Torsen67 Startet 11.September.2014 Del på Facebook Startet 11.September.2014 Prøvde å fyre opp motoren med klokker for å kjøre igjennom ferskvann. Men det virker ikke som motoren drar vannet igjennom. Det kom først en tynn vannstråle ut fra det lille hullet øverst på stammen og litt vann ut av eksosen. Men så stoppet det å komme vann fra den lille nippelen øverst. Er systemet tett eller er det impelleren som er gåen? Har aldri fått opp varsel for varm motor under bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 Sikker på at du hadde nok trykk på vannslangen? Det beste er å kjøre motoren i en tønne med vann et godt stykke over vanninntaket hvis du skal sjekke at motoren kjøler riktig. Selfølgelig kan det være saltavleiringer i systemet eller dårlig impeller også. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2014 Ok, hvor langt over kjølevannsinntaket må jeg? Er rett over når jeg bruker ei murerbøtte. Den klokka ga jeg opp. Virket ikke som motoren sugde til seg nok da det bare lakk ut på sidene. Hvor er det impelleren sitter på denne motoren? Vanskelig å bytte? (DF-50, 2004 mod.) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Impelleren sitter litt opp, så 10 cm over kavitasjonsplate er greit. Har og erfaring med manglende kjølevannstråle ved bruk av klokker, og foretrekker stamp. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2014 Ok, jeg får kjøpe ei litt høyere bøtte. Noen forslag til bøtte/stamp som det er litt høyde på? Ingen som har en forklaring på hvordan man bytter impeller? Finner svært lite om dette på google. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Jeg bruker en blå plasttønne som er kappet i to,dette er en slik det gjerne er industrisåpe og vaskehallsåpe på. Du kan jo spørre på en bensinstasjon om de har en tom å gi bort. Impelleren sitter i undervannshuset,så dette må tas av. I videoen her gjøres det på en 140 hk,men det er samme jobben på din. https://www.youtube.com/watch?v=Mg23ZkyjXGI Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Det er ikke alle motorer som liker disse klokkene, jeg kjører motoren i søppelkassa (grønn dunk for papir). Bare pass på å fyll den med vann først slik at ikke hele driten tipper rundt med motoren oppi. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Stort sett alle båtforhandlere/verksted bruker jo "klokker" når de kjører motorer, så bare man har nok vanntrykk slik at vannet tyter godt ut rundt klokkene, er jo dette en grei måte. Ble selv litt i tvil for en del år siden da forhandleren kjørte nybåten min med en 60 Suzuki på land med "klokker" og ingen kontrollstråle var synlig. Dette var helt normalt sa han. Det er ikke altid impelleren klarer å løfte vannet helt opp til kontrollhullet med denne fremgangsmåten. Så hvis vannet kommer ut av propellnavet/eksosen, så får motoren/impelleren nok vann for kjøling var forklaringen. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 på min suzuki DF70 funka klokke dårlig med mindre du tettet noen hull med tape, uten dette sugde den bare luft. Løsningen ble drevpose! Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2014 En annen ting, under kontrollstrålen så er det en liten "nippel" som stikker ut. Her er det også trykk men ikke vann, bare luft eller eksos. Noen som vet hva dette er? Sitér dette innlegget Link to post
KjetilBN Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 På min DF50 er det til sammen 3 åpninger hvor motoren tar inn kjølevann. En på hver side som klokkeren vil dekke, men i tillegg er det en åpning på undersiden av plata rett over propellen. Denne må du dekke med tape om du bruker klokker, hvis ikke renner bare vannet ut igjen her. Åpningen du nevner er et eksosutløp hvor eksosen tar veien ut når båten ligger stille. Når båten er i fart går den ut gjennom propellen. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilBN Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Moro med ordliste på paden. Klokkene ble til klokkeren. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 13.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2014 Ah, ett tredje inntak altså. Skal sjekke ut dette i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 13.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2014 Men fikk tak i en annen plastdunk i dag og fikk senket motoren såpass at jeg fikk vann over kavitasjonsplata. Da kommer det bare luft ut av nippelen der kontrollstrålen skal komme. Skjønner ikke dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Da er det nok møkk i systemet eller gåen impeller. Har du kjent på selve motoren om den blir varm? Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 har vært i tvil om dette selv - hatt Suzuki 4-T siden 1998, 50-70 og 90HK er følgende oppsummering OK ? 1- bruker klokker og det kommer vann ut sammen med propell eksosen da er alt greit og motoren får kjøling 2 - ved bruk av "klokker" bør man i tillegg bruke gaffa tape og tette rundt klokkene og vann inntaket under plata over propellen 3- dersom det ikke kommer sprut ut av kontroll strålen kan denne være tett av saltavleiringer. Jeg har brukt 0.80 tykk fiskesene for å stake opp. 4- dette er helt utenom kjøling - men husk å sjekke/bytte anodene i motorblokka dersom du gjør all service selv og få med nye pakninger når du kjøper anoder. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2014 En annen ting, jeg får ikke mer enn 2900 omdr når jeg ruser den i frigir og motoren begynner å riste på seg ganske kraftig. Er dette riktig? Er det en turtalls sperre som slår inn? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Den gang jeg hadde Yamaha F50 så mista jeg pilotstråla et par ganger, det var begge ganger en bit av et strå eller noe slikt som tetta dysa. Det var en gummislange som gikk inn på dysa, slangen hadde mye større diameter og så stoppet brasket opp da det kom til dysa. Var bare å ta av slangen og så stikke opp igjen dysa. Har ikke hatt tilsvarende problemer med mine Suzukier (DF115 og DF175) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 En annen ting, jeg får ikke mer enn 2900 omdr når jeg ruser den i frigir og motoren begynner å riste på seg ganske kraftig. Er dette riktig? Er det en turtalls sperre som slår inn? Det er turtallsperra som slår inn. Hadde samme på min Suzuki 60 på dette turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2014 Ok, takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilBN Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Dysa hvor kontrollstrålen er grei å demontere fra slangen som har mye større diameter. Bruk en liten skrutrekker og bend dysa løs. På min har det samlet seg små partikler av et eller annet her et par ganger. Da har strålen blitt nesten borte. Du kan kjenne kjølevannsstrømmen i slangen som kommer ut av termostathuset på toppen av motoren når den har blitt varm og termostaten åpner. Må du skifte impeller er dette ganske greit. Mener å huske det kun er 4 bolter som holder undervannshuset. Du må først dele girskift stanga ved skjøtemutteren som sitter foran på stammen rett over undervannshuset. Husker ikke om girskiftet må stå forover eller bakover for at mutteren skal være synlig. Pass på å få dette riktig sammen igjen så girskiftet blir riktig. Du må ha motoren opptiltet slik at du får ut drivakselen, denne er så lang at den rekker opp til blokka. Når du først har dette demontert, skift like godt stålplata og pakningen under impelleren. På min hadde denne blitt skjev slik at det var åpninger mellom impeller og stålplate. Funket dårlig da. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2014 Ok, skal se om jeg får vippet ut den dysa og se om det er dritt der. Hvis ikke bestiller jeg like godt nytt impeller kit. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 15.September.2014 Del på Facebook Svart 15.September.2014 Min df 140 spruter bra ut dyse når jeg kjører med klokker. Tar noen sekunder før trykket bygger seg opp. Mulig det er en annen konstruksjon på den da.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.