Frivakt Startet 10.September.2014 Link til dette innlegget Startet 10.September.2014 Jeg har planer om å rydde i det elektriske anlegget på båten, og jeg har begynt å tegne opp hvordan det bør være. Her er en foreløpig skisse over det grøvste. Har ikke tegnet inn alle forbrukerne ennå. Jeg har forstått at det er flere her på forumet som kan mye om strøm, og jeg tar gjerne imot kommentarer det opplegget jeg har skissert. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Wallas Safeflame og Dieselvarmer skal ikke via en hovedbryter, men kobles direkte på batteri via en sikring. Dersom du slår av hovedbryter før disse har fått kjølt seg ned etter bruk så kan det gå riktig ille. Sjekk installasjons manualen for disse enhetene mhp. tilkobling til batteri. Thruster og Ankerwinch bør ha egne sikringer. Sailorboy Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 11.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Takk for innspill! Jeg har gjort noen justeringer nedenfor. Men med egne sikringer på baugpropell og ankervinsj er det kanskje unødvendig med egen hovedsikring på hele startkretsen? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 VHF. skal ogå ha strøm direkte fra batteriet, selvsagt med sikring i mellom. VHF bør aldri settes sammen med noen strømkilder som kan forstyrre den. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Frivakt Svart 11.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Når dere sier "direkte fra batteriet", mener da kobling direkte på polskoen? Det er nå koblet mange ledninger direkte på polskoene, og det er en an tingene jeg vil rydde opp. Er det ikke tilstrekkelig at kablene kobles inn før brytere og hovedsikringer? For eksempel på en hovedsplitt som er koblet til polskoen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Hovedsikring på start er uvanlig ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BingoBonzo Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 (redigert) Vil anbefale deg et eget batteri til thruster (thrustere krever batterier med en annen karakteristikk en forbruk, mye tilsvarende som et startbatteri). Dette batteriet bør også plasseres så nærme thruster som mulig for å hindre spenningstap i kablene. Edit: Ser at du jo har et startbatteri som du skal bruke til thruster Men, hvis det er langt (mere enn 1-2 meter), hadde jeg vurdert et eget thrusterbatteri uansett. Redigert 11.September.2014 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Athene Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Slik andre komponenter er tegnet bør det vel tegnes inn en minusleder mellom "lader" og minusskinnen også? (Beklager at jeg lager trøbbel i en fin layout...) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Laderen din, går ikke den fra + til start til + på forbruk? Blir det noe greie på? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 11.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Laderen har separat utgang til hver batteribank. Men det skal i tillegg være en minuskabel, slik Athene skriver. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 ...... Er det ikke tilstrekkelig at kablene kobles inn før brytere og hovedsikringer? For eksempel på en hovedsplitt som er koblet til polskoen? Joda, det blir direkte det :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hegra Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Dette med eget batteri til truster forut kan nok diskuteres. Alt etter hvor langt det er, og hvor stor trusteren er. Skal man ha eget batteri foran må man likevel kable opp for den største strømmen som kan gå til eller fra batteriet foran. Det kan nok være ganske mye, for det er slett ikke sikkert at det er ladestrømmen som er den største belastningen for kabelen. Om vi hadde behov for ett ekstra startbatteri hadde vi nok ikke plassert dette foran, og parallelkoblet dette med lampetledning for og si det på en annen måte. Skal man ha batteri foran kan man etter min mening ikke redusere kabeltykkelse noe særlig. Da må man sette på sikring etter kabeltykkelse og lengde, eller kutte forbindelsen med rele eller bryter når trusteren eller startmotor går. Og da begynner dette å bli nokså omfattende. Man mister også ofte muligheten til å plassere hovedstrømbryter til truster på et lett tilgjengelig sted, og drahjelpen fra dynamo og startbatteri forsvinner hvis disse to kobles bort når truster er i bruk. I mange tilfeller er det like greit å ha ekstrabatteri koblet sammen med start ved siden av hverandre, og heller kable med skikkelig kabel frem. Da kan man også plassere hovedstrømbryter eksempelvis nede ved dørken ved førerplass som en sikkerhet, da kabelen likevel går forbi i nærheten. Da blir det altså strømløst under dørken foran når truster ikke er i bruk. Vinsjen bak får også to batteri, i stedet for bare ett. Ofte er det mulighet for å gjøre kabelstrekket frem kortere også, ved at minuskabel går rett til gods ett sted ved motor, og pluss også for så vidt, men det er kanskje litt drøyt med to store kabler på startmotoren med tanke på sikkerheten. Tenker da om motor står omtrent midt i båten. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 (redigert) Man kabler opp fra lader til batteri foran iht ladestrøm, kanskje 20-30 amp, mens kablene mellom thruster og batteri foran typisk må kunne tåle 250-750 amp. Har totalt 150kvadrats kabel og ikke mer enn 4,5m total kabellengde på mitt oppsett mellom batteri og thruster. Mellom batteri og lader er det vel 20kvadrats kabel eller tilsvarende. Ganske upraktisk (og ekstremt dyrt) å strekke en kabel på 100kvadrat eller større mange meter i båten. Hvilken thruster har du? Redigert 11.September.2014 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
taunus Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Det er vanlig å ha egen sikring til både thruster og akterwinch.. Men ikke automatsikring til thruster, det tror jeg blir dyrt. 250 A - 500A .. tror ikke det finns engang. Men sorg for å kjøpe riktige sikringsholdere til riktig type sikring.. Det finns med 8mm og 10mm bolt.. Der 8mm er vanlig til winch, og 10mm vanlig til thruster.. . Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 ... Ganske upraktisk (og ekstremt dyrt) å strekke en kabel på 100kvadrat eller større mange meter i båten. Ekstra batteri koster også noe. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 (redigert) Ekstra batteri koster også noe. Det er riktig, det er jo da opp til trådstarter om han ønsker/trenger/har mulighet/penger til et eget separat batteri for thruster. Måten jeg har skissert opp løsningen med thruster/eget batteri er meg bekjent den som er anbefalt/optimal for å sikre nok strøm til thruster og er også slik at Bavaria gjør det (på min båt). Edit: Kabler i denne dimensjonen koster fort 2-400kr pr/m, blir penger av slikt også hvis strekket er langt Redigert 11.September.2014 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Jori Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Når dere sier "direkte fra batteriet", mener da kobling direkte på polskoen? Det er nå koblet mange ledninger direkte på polskoene, og det er en an tingene jeg vil rydde opp. Er det ikke tilstrekkelig at kablene kobles inn før brytere og hovedsikringer? For eksempel på en hovedsplitt som er koblet til polskoen? Tror ikke noen har svart deg på dette. Ja trekk en + splittboks frem i båten som går direkte fra batteriet. Legg så sikringer inn mot denne, det gir samme funksjon som rett på batteri. Husk bare og trekk med tykk nok kabel, alt etter hva du skal koble opp. VHF, stereo en pumpe eller to krever ikke mye strøm. Jeg ville til slike vurdert en 16-20mm2 kabel frem til splittboks. Som mange andre sier, Thruster og Winsj, bør du kjøre på direkte fra batteri uansett, og med tykke kabler 75-90mm2, alt etter strekk og hvor stor thruster winsj du har montert. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 12.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Det er riktig, det er jo da opp til trådstarter om han ønsker/trenger/har mulighet/penger til et eget separat batteri for thruster. Måten jeg har skissert opp løsningen med thruster/eget batteri er meg bekjent den som er anbefalt/optimal for å sikre nok strøm til thruster og er også slik at Bavaria gjør det (på min båt). Edit: Kabler i denne dimensjonen koster fort 2-400kr pr/m, blir penger av slikt også hvis strekket er langt Det er interessant å følge diskusjonen om thruster og batteriplassering. Nå er det lagt opp kabler fra startbatteriet til thruster, og det fungerer bra. Tror derfor ikke jeg vil endre dette i første omgang. Jeg vil i første omgang få ryddet opp i alle ledningene som er koblet til batteriet, og flytte disse ut på splitter. Videre vil jeg sette opp et fornuftig opplegg for sikringer og hovedbrytere. Nå er det hovedbryter på startkretsen, men ikke på forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.