Honduras Startet 12.September.2014 Del på Facebook Startet 12.September.2014 Etter en halv sesong med min Ballistic 550SE, er jeg storførnøyd med båten, men et lite unntak. Når vi ligger fortøyd på hytta med bøyefeste akter og baugen mot land, vil det med litt sjøgang slå noe vann over akterspeilet. Har doble drensepumper og batterier, så det blir bare samlet opp i brønnen og pumpet ut igjen, men skulle helst ha funnet en løsning på dette. Har vært i kontakt med importøren, og de hadde ingen annen løsning enn å snu båten slik at den ligger med baugen ut. Det løser selvsagt problemet der og da, men da kan jeg ikke heve motoren og komme meg opp og ned på brygga på en hensiktsmessig måte. Snudde den et par ganger i sommer når det var varslet ruskevær, men da må minstemann hente meg med Steady-jolla.... Når vi ligger i hjemmehavna er det helt uproblematisk, men hytta ligger litt værutsatt til. Med en dårligere sommer enn årets vil nok problemet eskalere. Er det noen som kjenner til en måte å unngå dette på? Ett eller annet smart produkt etc. Hadde akterspeilet vært 10-15cm høyere hadde det ikke vært noe problem. I tillegg er det vanskelig å lage noe mer permanent, for da får jeg nok ikke tiltet opp motoren. Trenger noen smarte innspill her.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 har du bilder av båten ? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Popeye70 Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Du får ikke bygd deg en forhøyning i tre, som du kan tre på akterspeilet når du ligger stille ved hytta? Et par liggende bord med vertikale bein som tres over akterspeilet, med en leppe nederst så vann drypper ut av båten. Du må nok jobbe litt med tilpasning rundt motoren, men i verste fall kan den kanskje todeles på midten...? Som Ivar sier ville bilder av båten/båttypen hjelpe... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
ivar Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 ser også for meg en eller annen form for havnekalesje kunne hjulpet, som kneppes fast på utsiden av akterspeilet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kaskazi Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Hva med å snu båten? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Kan feste tau bak som igjen er festa i fks i ein annen blåse/ankerfeste, så når du haler inn båten så snur den seg meg baugen inn Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Kallethekid Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Hadde en slik båt i opplag en gang. Mener at konstruksjonen er dum, motorbrønner bør være selvlensende. Pass på pluggen som går fra motorbrønnen og videre in i kjølsvinet. På båten jeg var borte i blev det en lekkasje her slik at vannet rant inn i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 På endel rib'er, små og store er det limt på en trekant av duk på hver side av motoren. Ideen med dette er at vannet slår opp under duken men ikke over akterspeilet. Duken kan f.eks strekke seg 10 cm bakover langs potongen og tilsvarende 15 cm lang akterspeilet mot motoren. Fest en slik trekant på begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.