Jump to content

Suzuki DF50. Drar ikke motoren kjølevann?


Torsen67

Recommended Posts

Prøvde å fyre opp motoren med klokker for å kjøre igjennom ferskvann.

Men det virker ikke som motoren drar vannet igjennom. Det kom først en tynn vannstråle ut fra det lille hullet øverst på stammen og litt vann ut av eksosen.

Men så stoppet det å komme vann fra den lille nippelen øverst. Er systemet tett eller er det impelleren som er gåen?

Har aldri fått opp varsel for varm motor under bruk.

Link to post

Stort sett alle båtforhandlere/verksted bruker jo "klokker" når de kjører motorer, så bare man har nok vanntrykk slik at vannet tyter godt ut rundt klokkene, er jo dette en grei måte. Ble selv litt i tvil for en del år siden da forhandleren kjørte nybåten min med en 60 Suzuki på land med "klokker" og ingen kontrollstråle var synlig. Dette var helt normalt sa han. Det er ikke altid impelleren klarer å løfte vannet helt opp til kontrollhullet med denne fremgangsmåten. Så hvis vannet kommer ut av propellnavet/eksosen, så får motoren/impelleren nok vann for kjøling var forklaringen.

Link to post

På min DF50 er det til sammen 3 åpninger hvor motoren tar inn kjølevann. En på hver side som klokkeren vil dekke, men i tillegg er det en åpning på undersiden av plata rett over propellen. Denne må du dekke med tape om du bruker klokker, hvis ikke renner bare vannet ut igjen her. Åpningen du nevner er et eksosutløp hvor eksosen tar veien ut når båten ligger stille. Når båten er i fart går den ut gjennom propellen.

Link to post

har vært i tvil om dette selv - hatt Suzuki 4-T siden 1998, 50-70 og 90HK

 

er følgende oppsummering OK ?

 

1- bruker klokker og det kommer vann ut sammen med propell eksosen da er alt greit og motoren får kjøling

 

2 - ved bruk av "klokker" bør man i tillegg bruke gaffa tape og tette rundt klokkene og vann inntaket under plata over propellen

 

3- dersom det ikke kommer sprut ut av kontroll strålen kan denne være tett av saltavleiringer. Jeg har brukt 0.80 tykk fiskesene for å stake opp.

 

4- dette er helt utenom kjøling - men husk å sjekke/bytte anodene i motorblokka dersom du gjør all service selv og få med nye pakninger når du kjøper anoder.

Link to post

Den gang jeg hadde Yamaha F50 så mista jeg pilotstråla et par ganger, det var begge ganger en bit av et strå eller noe slikt som tetta dysa. Det var en gummislange som gikk inn på dysa, slangen hadde mye større diameter og så stoppet brasket opp da det kom til dysa. Var bare å ta av slangen og så stikke opp igjen dysa.

 

Har ikke hatt tilsvarende problemer med mine Suzukier (DF115 og DF175)

Link to post

Dysa hvor kontrollstrålen er grei å demontere fra slangen som har mye større diameter. Bruk en liten skrutrekker og bend dysa løs. På min har det samlet seg små partikler av et eller annet her et par ganger. Da har strålen blitt nesten borte. Du kan kjenne kjølevannsstrømmen i slangen som kommer ut av termostathuset på toppen av motoren når den har blitt varm og termostaten åpner.

Må du skifte impeller er dette ganske greit. Mener å huske det kun er 4 bolter som holder undervannshuset. Du må først dele girskift stanga ved skjøtemutteren som sitter foran på stammen rett over undervannshuset. Husker ikke om girskiftet må stå forover eller bakover for at mutteren skal være synlig. Pass på å få dette riktig sammen igjen så girskiftet blir riktig. Du må ha motoren opptiltet slik at du får ut drivakselen, denne er så lang at den rekker opp til blokka. Når du først har dette demontert, skift like godt stålplata og pakningen under impelleren. På min hadde denne blitt skjev slik at det var åpninger mellom impeller og stålplate. Funket dårlig da.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...