Ficher Startet 13.September.2014 Link til dette innlegget Startet 13.September.2014 Hei. Har en Sabb-Mitsubishi 30 hk fra 1984 ( ca 2000 timer) som må ha 1100 rpm for at den ikke skal stoppe/kveles ved girskift. Motoren starter relativt lett når den er kald.( må gløde) samt den går meget fin på alle turtall og røyker lite. Bruker også lite /ingenting olje. Noe ujevnt turtall når den går på tomgang. ( kald motor) Hva kan dette være ?? Samt noen som har erfaring med denne motor ? Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Når du Max turtall? Klarer du dreie rundt aksel for hånd? Mulig cluster lager. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 15.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Når du Max turtall? Klarer du dreie rundt aksel for hånd? Mulig cluster lager. Hva er et cluster lager ..... hva effekt / oppgave har dette i en motor/gir ? Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Hvis du har aksel rett ut så er det lageret som sitter nærmest propell. Lagd i gummi som stivner etter en del år Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Har problemet oppstått i det siste, og har det vert utført noe type arbeid på båten, eller har båten vert slik i 30 år? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 For å være litt pirket, klare litt opp, så heter det lageret cutlesslager. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
finnmarken Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Jeg hadde tilsvarende problem med en Perkins for endel år siden. Da viste det seg å være dieselpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Cuttless var det ja. Burde vært kuttmore.... Må gjerne deles i biter for å få det ut... Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 16.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Jeg hadde tilsvarende problem med en Perkins for endel år siden. Da viste det seg å være dieselpumpa. Har også fått tips om at det kan ligge i dieselpumpa fra 1984. Innvendig rust / treghet pga kondens m.m . Kjører noen runder med QMI dieselforbedrer for og se om dette kan smøre /løsne opp et gammel hjerte( dieselpumpe) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 (redigert) Litt totaktolje i dieselen smører også en kranglete diesepumpe. Og en sånn gammel sliter tåler det veldig godt;-) Redigert 16.September.2014 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ficher Svart 20.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Litt totaktolje i dieselen smører også en kranglete diesepumpe. Og en sånn gammel sliter tåler det veldig godt;-) Da skal jeg prøve dette også ........ men hvor mye totaktolje på ca 100 liter diesel ? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 En halvliter er nok på 100 liter sånn ca . Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.