Jump to content

Tohatsu 9.9 totakt kan ha dårlig impeller?

kjetillunde

Recommended Posts

Splint er bare å bytte, men sett i en rustfri splint etterpå, så ruster den ikke igjen.

Før du prøver å slå ut splinter i gearstaget, kjør på godt med 5-56 / WD40 eller annet smøremiddel. Går også an å prøve med en passende spiker med litt avrundet spiss, hvis du ikke finner annet som passer. Viktig med mothold, både for å ikke bøye stag, men også fordi splintene vil være langt enklere å slå ut når staget er uten fleksing.

Hvis stammen på doren er sylindrisk (parallelle sider) kan du slå hele sylinderdelen av doren gjennom hullet, med andre ord får du ut splinten. Med konisk stamme får du ikke slått ut splinten helt da doren stopper p.gr.av at hullet blir for trangt. Som Søringen skriver, finner du noe annet egnet til å slå ut splinten med fungerer det også. Har ofte nok brukt en spiker til dor i mangel av noe annet :smiley:

Når du skal ha splinten på plass igjen må du passe på at girstagets hull stemmer over ens med hylsa sitt hull. Så kan du bruke f.eks. en vannpumpetang over hylsa, sette splinten i hullet og presse denne inn med den ene kjeven på tanga. Altså slik at den ene kjeven ligger mot enden av splinten og den andre kjeven ligger mot baksiden av hylsa. Hvis splinten virker løs i hullet kan du ta den ut igjen og klemme den litt oval før du setter den i, da sitter den bedre.

Hvis stammen på doren er sylindrisk (parallelle sider) kan du slå hele sylinderdelen av doren gjennom hullet, med andre ord får du ut splinten. Med konisk stamme får du ikke slått ut splinten helt da doren stopper p.gr.av at hullet blir for trangt. Som Søringen skriver, finner du noe annet egnet til å slå ut splinten med fungerer det også. Har ofte nok brukt en spiker til dor i mangel av noe annet :smiley:

Når du skal ha splinten på plass igjen må du passe på at girstagets hull stemmer over ens med hylsa sitt hull. Så kan du bruke f.eks. en vannpumpetang over hylsa, sette splinten i hullet og presse denne inn med den ene kjeven på tanga. Altså slik at den ene kjeven ligger mot enden av splinten og den andre kjeven ligger mot baksiden av hylsa. Hvis splinten virker løs i hullet kan du ta den ut igjen og klemme den litt oval før du setter den i, da sitter den bedre.

Ja da prøver jeg med spiker først, hvis det ikke går kjøper jeg drivdor på biltema.

Godt forklart Hakkannen. Fant ut at vannpumpetang heter Polygriptang hos biltema. Jeg har visst ikke så mye verktøy fra før skjønner jeg. :smiley:

Hvis man ser på bildet av girstanga over her er åpningen der girstanga kommer ut veldig rusten. Og mutteren ved siden av har reagert/korrodert veldig. Burde jeg gjøre noe med det?

Nå skiftet jeg impeller på påhengsmotoren. :smiley: Da jeg likevel var i sving byttet jeg alle sinkanodene (tre stykker), smørte alle smørenipler med vannfast grease, satte inn skruene til impellerhuset og underhuset med aluminiumspasta, tok av propellen og smørte vannfast grease på propellakslingen og skiftet ny syrefast propellsplint.

Her er forskjellen på ny og gammel impeller:

bilde

bilde

bilde

Sinkanoder:

bilde

bilde

Redigert av kjetillunde (see edit history)

Edit: Så ikke det var en side til.

Fant du igjen bladene til den gamle impelleren? Hvis ikke er det godt mulig de ligger opp i kjølesystemet og blokkerer. Så om den fortsatt ikke kjøler som den skal kan du ta av huset igjen og blåse med trykkluft og se om de kommer ut.

Ja det er fremdeles veldig dårlig kjølevannsstråle. Er det impeller huset du mener? Hvor kan restene fra den gamle impelleren ligge?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...