Jump to content

Skal en motor se slik ut etter 241 timer?


Ikke så dreven

Recommended Posts

Umulig å si noe konkret om denne ut i fra det bildet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

om motoren er "ødelagt" er jo relativt lett å finne ut av ved en prøvetur samt noen kontrollmåling og kontrollpunkter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Den startet på første forsøk begge gangene jeg har vært å sett på den.

Men det sier tross alt ikke mye.

Spurte om hvem som hadde installert den. Han sa at motoren var kjøp hos den gamle forhandleren på Moss (hvilket jeg vet er riktig fra andre kilder) men at han som hadde installert den var kreftsyk om dagen...

Usikker magefølelse.

Link to post

Syns det er litt godt å se slike motorrom innimellom jeg.

Etter å se bilder av det ene helt strøkne motorommet etter det andre, lurer jeg på om jeg er for sløv med å holde ting på stell selv.

Siden Mariells motorrom og motor fra 86 ser en del bedre ut enn dette , kan det ikke være så gæærn't det jeg gjør. :giggle:

 

Hvordan ser resten av båten ut? At det ser møkkete ut I motorom, betyr ikke nødvendigvis at det som er inni motoren ikke er tatt vare på.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

selv en 100 år gammel motor kan funke helt fint ;-)

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hva er problemet??

 

Om du vil vite noe om tilstanden på en motor, er veien

og gå og ta en kompressjonstest/sylinderlekkasjetest

og gjerne test av dyser.. mål lading og sjekk kjølevann..

sammen med generell funksjonstest gjennom og se om det

ryker, eller om den blir varm ved belastning..

 

Det finnes nok av de som har kjøpt nyovermalte malmklosser

her på forumet, som ikke er verdt malinga engang..

 

Det ytre, så lenge viktige elektriske komponenter er beskytta

betyr absolutt ingenting..

Link to post

Hva er problemet??

 

Om du vil vite noe om tilstanden på en motor, er veien

og gå og ta en kompressjonstest/sylinderlekkasjetest

og gjerne test av dyser.. mål lading og sjekk kjølevann..

sammen med generell funksjonstest gjennom og se om det

ryker, eller om den blir varm ved belastning..

 

Det finnes nok av de som har kjøpt nyovermalte malmklosser

her på forumet, som ikke er verdt malinga engang..

 

Det ytre, så lenge viktige elektriske komponenter er beskytta

betyr absolutt ingenting..

Enig.Her er det bare å tørke over med en fille så ser motoren ny ut igjen den.

Båt med fjernkontroll

Link to post

Mye fjas blant de første svarene. Tror så gjerne på at motoren er godt holdt. Tørk over med ei fille ja.

Dette er en lombardini og det er supre motorer, europas største dieselmotorfabrikk.

Dessverre har noen serier vært belemret med dårlig lakk, dårlig grunnarbeid. Da vil resultatet se ut slik mht korrosjon.

Litt rust utvendig betyr ingenting, det som er viktig å sjekke om det er unormal korrosjon grunnet feil i eks. Landstrømanlegg, det kan bli dyrt.

Sjekk registerreim, hvis motor starter lett, oppnår og går på marsjturtall uten å varm og ikke ryker nevneverdig er den nok iorden

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post

Jeg har gode erfaringer med Lombardini motorer, og jeg synes ikke at denne motoren ( ut i fra fotoet) i seg selv burde gi sug i magen.
Timetallet kan nok være riktig.
Men, det er andre ting i motorrommet jeg ikke synes er særlig tillitsvekkende med tanke på generelt vedlikehold av båten.

Den store slusekranen (skroggjennomføring?) kan være ett eksempel jeg ikke hadde ventet lenge med å sjekke ut.

Redigert av jabra (see edit history)
Link to post

Tror ikke man skal la seg blinde av det yttre, hverken om det ser fint ut eller ikke.. Det er det indre som teller, både i motorer og mennesker.. Sjekk motoren og gjør en vurdering opp mot prisen selger skal ha for båten.. Starter motoren lett, ryker lite, har pen gange, god respons, ikke olje eller vannlekkasje, eksosfarge og menge.. så er du langt på vei.. Dette er subjektive mål som ikke er er lett å kvantifisere, dermed blir det summen av dette gir svaret/magefølelsen.. Du kan like gjerne få havari på de motorene (skrytebildene) som er lagt til av andre som den første motoren...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg har hatt en Lombardini i en snekke for en del år siden. Motor var vel en 7-8 år når jeg overtok båten. Pålitelig og driftssikker. Billig i drift (filter, anoder osv). Så det samme som en annen påpeker: Kvaliteten på lakk og motormaling virket ikke å ha samme kvalitet som eks VP og Yanmar. Så allerede litt "medtatt" ut etter få år. Tidligere eier og jeg slet med fuktighet i motorrom grunnet dårlig hylseløsning.

 

Følg anbefaling. Foreta en motorvask. Kjør motor med belastning og se deretter om det er oljelekkasjer mv. Og sjekk opp den tanken med kjølevæske. Har opplevd flere ganger ved vurdering av båter at det her ikke har vært byttet på årevis eller har vært overfylt gjennom litt for aktiv etterfylling. Har motor normal driftstemp for olje og kjølevæske, så er det en bra indikator, men da må motor kjøres 1 times tid. Og du må vurdere/se nøye hva som evnt gjør at det er mye vann i kjølen eller fuktig motorrom, hvis så er tilfelle.

 

Redigert: Ble visst litt gjentagelser fra meg. Du har iallefall fått mange gode råd. Frydenbø og Sanviken Båt og Motorservice selger Lombardini i Bergen. De er sikkert behjelpelig med litt råd og vink om du skulle trenge det.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...