Sydvesten Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Nesten så jeg skal vurdere turen til Oslo og kikke på denne båten.. Synes den ser bra ut i forhold til prisen... Riktignok er den gammel, men ser bra ut til å være 32år.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
sunnmøre Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Synd at det ikkje vart handel. Dette er ein av dei lavaste prisene eg har sett på denne type båt. Mangla rett nok autopilot og varmeapperat ser det ut til, men likevel er prisen bra. Merkeleg om denne båten blir liggande lenge. Sjølv om det var blærer på undervannsskroget, er prisen så bra at eg hadde vurdert denne. Å behandle ein båt for osmose er ikkje uoverkomleg, men tek litt tid. Kostnaden treng ikkje bli så høg heller. Såg båten bra ut ellers? Tiltalande med dog-house. Dreg ned litt at der ikkje er meir enn ein lugar. Seglegenskapane skal ikkje vere heilt håplause, utan at eg har prøvd båttypen sjølv. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 . Sjølv om det var blærer på undervannsskroget, er prisen så bra at eg hadde vurdert denne. Å behandle ein båt for osmose er ikkje uoverkomleg, men tek litt tid. Kostnaden treng ikkje bli så høg heller. HR 94 kutter er en undervurdert båt. Har det vært snakk om konkret osmose eller er det bare dette at selger ikke var posisitv til å løfte båten? Skade på kjøl etter grunnstøting tviler jeg på at det er : Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 (redigert) Mulig jeg har fornærmet ham, men da må det ha vært noe annet enn at jeg godtok hans nye salgspris. Og det eneste ekstra var at jeg ville se båten under, for å vite hva jeg skulle ha. Han hadde ikke sagt noe om at det var plastpest, så jeg la inn muligheten for at "bobler betydde prisavslag". Og han reagerte på dette som om jeg ba om prisavslag. -Da var det vel fordi det kunne være bobler det da. Hvis han visste at det ikke var bobler, hadde han nok ganske sikkert sagt det da jeg spurte om det. Men nok om det, siden selgeren har rettet opp bildet av motoren nå, går jeg ut ifra at han kanskje leser dette også, og kan kommentere videre selv. Jeg mener jo vi hadde en muntlig avtale om salg til meg, og da er det for meg en selvfølge at jeg får se skroget under. Enten i hans hjemmehavn eller i min, som jeg også foreslo. -Og det ville han da tydeligvis ikke. Jeg er enig med dem som sier at det hadde vært et godt kjøp. Men HVIS jeg skulle fikset bobler i skroget, enten på verksted eller ved egeninnsats, ligger det bedre tilbud på HR 94 til salgs på Finn, med masse utstyr og seilgarderobe. At noen også har lagt ut HR 94 til mer (500 000) enn andre skal ha for en HR 352 (490 000),kan man jo ikke bruke som prisreferanse på denne relativt enkle motorseileren. - Jeg er ikke så sikker på at denne HR 94 til 220 000 vi snakker om, er et bedre kjøp enn f.eks. den Fisher 30 som ble lagt ut (og solgt raskt) til 219 000 for ca en måned siden. Men selgeren av denne HR 94 har neppe problemer med å finne en kjøper som er dummere enn meg. Selv er jeg ikke nødt til å kjøpe en Hallberg Rassy for å bli fornøyd heller. Redigert 29.September.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Festina_Lente Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Jeg er ikke så sikker på at denne HR 94 til 220 000 vi snakker om, er et bedre kjøp enn f.eks. den Fisher 30 som ble lagt ut (og solgt raskt) til 219 000 for ca en måned siden. Jeg er ikke i tvil om mitt valg Om kvelden leser jeg denne tråden om restaurering av en Fisher 30 http://www.fisher30.lackeysailing.com/ til jeg sovner, og selv har jeg min egen light-versjon av renovering av en HR 26 som referanse. Stoor forskjell i byggekvaliteten på disse to båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Har det vært snakk om konkret osmose eller er det bare dette at selger ikke var posisitv til å løfte båten? Nei, det var det som var så rart at det skulle skjære seg så brått fordi jeg ville se båten under: Jeg fikk vite at båten alltid hadde ligget i boblehavn året rundt. -Jeg sa vel at da var det ekstra viktig for meg å se om dette hadde medført osmose. Først var det vanskelig å få til et løft på denne tiden med mange opptak, så da åpnet jeg for en avtale om hva vi gjør, hvis jeg oppdager osmose i min hjemmehavn. Det eneste jeg kunne gjort annerledes, kan kanskje ha vært å påta meg kostnaden med å løfte båten opp av vannet. -Hvilket jeg hadde gjort hvis det hadde skjedd i min hjemmehavn i høst. Jeg hadde jo liten lyst til å overta båten og la den overvintre på vannet der den ligger, og selger hadde allerede betalt for dette. Så kostnaden med et løft var han likevel mer redd for enn voervintring på vannet. Nok om dette fra min side. Jeg tror jeg har grunnlag for å være fornøyd med at andre kjøper denne båten nå, og da unner jeg dem en båt uten bobler i skroget. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Festina_Lente Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Ja, folk er rare! Underlig fremgangsmåte når man skal selge båt, helt enig der;-) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 (redigert) ...Folk er rare kan man si ja. Jeg bestemte meg for å ta kontakt med ham fordi jeg syntes det var synd at han reagerte så negativt på mitt ønske oom å se båten under. Litt uvanlig det at en båtkjøper ikke får mulighet til å se hele skroget. -Ikke minst fordi selgeren er en person jeg faktisk kjenner til fra før, da som selger fra profesjonell sammenheng. -Jeg tenkte å si som så, at hvis skroget var helt i orden når jeg fikk den på land, skulle han få 25 000 ekstra på den prisen (220 000+25000) som vi hadde avtalt. Dette tilsvarer at vi møttes på midten med 25 000 ned fra hans opprinnelig pris, og 25000 opp fra det jeg hadde som mulig startpris i forhandlingene. Men det var jo han selv som satte ned prisen med hele 50 000. Men da jeg skulle finne telefonnumemret igjen, var annonsen slettet. Vanligvis markerer Finn-brukere annonsen sin med "solgt". Rart. Da tenkte jeg mitt om hva som KAN ha skjedd - fordi: "Når noe virker rart, er det ofte ikke så rart likevel, hvis man bare tenker over hvem som tjener mest på det." Gjettekonkurranse: Hva kan ha skjeddd i tiden etter at vi avtalte salget, som gjorde at selgeren tjente på å bli fornærmet og bryte avtalen med meg - bare fordi jeg ville se båten under? Redigert 5.Oktober.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Sydvesten Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 (redigert) Det er selger selv som bestemmer om annonsen skal markeres som solgt, eller fjernes helt fra finn.no.. Selv benytter jeg alltid det siste alternativet, slik at ikke nysgjerrige skal kunne kose seg i ettertid Redigert 6.Oktober.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Det tøffeste er å redigere pris opp 25-50 % , og så sette solgt på ! Då vil mange fundere Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Folk I Båt Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Jeg kan fortelle at jeg rinte selger en halvtime etter at han hadde satt ned til 220 000, jeg visste ikke det. Vi ble raskt enige om at den nye prisen tok jeg som ferdig pruttet. Så da gjensto bare en befaring for å fullføre handleen. Jeg insisterte på å undersøke skriget under også (har inspeksjnskamera, men ønsket et løft før jeg kunne overta båten til avtalt pris. Da trakk selgeren seg! Ingen nærmere forklaring, ikke noe svar på mitt spørsmål om det var blemmer på skroget, som hadde ligget mange år i boblehavn året rundt på "Kongen". Han sa bare "Glem hele båten". Så da ville hn ikke selge denne båten til meg likevel. Jeg overlater til den som leser dette å trekke sine konklusjoner. Min umiddelbare, og ikke særlig gjennomanalyserte, konklusjon er vel at fyren er akkurat som meg. Når man på en eller annen måte får en magefølelse av at dette er en kjøper som vil by på fremtidige utfordringer, så orker man bare ikke. Man har kanskje erfaringer fra tidligere rundt kjøpere som man tilsynelatende aldri skal få bli ferdig med. Og da er det greieste å bare si at dette glemmer vi. Finn noe annet. Sier ikke at du har gjort eller sagt noe galt, men man trenger ikke å lage de store konspirasjonsteorier rundt selgers oppførsel. De fleste som selger gjør dette for at de skal videre i en eller annen retning. Og om man da får en magefornemmelse om at dette kan bli en handel som kommer til å trekke ut i det uendelige, så gidder man bare ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 (redigert) "Folk i båt" opplever meg som en "vanskelig kjøper" skjønner jeg. Jeg kan ikke si jeg kjenner meg selv igjen der. Det rare her er jo nettopp det at det ikke er noen sammenheng mellom min oppførsel og at selger plutselig skulle bli vanskelig overfor meg. Det er nok snarere slik at svaret på "gjettekonkurransen" jeg lanserte, er at han fikk et høyere bud fra en annen kjøper, etter å at han hadde avtalt salg med meg. Det vil nok kunne ha myknet ryggraden hos selger. Og jeg skal ikke utelukke at det også kan ha påvirket magefølelsen hans. -Han skjønte nok plutselig at - "Nå - NÅ er jeg i ferd med å selge båten for billig!" Slikt kan kjennes godt i mellomgulvet, det! ;-) Og bare så det er sagt: Jeg synes ikke dette er verdens undergang for meg heller! Det går flere tog (evt. båtavganger). Redigert 6.Oktober.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
sunnmøre Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Vil tru at båten er solgt. Med "ny" motor, og dersom det ikkje er noko urimeleg gale,så er 220000 kr billig. Burde ha fleire intresentar til denne prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 "Sunnmøre", siden jeg ser du fortsatt er pålogget: Hva ville du sagt at den Moody Eclipse som var på auksjon i England kunne være verdt, ferdig momset inn i Norge? Jeg grubler fortsatt på den. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
sunnmøre Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Vanskeleg å seie sikkert. Få av denne i Noreg, og litt usikker på korleis markedet er for denne type båt i Noreg. Veit i alle fall at eg liker konseptet godt og kunne tenkt meg ein slik båt:-) Ser at t.d Scanmar 33 i bra stand går for kring 300000 no, i bra stand. Moody ligg over denne, men noko særleg over 400000 trur eg ikkje ein skal rekne med. Men - det er få båtar av denne typa i Noreg, så med litt is i magen vil ein kanskje finne kjøparen som vil ha akkurat ein slik båt, og vil vere villig til å betale for det.Tilstand på motor, segl osb verkar sjølvsagt mykje inn på prisen. Kjøper ein frå utlandet, trur eg det løner seg å finne ein oppgradert båt, ev oppgradere før båten kjem til Noreg. Sjølv kunne eg pr. dd tenkje meg å betale ca 400,000 for ein slik båt, ferdig momsa, om båten var i god stand og med riktig utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 (redigert) Vi kupper vel tråden litt her nå, men altså den Moody Eclipse ville jeg også kunne strukket meg til 400 k for i dagens marked, og som du sier, vil en liebehaber kanskje kunne gi noe sånt for den senere også. Den aktuelle utgaven har det meste av utstyr og ser pen ut, jeg tror vel det bare er radaren som er moden for utskifting pga ny teknologi. Men jeg er fremdeles skeptisk til rullemast, ellers hadde jeg nok tatt flyet til Skottland i hvertfall for å titte på den. Kjølvekten er også i minste laget for off-shore seiling på lang sikt. Det ligger en Vancouver 34 nær Bristol, omtrent samme konsept, men dobbelt så dyr. Det hadde vært silkedrømmen, det. Nå følger jeg også med på LM 30 som det er noen av i Danmark, delvis samme konsept med pilothouse og mer innenfor min rekkevidde. Fortsatt moms på innførsel, men på et lavere grunnbeløp. Redigert 6.Oktober.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
sunnmøre Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Rullemast er nok OK for kystseiling. Dersom eg hadde planlagt langttur hadde valet mitt også vore tradisjonelt storseil. Kjenner lite til om desse båtane har blitt nytta til langtursegling. Meiner eg traff på ein i Caiscais utanfor Lisboa for 12-13 år sidan, om ikkje hugsen er heilt feil. Elles har eg ikkje studert desse båtane på nært hald. Eit norsk alternativ kan kanskje vere Hero 107/ 114, Der kan du få innvendig styreposisjon, men ein meir tradisjonell salongløysing. Er eigentleg ikkje så opptatt av at salongen skal vere plassert i vindushøgde. Innvendig styreposisjon er viktigare, gjerne med plass til ein co-skipper. Synes faktisk at det kan vere godt å få trekke seg ned i ein salong utan innsyn om kvelden. Har ein lyst til å vere nyskjerrig,og sitje å glo på nabobåtane i hamna, kan ein eventuellt sitje under cockpitkalesja:-) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 @ Propell 1a: det aner meg at du er nært forklaringen - han fikk vel voldsomt med interessenter når prisen ble så lav og han ville ikke selge så lavt likevel.... @ Propell 1b: Når dere snakker om engelske båter i størrelsen + 34 fot -så du den Warrior 38 som lå på FINN inntil nylig? Litt av et skip, og prisen på 650' var etter hvert blitt meget fleksibel... Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Jeg ville nok også vært litt reservert med salg av et objekt om jeg hadde sett den omtalt over 4sider på et forum.... Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 (redigert) @jørn: Det gjør vel ikke så mye om tråden sklir ut litt, nå som annonsen er vekk tenker jeg. Men jeg burde vel gjøre som Vanntro og starte en egen tråd for båtkjøpet mitt, for det var en interessant tråd det. - Min tråd blir i såfall noe á la "Fra Propell til Tøymotor". @Festina_Lente/1b: Ja jeg så den Warrior 38 og snakket med selgeren da den lå ute til over 800 000 var det vel. Husker ikke nøyaktig. Var på nippet til å ta en tur til Stavanger for å se. Deretter fikk jeg alle øynene opp for pilothouse løsninger, så da den Warrioren ble satt ned til 650 k, lagret jeg bare annonsen. En bra båt fra Trident det der, de (Trident) har også laget en modell som heter Voyager på 35 fot. Jeg har en del lagrede annonser nå, de fleste har gått ut på dato fra høstens tilbudsside. Jeg har også merket meg at en Degerø 31 Pilothouse (eller egentlig DekkSalong), som ble solgt i Sverige nå nylig, gikk vel for ca SEK 650 k. Det var nesten så man kunne betalt moms på toppen det. Og en nyere dansk stålbåt av samme designfilosofi ligger jo på Finn nå, og koster 750k. Den er også fin, men altfor dyp etter min smak. Jeg tenker som så at hvis jeg får en bra motorseiler til å cruise langs norskekysten med for inntil 300k så tar jeg den. Da kan jeg bytte til noe større for reell havseiling/offshore et par år senere, selv om den må selges "for billig" om to år. Og samtidig, hvis anledningen byr seg rundt 5-600 k for en bra havseiler nå, går jeg rett på den som da også kan bli min fremtidige off-shore jordomseiler båt. Det blir en slags "Alt etter som hva som kommer først" av de to. Slik kan man tenke to tanker samtidig og evt. slå to fluer i ett smekk hvis man er heldig, det er liksom ideen. Men jeg begynner i hvertfall å føle meg temmelig sikker på hva slags båt jeg leter etter nå, og hva jeg er villig til å betale for den synes jeg. Den smule ambivalens som ligger i det ovenstående, skyldes mest at jeg ikke er 100 % sikker på at jeg skal seile hele jorda rundt (mer rundt 76-83 % vil jeg vel si). Man kan bli for gammel, helsa svikter eller andre ting kan skje i mellomtiden. Det har uansett sin verdi som reise i fantasien for meg dette her. Og veldig lærerikt, uansett fremtidig avstand til land! ;-) Redigert 6.Oktober.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Festina_Lente Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Da bør du kontakte han med Warrioren. Vil tro at det er mulig å diskutere prisen ned etterhvert, jeg tok en sonderingstelefon og da var kjapt innpå prisavslag..... Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 (redigert) Jeg misunner egentlig ikke selgeren av den Warrioren hvis han må bli kvitt den i høst. Det blir litt som å selge en elefant billig utenom elefantsesongen - til meg i hvertfall, - og jeg vet jo godt at elefanten også skal ha omsorg og fores etterpå. -Jeg har også en liten sperre på det å styre inn i ukjent gjestehavn med alle de 38 føttene foran meg, og legge til med fire dobbeltlugarer og to bad i kjelleren når jeg skal være mest alene i båten (pluss bikkja). Men jo, denne båten fremstår som en solid og fin havseiler, det skal jeg ikke nekte for. Redigert 6.Oktober.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Festina_Lente Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Nå går jo denne tråden helt feil - men Ble litt nysjerrig på hvillke båter som er mest aktuell for deg? - Størrelse 32- 35 fot? - Pris: rundt 3-500' (maks?) (Bra prisleie hvis man tar seg god tid kan man få en meget bra båt) - Gode turseileregenskaper (Kan fungere i dårlig vær på det åpne hav) - Interressert i centercocpit? (Det synes jeg er noe drit når de blir så små som i Najad og HR) - Gjerne litt utsikt fra en dekkssalong? Her vfinnes det som du nevner en del sjeldne båter i stål/ alu. Har du noen andre konkrete båter du har vært nysjerrig på? Har du vurdert eldre Contest - de er jo bånn solide og har gjerne interiør med Orust-kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 (redigert) Vi kan vel fortsette litt til på denne måten, siden trådens opprinnelige tema er vekk- annonsen som startet det hele er jo slettet. (Jeg savner forøvrig de gamle sitatknappene på forumet - det kreves vel at man tillater enda flere javascript-adresser enn før, for at de skal dukke opp) @ Festina_Lente: Under mottoet enhver båt er alltid et kompromiss mellom mange hensyn: Havseiler for off-shore langtur som jeg kan seile alene Størrelse Minimum 31- 36, større hvis det er ketch (flere seil, men hvert seil er mindre duk å bakse med alene) over 35 vil også være litt dyrere i drift, men fordeler med centercocpit eller styrehus vil kunne oppveie det (mer oversiktlig). Jeg anser øvre grense rundt 38 fot, men det kan altså være andre forhold som oppveier det. Absolutt maksimum for meg: 42 fot og da skal det være gode grunner for det (ketch rigg pluss en seilkyndig havfrue som blir med, f.eks.). ;-) Kjøl/Dybde Langkjølt/semilangkjølt som HR 352, Najad etc Helst ikke over 160 cm, alt over det må ha andre tungtveiende fordeler Kjølvekt over 40 % av displacement Ror: Balansert/delvis balansert med skeg i full rordybde foran for beskyttelse (ikke spaderor!) Stor motor (alt er relativt), helst med aksling som har taukutter foran propell Foretrukket motor: Bukh fordi jeg kan alt om den, eller Yanmar pga godt rykte. Volvo - helst ikke, men andre fordeler med båtmodellen kan oppveie dette ønsket, som er basert på stor samstemthet mellom charterselskapene. Cocpit skal ikke være for stor (åpen sentercocpit må ikke ligge veldig høyt over vannflaten, slik som f.eks. på Morgan Out Island er nok for høyt). Så lenge man har styrhus for rormannen (meg) og en god stol for dette, kan man ha salongen i "kjelleren" og byssa i "pilothouse" eller omvendt (det kalles da dekksalong). Poenget er at jeg skal kunne sitte godt som soloseiler når man er trøtt og været tillater det. En andre styreposisjon kan da gjerne ha rorkult eller ratt, men det er viktig at styrhuset tillater rimelig god sikt fremover, man skal helst kunne se over det bakfra. Kabiner: to doble er ideelt, med mulighet til ekstra gjester i salong eller stikkøyer. Akterkabin skal helst ha gjennomgang innvendig og eget toalett/vask. Godt navigasjonsbord med plass til masse radioutstyr og andre tekniske herligheter. Det er i korthet konseptet for offshore havseiler. For nær kysten seilas har jeg makspris 300 000 og der er ikke kravene så strenge til kjølvekt etc. fordi man da som regel har et værvindu på minst to-tre dager og kortere vei til trygg havn. Derfor haster det ikke med full havseiler hvis noe i likhet med den HR 94 som denne tråden startet med, dukker opp. LM 30 anser jeg også som en gasnske perfekt midlertidig løsning. Det går nok den veien med meg tror jeg, og da har jeg ikke overkjøpt hvis det viser seg senere at jeg feiger ut etter mine første møter med havets store naturkreftet. Men skal jeg kjøpe gammel seilbåt til over 300 k nå, skal det være en havseiler. Moody Eclipse 33 er egentlig nesten perfekt unntatt hvis man skal ta høyde for "heavy weather", så LM 30 er nok faktisk mere havseiler enn den. Jeg har litt is i magen nå og vet at det kommer mange flere valgmuligheter til våren. En solid, osmosefri Contest 31 ketch hadde ikke vært ueffen. ;-) Redigert 7.Oktober.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Festina_Lente Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Mange gode vurderinger her! Lykke til, blir artig å følge med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.