Jump to content

olje eller lakk på tredørk?

snekko880

Recommended Posts

Hei

Jeg kjøpte meg ny båt her i vår, en Tresfjord 28. I denne er det lagt tre dekk (laminerte plater med "nating")

Det ser ut som om dette er ubehandlet. Så da spør jeg dere om råd, bør jeg lakkere eller olje, og i så tilfelle hvorfor det ene eller det andre?

Tåler disse platene å bli slipt litt før påføring av olje eller lakk, er det noen som har erfaringer å dele med meg?

Annet treverk i båten ser ut til å ha blitt oljet, men har likevel en form for blank overflate.. Det var et par bokser med teakolje i båten, men jeg kan ikke finne noe embalasje som tyder på at de har vert lakkert. Kan man olje og samtidig få blank overflate?

Hvis det er de samme teak-finér platene som jeg har er det kun en halv millimeter teak og de kan derfor ikke slipes. Mine er lakkert og det er noe herk. De er farlig glatte med våte føtter og det skal lite til før lakken får noen hakk og slipper, da blir det stygt. Da må lakken fjernes med varmluftspistol og skrape før de lakkeres på nytt. De trenger da endel lag med tynner i de første og mattsliping mellom hvert lag. Har ingen erfaring med å olje slike plater men siden teaken er så tynn vil jeg tro at de ikke holder lenge. Jeg har tenkt å lage nye dørker i kebony.

Har kebony-dørk i Polaren min, og er utrolig godt fornøyd med dette. Har brukt denne nå i fire sesonger siden den var ny i fra fabrikk. Ser akurat ut som teak, og er vel minst like sterkt og vedlikeholdsfritt også. Til båt blir det vel brukt impregnert lønn som materiale.Blir jo naturligvis noe lysere/falmet med tiden, men det er jo bare stilig. Kan jo også f.eks oljes for å få en dypere shine i materiale, men jeg har valgt å bare vaske dørken av og til. Kan absolutt anbefales.

Hva er kebony egentlig og i hvilken form leveres det ? (plater , bord?)

Gå inn på www.kebony.no , så står der en masse om dette produktet.Det blir jo brukt mange tresorter til "kebonering", men til båtdekk er det lønn som brukes.Er jo en spesiell miljøvendig impregnering av materialene som er utviklet, så de blir ekstremt holdbare og vedlikeholdsfrie. Mange store båtfabrikkanter bruker jo dette i dag i stedet for teak.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...