Eskil Røkke Startet 12.September.2014 Link til dette innlegget Startet 12.September.2014 I fjor høst kjøpte jeg en Sandvik 25 hvor det var satt inn en dårlig bakvegg bygget av sponplater. Jeg satte bort båten for å få bygget en ny vegg i glassfiber men av ukjente gruner ga båtbyggeren opp prosjektet uferdig. Jeg står nå med et skall av en bakvegg som har en "knekk" 2/3 opp på veggen. Dette er likt den opprinnelige veggen som var på båten fra før. Båtbyggeren mente det ville være greit å lage en skyvedørsløsning men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå fram for å få til dette. Den eneste løsningen jeg ser for meg er å bygge 2 vegger med skyvedør (i samme form som veggen) liggende inni og festet på skinner oppe og nede. Er det noen som har erfaring med liknende prosjekt? I tillegg er jeg ute etter å bygge to nye styreposisjoner med ratt, gear og gass til en Perkins 48 hk. Finnes disse ferdige eller kjøper man del for del? Hadde satt stor pris på hjelp da denne sessongen ble ødelagt av en useriøs båtbygger som bare forlot jobben uferdig... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Skal du få noe seriøse svar her må du legge ved bilder. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
TMe Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Ta kontakt med "eysteind" her på forumet og hør hvordan han gjorde det på Halco'en han bygde opp. Sitér dette innlegget Link to post
Eskil Røkke Svart 12.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 (redigert) Det er litt dårlig med lys ute i Trøndlag akkurat nå men her kommer et par forsøk på bilder fra "prosjektet". De nederste 2/3 er vinkelrett mot dekk mens den øverste delen skrår mot taket. https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53021/1410550119.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53021/1410550092.jpg Redigert 12.September.2014 av Eskil Røkke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 knekke til en plate i samme vinkel, skjær den ut i ønsket form til dør, skjær ut divinicell i lik form. smør på slipp middel deretter gelcoat, la tørke, legg noen lag med duk og polyester over gelcoat, duk litt på utsiden av plate kant, deretter legg divinicellen over å la den formes etter platen, form deretter utstikkende duk rundt kanter på divinicell, la tørke et døgn. Løsne fra platen, snu platen, på med gelcoat, duk og polyester på denne gang ut til kant av plate, mett andresiden av divinicellgodt med polyester og legg over polyetsermettet duk på plate, legg på litt tyngde og la tørke et døgn, vips ferdig dør. alukarm ut i glideskinner og tilpasse :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Eskil Røkke Svart 13.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Takk for svar, celzeron. Dette ser jo spennende ut selv om det er helt nytt for min del. Om jeg så ønsker å inn med et vindu i døra kutter jeg ut denne i ettertid? Som du kanskje ser av bildet jeg tok i mørket i går er det støpt et skall til ny bakvegg. Lønner det seg for meg å bruke divinicell her også og legge denne på den eksisterende veggen og så støype med polyester/duk utenpå? I så fall begynner jeg som smått å se litt lysere på dette prosjektet og tro at det kanskje blir båt på meg i løpet av høsten likevel... Jeg har tenkt at jeg skal ha et par vindu på båten men dette vil vel la seg gjøre å kutte ut og feste inn om jeg lager rammen i aluminium? Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Vindu kan du skjære til i ettertid . I nåværende skall kan du støpe inn divinicell, den rutede typen former seg fint etter vinkelen. Legg deretter en 3 til 4 lag med 450 duk Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Ternen32 Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Vindu kan fint lages med alukarmer :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Lady B Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Lag en ramme av aluprofiler med riktig knekk, sett inn glass eller pleksigjass. Skinner øverst og nederst på veggen som døra glir/ tuller i. Ta deg en tur i den lokale småbåthavna og se hvordan det er gjort på andre båter med tilsvarenede løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Eskil Røkke Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Takk for gode svar. Jeg tenker at jeg legger divinycell på den nåværende veggen og så glassfiber og epoxy til slutt. Lager, som foreslått en aluramme der døra skal gå etterpå. Dette må da gå å få til. Det fine er at man (forhåpentligvis) lærer en del mens man driver på. Finnes det et sted å kjøpe rimelig divinycell? Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Biltema har, men tror kanskje andre har rimeligere tips :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Ternen32 Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Hadde selv aldri jobbet med gladsfiber bygde om båten selv og hadde en bratt lærekurve der, går helt fint å få til dette selv, Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Eskil Røkke Svart 16.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Setter i gang prosjektet til helga. Artig å teste ut litt selv også. Lurer litt på om jeg skal legge skyvedøra utenpå eller bygge den inn. Får ta med meg en kopp kaffe opp i båten og fundere litt...:-) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Innebygd dør er kanskje mer elegant, men utpåliggende er gjerne lettere å få bra til, spesielt når det er første gangen Ikke minst med tanke på å få døra skikkelig tett. Sitér dette innlegget Link to post
Eskil Røkke Svart 27.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Tror jeg følger tipset ditt, Hakkannen. Døra kommer utenpå og så får jeg tenke litt på aluminiumsprofiler slik at vann renner riktig vei... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Hvis du skal ha vindu og vil gjøre det lettvint, kan du ta turen til en bilopphugger og finne ei passende rute fra en varebil e.l. Finn en som er limt og skjær/få skjært ut. Så støper du en tykk kant der ruta skal stå i døra og sliper og pusser den til slik at det minner om der ruta stod i bilen. Kjøp en tube rutelim og lim ruta på plass. Så legger du en maskeringstape på kanten på ruta og på kanten på døra og bruker rutelimet som fugemasse. Vips så har du en innfelt limt rute ala Galeon, Skorgenes m. fl. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
TMe Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 "Kjetil1" Tanken og ideen er god men sånn til orientering er alt bilglass utenom frontvinduet vanligvis herdet og går i tusen knas om man prøver å skjære i det. Skal man lime inn glass må man ha et lim som er bestandig mot UV-stråling. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Etter 12 år som bilskadereparatør kan jeg bilglass og lim. Derfor skrev jeg at man må finne en rute som passer. Og skjæringen er å skjære limet mellom glass og karosseri. Rutelim er den type lim som brukes til å lime bilruter. Den er rimelig UV bestandig da den brukes til å lime bilruter... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Eskil Røkke Svart 29.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Takk for knalltips, Kjetil1. Dette skal jeg jaggu følge opp. Er det noen av dere her inne som har tilgang på/tips til hvor jeg kan få tak i billig Divinycell? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Biltema har...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Eskil Røkke Svart 2.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Brukte litex-plater på de flate veggene så får jeg heller krype til korset og kjøpe divinycell når jeg skal til med døra neste uke. Da er det vel greit å kunne forme "knekken" det som er dumt er at de på Biltema er 1x1 meter mens døråpningen min blir 160 cm... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.