Ikke så dreven Startet 13.September.2014 Del på Facebook Startet 13.September.2014 Hei, Har vært å sett på en eldre båt med en nyere motor. Bare lurer på om en motor skal se slik ut etter så lite som 241 timer? Den er 5 år gammel. Ser ut som væske på varmeelementet(?) til venstre. Ellers ser motoren betydelig nyere ut fra sidene. På forhånd takk, Adam Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Svaret er, nei! Styr unna! Når en båteier er så slurvete med vedlikeholdet av den viktigste komponenten ombord, kan man lure på hvordan det står til med resten av båten! Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Teerex Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Umulig å si noe konkret om denne ut i fra det bildet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ronny S B Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 U mulig å si noe om alder /tilstand på bilde Be selger om dokk/kvitering ..les av serie NR så er det mulig å finne ut av Men 250 timer er ubetydelig slitasje v riktig vedlikehold Mvh Ronny Sitér dette innlegget Link to post
Ikke så dreven Svart 13.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2014 (redigert) Takk for tilbakemeldingene.Enig i at 250 er så å si ingenting. Han hevder å ha godt vedlikeholdt den. Da med olje og filterskift. Er det mulig å "ødelegge" en motor med så lite som 250 timer på? Redigert 13.September.2014 av Ikke så dreven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Ikke så lett å bedømme utfra ett slikt bilde. Men motorrommet var ikke veldig pent. Da jeg antar det ble rengjort grundig ved motorbyttet for 5 år siden. Kan se ut som det har vært en lekkasje på lokk til Ekspansjonstank eller resultat av overoppheting. Eller kanskje bare søl på varm Ekspansjonstank hva vet jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 om motoren er "ødelagt" er jo relativt lett å finne ut av ved en prøvetur samt noen kontrollmåling og kontrollpunkter. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ikke så dreven Svart 13.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2014 Den startet på første forsøk begge gangene jeg har vært å sett på den.Men det sier tross alt ikke mye. Spurte om hvem som hadde installert den. Han sa at motoren var kjøp hos den gamle forhandleren på Moss (hvilket jeg vet er riktig fra andre kilder) men at han som hadde installert den var kreftsyk om dagen...Usikker magefølelse. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Det at den startet er nå så sin sak, fem år gammel motor skal skinne som om den er ny. nesten i hvert fall. Det ytre på en motor fortelle veldig mye om eiers prioriteringer vil jeg si. Styr unna eller få eier til å sette den på skikkelig service før overtakelse Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Dette bildet du viser til her gir ikke noen god magefølelse, virker som et ustelt og lite ryddigt motorrom. Motoren kan selvfølgelig være i god stand, rådet er viss ikke du føler deg kompetent til å vurdere tilstanden, så få tak i en motorkyndig person som kan gjøre dette for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Syns det er litt godt å se slike motorrom innimellom jeg. Etter å se bilder av det ene helt strøkne motorommet etter det andre, lurer jeg på om jeg er for sløv med å holde ting på stell selv. Siden Mariells motorrom og motor fra 86 ser en del bedre ut enn dette , kan det ikke være så gæærn't det jeg gjør. Hvordan ser resten av båten ut? At det ser møkkete ut I motorom, betyr ikke nødvendigvis at det som er inni motoren ikke er tatt vare på. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Teerex Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 selv en 100 år gammel motor kan funke helt fint ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ternen32 Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 motoren min er 14 år, 1000 timer på klokka. En støvklut og den ser ut som ny :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
dude Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Hva er problemet?? Om du vil vite noe om tilstanden på en motor, er veien og gå og ta en kompressjonstest/sylinderlekkasjetest og gjerne test av dyser.. mål lading og sjekk kjølevann.. sammen med generell funksjonstest gjennom og se om det ryker, eller om den blir varm ved belastning.. Det finnes nok av de som har kjøpt nyovermalte malmklosser her på forumet, som ikke er verdt malinga engang.. Det ytre, så lenge viktige elektriske komponenter er beskytta betyr absolutt ingenting.. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 (redigert) En del av 86 mod motorrommet I Mariell Redigert 13.September.2014 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bergen dørk Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Er der der en Lombardini marine motor, Ikke så dreven? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Ikke så dreven Svart 13.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2014 Bergen dørk, ja det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Hva er problemet?? Om du vil vite noe om tilstanden på en motor, er veien og gå og ta en kompressjonstest/sylinderlekkasjetest og gjerne test av dyser.. mål lading og sjekk kjølevann.. sammen med generell funksjonstest gjennom og se om det ryker, eller om den blir varm ved belastning.. Det finnes nok av de som har kjøpt nyovermalte malmklosser her på forumet, som ikke er verdt malinga engang.. Det ytre, så lenge viktige elektriske komponenter er beskytta betyr absolutt ingenting.. Enig.Her er det bare å tørke over med en fille så ser motoren ny ut igjen den. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Janoho Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 (redigert) Mye fjas blant de første svarene. Tror så gjerne på at motoren er godt holdt. Tørk over med ei fille ja. Dette er en lombardini og det er supre motorer, europas største dieselmotorfabrikk. Dessverre har noen serier vært belemret med dårlig lakk, dårlig grunnarbeid. Da vil resultatet se ut slik mht korrosjon. Litt rust utvendig betyr ingenting, det som er viktig å sjekke om det er unormal korrosjon grunnet feil i eks. Landstrømanlegg, det kan bli dyrt. Sjekk registerreim, hvis motor starter lett, oppnår og går på marsjturtall uten å varm og ikke ryker nevneverdig er den nok iorden Redigert 13.September.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 det var et ganske fuktig motorrom såg det ut som, så det gjennspeiler seg sikkert i båten generelt med fukt og lukt ? Men motoren drar opp intrykket, ikkje ned :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Båttransport D5L Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 Maskinrommet i en 41 år gammel båt med orginal motorene . Disse ble nullstilt i -96 ,ca 1750 timer nå . Sitér dette innlegget Link to post
jabra Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 (redigert) Jeg har gode erfaringer med Lombardini motorer, og jeg synes ikke at denne motoren ( ut i fra fotoet) i seg selv burde gi sug i magen.Timetallet kan nok være riktig.Men, det er andre ting i motorrommet jeg ikke synes er særlig tillitsvekkende med tanke på generelt vedlikehold av båten. Den store slusekranen (skroggjennomføring?) kan være ett eksempel jeg ikke hadde ventet lenge med å sjekke ut. Redigert 13.September.2014 av jabra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Tror ikke man skal la seg blinde av det yttre, hverken om det ser fint ut eller ikke.. Det er det indre som teller, både i motorer og mennesker.. Sjekk motoren og gjør en vurdering opp mot prisen selger skal ha for båten.. Starter motoren lett, ryker lite, har pen gange, god respons, ikke olje eller vannlekkasje, eksosfarge og menge.. så er du langt på vei.. Dette er subjektive mål som ikke er er lett å kvantifisere, dermed blir det summen av dette gir svaret/magefølelsen.. Du kan like gjerne få havari på de motorene (skrytebildene) som er lagt til av andre som den første motoren... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
LM 605 Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Man får uansett altid et førsteinntrykk av en båt når man ser på den. Hvis båt og motorrom ser rent og fint ut, og ellers alt er "på stell", så får man altid en god følelse der at eier har tatt godt vare på båt/motor. De som slurver med slikt ser man med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 (redigert) Jeg har hatt en Lombardini i en snekke for en del år siden. Motor var vel en 7-8 år når jeg overtok båten. Pålitelig og driftssikker. Billig i drift (filter, anoder osv). Så det samme som en annen påpeker: Kvaliteten på lakk og motormaling virket ikke å ha samme kvalitet som eks VP og Yanmar. Så allerede litt "medtatt" ut etter få år. Tidligere eier og jeg slet med fuktighet i motorrom grunnet dårlig hylseløsning. Følg anbefaling. Foreta en motorvask. Kjør motor med belastning og se deretter om det er oljelekkasjer mv. Og sjekk opp den tanken med kjølevæske. Har opplevd flere ganger ved vurdering av båter at det her ikke har vært byttet på årevis eller har vært overfylt gjennom litt for aktiv etterfylling. Har motor normal driftstemp for olje og kjølevæske, så er det en bra indikator, men da må motor kjøres 1 times tid. Og du må vurdere/se nøye hva som evnt gjør at det er mye vann i kjølen eller fuktig motorrom, hvis så er tilfelle. Redigert: Ble visst litt gjentagelser fra meg. Du har iallefall fått mange gode råd. Frydenbø og Sanviken Båt og Motorservice selger Lombardini i Bergen. De er sikkert behjelpelig med litt råd og vink om du skulle trenge det. Redigert 14.September.2014 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.