Jump to content

Skal en motor se slik ut etter 241 timer?

Ikke så dreven

Recommended Posts

Noen sprayer konsveringsspray over motorene om vinteren. Da blir de gjerne litt grisete, uten at det er negativt. Personlig er jeg skeptisk til motorvask på marinemotorer - de ser ikke ut til å være konstruert for vannsprut slik bilmotorene er. Etter å ha byttet noen småting på mine egne, f.eks starter og girkasse, registrerer jeg at det ikke er noen pakninger eller andre ting som skal hindre vann i å renne inn noe steder. Så jeg kvier meg faktisk så mye for å spyle vann på en båtmotor at det har jeg ikke gjort.

Tror det er mange som lar seg lure av de som pynter bruden før salg, det er det samme som at en nyovermalt motor er i bedre teknisk stand enn som ikke er nyovermalt..I begge tilfeller så må en sjekke tingenes tilstand like grundig, om en ikke vil risikere å bli grundig lurt. Det som er bra med det som ikke ser bra ut, er at man gjerne blir skeptisk og sjekker grundigere enn om man lar seg sjarmere av et vakkert ytre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Folk som ikke har peiling bryr seg om motorlakk og servicehefte.

Vet man hva man ser på, så vet man at utseende ikke har noe å si for funksjon, og at lakken på en båtmotor ikke ser strøken ut lenger dersom motoren har vært skrudd på. Svært skitne motorer er ikke bra mtp moderne elektronikk og krypstrøm, men så ille blir det neppe i en båt. Sjekk motoren funksjonsmessig, mange gode råd over her, se også på oljefargen og sjekk trykket i ferskvannskretsen etter å ha kjørt den på fullt.

Etter å ha byttet noen småting på mine egne, f.eks starter og girkasse, registrerer jeg at det ikke er noen pakninger eller andre ting som skal hindre vann i å renne inn noe steder. Så jeg kvier meg faktisk så mye for å spyle vann på en båtmotor at det har jeg ikke gjort.

Pakninger på slike steder er ikke vanlig selv på en bilmotor. Det gjør ingenting om du får inn vann der, det renner bare ut igjen. Dekk til elektronikk og dynamo, og evt innsug. Så kan du vaske så mye du vil, uten fare for å skade noe som helst...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg kjenner igjen båten fra Finn-annonsen. Telleverket på et annet bilde viser riktig timetall, pluss litt som sikkert kan forklares med et par småturer etter at bildet ble tatt. Så alderen på motoren stemmer nok.

Hvis denne Hallberg Rassyen er en båt for deg, får du den i hvertfall ikke billigere enn dette, selv ikke med en gammel og sliten Volvo-motor. Det hadde jeg vært skikkelig bekymret for, som eventuell kjøper! Her er jo den største oppgraderingskostnaden tatt. Selger har tydeligvis priset den realistisk for salg i høst, sammenlignet med andre annonser på samme modell.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Kanskje det då er slik at til verre den synlege del av motor og båt ser ut, til betre er det indre? Eit tåpeleg resonememnang spør de meg. Ein som ikkje maktar det ytre, har sikkert og problem med det indre. Slik er i alle høve mi røynsle. Men sjølvsagt er det unnatak, og eit gamalt ordtøke seier at ein ikkje alltid skal sjå "katten på håra", eller pelsen var det kanskje.

Elles er det nok bruken og vedlikehaldet som tel mest, men alt heng saman med alt var det vel ei som sa. Slik her og.

De som karakteriserer de som kommer med gode råd ut fra et bilde/bilder som 'fjas' og 'tåpelige' resonnement vil antakelig få mange bomturer når de besiktiger båter uten å prøve å analysere bildene på Finn og andre salgssteder, først! My Advice! :-)

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

det er vel fullt mulig å være så opptatt av det indre at det ytre blir delvis neglisjert...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

det er vel fullt mulig å være så opptatt av det indre at det ytre blir delvis neglisjert...

Nettopp.. En vet ikke noe om det indre bare med å se på det ytre.. Noen kjøper båt basert på fine bilder, mens andre er mer opptatt av det indre.. og at det fungerer før man kjøper båt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Synes ikke båten bærer preg av spesielt manglende vedlikehold, prisen tatt i betraktning .. Så om jeg ville nok tatt båten nærmere i øyesyn om jeg var ute etter en slik båt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Jeg synes ikke motoren ser så ille ut. Motorrommet er ikke pent holdt, men legg merke til at her er det ikke aluminiumdørker som dekker for plassene hvor vann og møkk vanlig samler seg opp i ett motorrom. Jeg har heller ikke dørker i min båt, og regnvann kommer inn og samler seg i bunn av båten under motorene. Utrolig vanskelig å holde dette helt rent på hvit maling, da vannet blander seg med litt oljesøl, litt dieselsøl, kjøleveske etc etc. Skal bare dråper til av dette så plasker det rundt. Hadde jeg satt inn aluminiumdørker som flere andre har vist til i sene bilder, ville det også vært strøkent i mitt motorrom.

Vurder motor ut i fra andre ting, se etter lekkasjer, svetting etc.

Motor kan være meget bra, fordi om vedkommende ikke har brydd seg om å vaske opp søl i motorrom. Det kan også være ett generelt signal om dårlig vedlikehold

Motorrommet vasker du ned på kort tid, så er det gjort. Som det sies, det er vedlikeholdet med olje, kjølevæske, filter og zinkanoder som spiller rolle. -og hvordan den er brukt. HR har jo utsøkt interiørkvalitet, og det er viktig. Byggekvaliteten er jo også høy.

270 er ikke ille. Dessuten følger det med jolle og motor, -nyinvesteringspris 15tusen, pluss daviter til mange tusen.

Kom deg på visning, kjenn etter lukt, se på seil og test utstyr.

• 2 uker senere...

Jeg kan fortelle at jeg rinte selger en halvtime etter at han hadde satt ned til 220 000, jeg visste ikke det. Vi ble raskt enige om at den nye prisen tok jeg som ferdig pruttet.

Så da gjensto bare en befaring for å fullføre handleen.

Jeg insisterte på å undersøke skriget under også (har inspeksjnskamera, men ønsket et løft før jeg kunne overta båten til avtalt pris.

Da trakk selgeren seg! Ingen nærmere forklaring, ikke noe svar på mitt spørsmål om det var blemmer på skroget, som hadde ligget mange år i boblehavn året rundt på "Kongen".

Han sa bare "Glem hele båten".

Så da ville hn ikke selge denne båten til meg likevel.

Jeg overlater til den som leser dette å trekke sine konklusjoner.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Synes motoren ser bedre ut nå jeg da.. om en ser bort fra usikkerheten med skroget så er sikkert motoren i bedre stand nå enn hva den var tidligere.. siden den ser "bedre"(renere) ut :lol:

bilde

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...