Jump to content

RIB - bølger slår over akterspeilet

Honduras

Recommended Posts

Etter en halv sesong med min Ballistic 550SE, er jeg storførnøyd med båten, men et lite unntak.

Når vi ligger fortøyd på hytta med bøyefeste akter og baugen mot land, vil det med litt sjøgang slå noe vann over akterspeilet. Har doble drensepumper og batterier, så det blir bare samlet opp i brønnen og pumpet ut igjen, men skulle helst ha funnet en løsning på dette.

Har vært i kontakt med importøren, og de hadde ingen annen løsning enn å snu båten slik at den ligger med baugen ut.

Det løser selvsagt problemet der og da, men da kan jeg ikke heve motoren og komme meg opp og ned på brygga på en hensiktsmessig måte. Snudde den et par ganger i sommer når det var varslet ruskevær, men da må minstemann hente meg med Steady-jolla....

Når vi ligger i hjemmehavna er det helt uproblematisk, men hytta ligger litt værutsatt til. Med en dårligere sommer enn årets vil nok problemet eskalere.

Er det noen som kjenner til en måte å unngå dette på? Ett eller annet smart produkt etc. Hadde akterspeilet vært 10-15cm høyere hadde det ikke vært noe problem. I tillegg er det vanskelig å lage noe mer permanent, for da får jeg nok ikke tiltet opp motoren. Trenger noen smarte innspill her....

Du får ikke bygd deg en forhøyning i tre, som du kan tre på akterspeilet når du ligger stille ved hytta? Et par liggende bord med vertikale bein som tres over akterspeilet, med en leppe nederst så vann drypper ut av båten. Du må nok jobbe litt med tilpasning rundt motoren, men i verste fall kan den kanskje todeles på midten...?

Som Ivar sier ville bilder av båten/båttypen hjelpe...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...