Jump to content

Er dette et fornuftig elektrisk opplegg?

Frivakt

Recommended Posts

Vil anbefale deg et eget batteri til thruster (thrustere krever batterier med en annen karakteristikk en forbruk, mye tilsvarende som et startbatteri).

Dette batteriet bør også plasseres så nærme thruster som mulig for å hindre spenningstap i kablene.

Edit: Ser at du jo har et startbatteri som du skal bruke til thruster :smiley: Men, hvis det er langt (mere enn 1-2 meter), hadde jeg vurdert et eget thrusterbatteri uansett.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Dette med eget batteri til truster forut kan nok diskuteres. Alt etter hvor langt det er, og hvor stor trusteren er. Skal man ha eget batteri foran må man likevel kable opp for den største strømmen som kan gå til eller fra batteriet foran. Det kan nok være ganske mye, for det er slett ikke sikkert at det er ladestrømmen som er den største belastningen for kabelen. Om vi hadde behov for ett ekstra startbatteri hadde vi nok ikke plassert dette foran, og parallelkoblet dette med lampetledning for og si det på en annen måte.

Skal man ha batteri foran kan man etter min mening ikke redusere kabeltykkelse noe særlig. Da må man sette på sikring etter kabeltykkelse og lengde, eller kutte forbindelsen med rele eller bryter når trusteren eller startmotor går. Og da begynner dette å bli nokså omfattende. Man mister også ofte muligheten til å plassere hovedstrømbryter til truster på et lett tilgjengelig sted, og drahjelpen fra dynamo og startbatteri forsvinner hvis disse to kobles bort når truster er i bruk.

I mange tilfeller er det like greit å ha ekstrabatteri koblet sammen med start ved siden av hverandre, og heller kable med skikkelig kabel frem. Da kan man også plassere hovedstrømbryter eksempelvis nede ved dørken ved førerplass som en sikkerhet, da kabelen likevel går forbi i nærheten. Da blir det altså strømløst under dørken foran når truster ikke er i bruk. Vinsjen bak får også to batteri, i stedet for bare ett.

Ofte er det mulighet for å gjøre kabelstrekket frem kortere også, ved at minuskabel går rett til gods ett sted ved motor, og pluss også for så vidt, men det er kanskje litt drøyt med to store kabler på startmotoren med tanke på sikkerheten. Tenker da om motor står omtrent midt i båten.

Man kabler opp fra lader til batteri foran iht ladestrøm, kanskje 20-30 amp, mens kablene mellom thruster og batteri foran typisk må kunne tåle 250-750 amp. Har totalt 150kvadrats kabel og ikke mer enn 4,5m total kabellengde på mitt oppsett mellom batteri og thruster. Mellom batteri og lader er det vel 20kvadrats kabel eller tilsvarende. Ganske upraktisk (og ekstremt dyrt) å strekke en kabel på 100kvadrat eller større mange meter i båten.

Hvilken thruster har du?

Joda 370 Sport - Solgt

Ekstra batteri koster også noe.

Det er riktig, det er jo da opp til trådstarter om han ønsker/trenger/har mulighet/penger til et eget separat batteri for thruster. Måten jeg har skissert opp løsningen med thruster/eget batteri er meg bekjent den som er anbefalt/optimal for å sikre nok strøm til thruster og er også slik at Bavaria gjør det (på min båt).

Edit: Kabler i denne dimensjonen koster fort 2-400kr pr/m, blir penger av slikt også hvis strekket er langt

Joda 370 Sport - Solgt

Når dere sier "direkte fra batteriet", mener da kobling direkte på polskoen? Det er nå koblet mange ledninger direkte på polskoene, og det er en an tingene jeg vil rydde opp. Er det ikke tilstrekkelig at kablene kobles inn før brytere og hovedsikringer? For eksempel på en hovedsplitt som er koblet til polskoen?

Tror ikke noen har svart deg på dette. Ja trekk en + splittboks frem i båten som går direkte fra batteriet. Legg så sikringer inn mot denne, det gir samme funksjon som rett på batteri. Husk bare og trekk med tykk nok kabel, alt etter hva du skal koble opp. VHF, stereo en pumpe eller to krever ikke mye strøm. Jeg ville til slike vurdert en 16-20mm2 kabel frem til splittboks. Som mange andre sier, Thruster og Winsj, bør du kjøre på direkte fra batteri uansett, og med tykke kabler 75-90mm2, alt etter strekk og hvor stor thruster winsj du har montert.

Det er riktig, det er jo da opp til trådstarter om han ønsker/trenger/har mulighet/penger til et eget separat batteri for thruster. Måten jeg har skissert opp løsningen med thruster/eget batteri er meg bekjent den som er anbefalt/optimal for å sikre nok strøm til thruster og er også slik at Bavaria gjør det (på min båt).

Edit: Kabler i denne dimensjonen koster fort 2-400kr pr/m, blir penger av slikt også hvis strekket er langt

Det er interessant å følge diskusjonen om thruster og batteriplassering. Nå er det lagt opp kabler fra startbatteriet til thruster, og det fungerer bra. Tror derfor ikke jeg vil endre dette i første omgang. Jeg vil i første omgang få ryddet opp i alle ledningene som er koblet til batteriet, og flytte disse ut på splitter. Videre vil jeg sette opp et fornuftig opplegg for sikringer og hovedbrytere. Nå er det hovedbryter på startkretsen, men ikke på forbruk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...