med konisk stamme får du ikke slått ut splinten helt da doren stopper p.gr.av at hullet blir for trangt. Som Søringen skriver, finner du noe annet egnet til å slå ut splinten med fungerer det også. Har ofte nok brukt en spiker til dor i mangel av noe annet Når du skal ha splinten på plass igjen må du passe på at girstagets hull stemmer over ens med hylsa sitt hull. Så kan du bruke f.eks. en vannpumpetang over hylsa, sette splinten i hullet og presse denne inn med den ene kjeven på tanga. Altså slik at den ene kjeven ligger mot enden av splinten og den andre kjeven ligger mot baksiden av hylsa. Hvis splinten virker løs i hullet kan du ta den ut igjen og klemme den litt oval før du setter den i, da sitter den bedre. Ja da prøver jeg med spiker først, hvis det ikke går kjøper jeg drivdor på biltema. Godt forklart Hakkannen. Fant ut at vannpumpetang heter Polygriptang hos biltema. Jeg har visst ikke så mye verktøy fra før skjønner jeg. Hvis man ser på bildet av girstanga over her er åpningen der girstanga kommer ut veldig rusten. Og mutteren ved siden av har reagert/korrodert veldig. Burde jeg gjøre noe med det? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 (redigert) Mutteren ved siden av girstanga som har korrodert, kan det være en anode? Redigert 14.September.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 15.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 (redigert) "Mutteren" helt til venstre på bildet, er det en sinkanode jeg bør skifte? (kanskje derfor det har rustet der girstanga går inn?) Redigert 15.September.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Ser ut som en anode ja. Men anoder og rust har egentlig lite med hverandre å gjøre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kjetillunde Svart 15.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 (redigert) Jeg tenkte hvis dette er en anode og den har tært seg ferdig at det da begynner å ruste andre steder slik som ved inngangen til girstangen her? Redigert 15.September.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 (redigert) Nå skiftet jeg impeller på påhengsmotoren. Da jeg likevel var i sving byttet jeg alle sinkanodene (tre stykker), smørte alle smørenipler med vannfast grease, satte inn skruene til impellerhuset og underhuset med aluminiumspasta, tok av propellen og smørte vannfast grease på propellakslingen og skiftet ny syrefast propellsplint. Her er forskjellen på ny og gammel impeller: Sinkanoder: Redigert 21.September.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Nydelig Ja, den impelleren kan man trygt si var moden, og vel så det Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 (redigert) Edit: Så ikke det var en side til. Fant du igjen bladene til den gamle impelleren? Hvis ikke er det godt mulig de ligger opp i kjølesystemet og blokkerer. Så om den fortsatt ikke kjøler som den skal kan du ta av huset igjen og blåse med trykkluft og se om de kommer ut. Redigert 21.September.2014 av Sturee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Edit: Så ikke det var en side til. Fant du igjen bladene til den gamle impelleren? Hvis ikke er det godt mulig de ligger opp i kjølesystemet og blokkerer. Så om den fortsatt ikke kjøler som den skal kan du ta av huset igjen og blåse med trykkluft og se om de kommer ut. Ja det er fremdeles veldig dårlig kjølevannsstråle. Er det impeller huset du mener? Hvor kan restene fra den gamle impelleren ligge? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Jeg var redd for å kjøre motoren varm idag da jeg nesten ikke så noe sladrestråle. Jeg har byttet impeller og staket opp sladrestrålehullet med ståltråd. Hva kan jeg gjøre nå? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.