Jump to content

Evinrude E-tec vs 4-takt?

ko-stens

Recommended Posts

nei men noen selgere klarer å få det til å høres ut som om forbrukerne MÅ utføre regelmessige service på deres verksted!

Service på en moderne 4.takt er ihvertfall såre enkelt! skal man gjøre noe med ventiler register eller diagnose bør man helst dra til forhandler.. men vanlig periodisk service tar man lett selv

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg synes det høyere dreimomentet på E-tec og den kjappe responsen er fantastiske egenskaper vs 4 takt (sugemotorer). At den også er gjennomtenkt i sitt lave vedlikeholdskost og feks enkle vinter klargjøring er lett å like.

Og det er ikke synlig eksos eller røyk med XD100 olje. Skjønner heller ikke noe at det skal være høy tomgangsfart. Men det har jo med båt og propell å gjøre, men jeg har selv hatt 150 hk med 29" propell som ikke gikk spesielt fort på tomgang. Men et par knop går det. Og min påstand er at de aller fleste har lavere tomgangshastighet enn dette. med 29" og 1.86 gir.

Den går også utrolig jevn og lekkert uansett turtall med sin avanserte innsprøytingsstyring. Ingen problem å kjøre hele dagen på tomgang eller WOT.

Så jeg holder på E-tec. Den viktigste motargumentet er noe mer lyd på tomgang.

Men et raskt rapp på gassen og den påfølgende aksen tilgir jeg enkelt noe lyd på tomgang.

Du tar fint service selv på en båtmotor. det er bare å fremlegge kvitteringer på delene du har kjøpt! garantier gjelder likevel om du ikke har blitt lurt av en forhandler og inngått spessialavtale!

Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig så du kan ikke bli lurt bort fra den..

Man er hverken pålagt å bruker merkeverksted eller benytte originaldeler for å opprettholde garanti så lenge arbeidet er gjort i henhold til garantiutsteders betingelser og deler er av tilsvarende kvalitet som de originale (hva enn originale deler betyr). EUs lover regulerer dette og vi følger disse. Man må også holde tunga rett i munnen mht hva som ligger i garantiordningen og hva Forbrukerkjøpsloven gir av rettigheter. Har man f.eks ikke byttet olje på motoren på bilen så fritar ikke det for ansvar i forhold til en vinduspussermotor.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Og det er ikke synlig eksos eller røyk med XD100 olje. Skjønner heller ikke noe at det skal være høy tomgangsfart. Men det har jo med båt og propell å gjøre, men jeg har selv hatt 150 hk med 29" propell som ikke gikk spesielt fort på tomgang. Men et par knop går det. Og min påstand er at de aller fleste har lavere tomgangshastighet enn dette. med 29" og 1.86 gir.

.

At jeg synes å oppleve tomgangshastigheten for høy har sikkert sammenheng med at jeg har for stor proppel, oppnår 4500 som maks med meg alene i båten. 200 mere tidligere i sesongen før groe. Det helt iddele på min 90 hk skal være 5200 så det er vel et par hakk ned på stigningeen det? Eller er det på diameteren?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Aner egentlig ikke hvor stor proppelen som står på er, må huske å sjekke det når jeg tar den på land før vinteren. Regner med det er den motoren ble levert med

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Sjekk og kor høgt motoren står på akterspeilet. Ideelt bør du kunne sjå antikavitasjonsplata når du ligger i plan.Eg fekk 100 o/min meir ved å løfte motoren 1 hakk. E-tec liker seg høgt i vatnet, men løfter du for høgt kan da bli problem i sving, men kan avhjelpes med 4 bladspropell. Eg har valgt å ikkje løfte motoren det siste hakket og heller beholde propellen eg har.

Jeg mener ikke at folk flest ikke kan ta servicen selv, men der er noen fallgruber som vi forbrukere kan komme bort i.

Der er mange punkt som skal kontrolleres på en service og "glemmer" vi et viktigt kontroll punkt som for eksempel en zink anode i kjølevannsdelen på motorblokken og får tæringsskade så ligger forbrukeren tynt an i forhold til

reklamasjon.

Dessuten så går vi glipp av oppgraderinger på software og hardware på motoren når vi ikke viser oss på merkeverkstedet.

Så en tur innom merkeverkstedet er av og til ikke å forakte.

Prøv å ta ut en impeller etter 2år og sammenlign den med en som er ny, så skjønner du....

Funker sikkert, men..

Jeg sammenlignet jo den 6 år gamle med den nye, og greide knapt å se forskjell på dem.

Gammel øverst, ny nederst.

bilde

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg er i samme dilemma, skal ha meg motor mellom 75-90 hk. Den skal stå på en Buster X. Kom over en Tohatsu TLDI 75 overligger fra 2013, er dette noe å satse på? Kunne få den til veldig god pris! I utgangspunktet hadde jeg tenkt meg en e-tec men vurderer egentlig alle merker. Honda/Yamaha er egentlig mine favoritter, men de er så ufattelig tunge! Yamaha 70 er også et alternativ jeg vurderer men den er jo priset som om den var gull....

Jeg er i samme dilemma, skal ha meg motor mellom 75-90 hk. Den skal stå på en Buster X. Kom over en Tohatsu TLDI 75 overligger fra 2013, er dette noe å satse på? Kunne få den til veldig god pris! I utgangspunktet hadde jeg tenkt meg en e-tec men vurderer egentlig alle merker. Honda/Yamaha er egentlig mine favoritter, men de er så ufattelig tunge! Yamaha 70 er også et alternativ jeg vurderer men den er jo priset som om den var gull...

Honda 75/90 fra 2007 og opp er vel ikke spesiellt tunge, med vekt på 164 kg.

Tohatsu TLDI 75 er samme motor som TLDI 90 og veier 153 kg, ikke så veldig mye lettere altså http://www.tohatsu.com/outboards/75tldi_spec.html

Suzuki DF70/80/90 er de letteste 4-takterne i denne klassen med 155 kg (Yamaha F70 stiller i en annen klasse med mye lavere sylindervolum og vekt, mere tilsvarende en unormalt sprek 60 hk).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...