zooper Startet 12.September.2014 Del på Facebook Startet 12.September.2014 Jeg behøver å gå til anskaffelse av dekkstativ til en 36 fots seilbåt jeg kjøpte i våres. Jeg ønsker en løsning som kan benyttes både med masten oppe og med masten nede. Løsningen må kunne gjenbrukes og være rimelig grei å sette opp og ned. Jeg tar gladelig imot innspill til både valg av løsning samt tips til hvordan sette opp. Jeg har fått erfare på en snekke jeg eide engang at bakkestativet som fulgte med båtkjøpet knakk av all snøen, med det resultat at kalesjebøylen røyk og at båten fylte seg med smeltevann - jeg har lyst til å unngå noe slikt igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Jeg har et dekksstativ fra OPI (tror jeg det heter) Bare god erfaring med oppsetting/nedtagning og bruk. Stativet tar liten plass i demontert tilstand Stativet til båten min (16x4,7 meter) transporteres innvendig i en Nissan Leaf mellom hjem og båtavn. På en tur tar jeg med både stativ og pressenning uten problem. Mast eller ikke mast spiller ingen rolle. Presenning har jeg formsydd fra Gran Seil med glidelåser og borrelåser. Vanvittig bra. Montert riktig, ikke ett problem gjennom vintre med snø og vind, hverken på stativ eller presenning. Anbefales. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Festina Lente IV Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Ferdig innpakket for vinteren https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4000/vinterham.jpg Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Ventus Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 (redigert) Har noen gode/dårlige erfaringer fra nyere tid med de under? a) Maritims dekkstativ http://www.maritim.no/dekkstativ-aluminium-12m-12-stotteben b) NOA variant: http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=6512 c) OPI vaiant: http://www.seatronic.no/opplagsutstyr-dekkstativer-c-89_173/opi-dekkstativ-p-1553 Båten står med masten oppe - ca 10m lang. Dekkstativ pga. bruk både på land/vann. Er også positiv til å bruke pulpit/pushpit og rekkestøtte-føtter for innfesting (stivere). Redigert 5.November.2014 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 Maritim sitt stativ kan jeg ikke anbefale, T-skjøtene i plast, sprekker/knekker lett. Hjelper ikke at Maritim sender gratis nye, når kvaliteten dessverre er svært dårlig. Jeg bruker det ennå, men har "trikset" med å bruke T-skjøter fra OB wiig i metall (passer egentlig ikke) og noen rester fra et gammelt stativ jeg hadde liggende.. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Hva er de største forskjellen fra leverandører? Beslag i metall Diameter/veggtykkelse på rør Kvaliteten på klemmer mot rekjestøtter/pul- og pushpit Annet? Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Noen førstehåndserfaringer fra oppsettet av Maritim-stativet:1) Tilpasning mellom rørdiameter og plasthylsene kunne vært mye bedre - evt med en liten fas/radie slik at entringen er enklere. Det var noen enkle - noen som burde hatt en runde med dremel for å være riktig. 2) Klemmene som kan kjøpes for å feste mot pul-/pushpit er ikke all verdens. NOA systemet er langt med tillitsvekkende - dog fungerer det noenlunde. Greit om U-bøylen hadde lengre gjenge-partier, samt om man gav mulighet for å montere i flere vinkler enn den flate delen av skjøtestykket tillater. 3) Plasten er kanskje det som skiller mest ift. andre når man tenker kvalitetsfølelse - men ser ut til å bli passe stivt/solid. Og så er det greit å huske på å sette klem-boltene innover (en del ekstra jobb...) - samt å være nøye med å få lengdene og plasseringen av skjøtene til å gå opp. Justere når det først er satt sammen er mye vanskeligere enn med "løse" metallhylser som kan skli langsetter enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.