Maruma Startet 13.September.2014 Link til dette innlegget Startet 13.September.2014 (redigert) Har tenkt mye på dette i det siste, om hva jeg kan gjøre for å få en billigere sommer. Det er liksom litt lettere med en engangsutbetaling for at det skal bli billigere i etterkant. Vi tar utgangspunkt i at det skal et viss antall hester til for å holde båten i en marsfart på rundt 25kn, bare for å ta et tall så kan vi jo si at motoren bruker 100 av sine hester for få til det. Jeg vil tro at motoren som sitter der i dag bruker mere bensin enn det den trenger, siden den har forgasser, stifttenning og generell gammel teknologi. En jeg pratet med fortalte om en trimmet 350, men med en toportet forgasser. Han mente denne var "gjerrig" siden motoren jobbet lett, og litt strupet i forgasser. Syns dette hørtes fornuftig ut. Men så var det dette med de hestene som skal ha maten sin uansett, og det er fremdeles en forgassermotor. Det jeg tenker på er, elektronisk tenning, nye topper, og innsprøytning med det som må til. Dette er ikke fantastisk dyrt å få til, men vil det svare seg? Blir forbruket greit? Tre løsninger til: KAD 32 med det jeg må gjøre i tillegg som propeller og utveksling i drevet. Noe sier meg at dette blir mye penger til slutt, men driften blir en sann glede :-) Eller finne en eller annen dieselmotor å marinisere. Mye jobb og det vil blafre noen tusen her og. Står igjen med noe ukurant hjemmemek, men billig i drift. Og selvfølgelig ny D3 pakke, men det er helt fjernt. Da kan jeg kjøpe en annen båt istedenfor. Noen her som har noen tanker/erfaring rundt dette de vil dele? Noe sier meg at KAD32 blir vinneren her, hva vil i såfall dette koste sånn ca? Alt mekanisk arbeid gjør jeg selv. Redigert 13.September.2014 av Kaptein Gjelseth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 KAD32 rister en del mer enn det du har idag, støyer mer og ryker en del mer Men, og det er et veldig positivt men: det er en steinknuser av en motor. Det skal ikke være mulig å kverke en KAD32 ,med mindre man er stein, stokk dum og kjører den som en idiot. Flott motor som jeg hadde i forrige båt. Enekl på service, grei å skru og ta vare på. mvh Windy32GM tildigere Bavaria32sport med 2 x kad32 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Teerex Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 (redigert) Her er det du trenger for en rimelig båtsesong http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=51539962&searchclickthrough=true Eller denne med litt mere krefter http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=51535142&searchclickthrough=true Denne vil jo gi mye fart for penga http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=48184210&searchclickthrough=true Og til slutt, Mercurys nye 4,5 liter V6 bensin på 250 hk er 60 kg lettere enn smallblock V8, så den er jo høyst interessant http://www.boatmaginternational.com/567-mercruiser-45l-v6-250-hp/ Men finnes jo også noen nyere brukte V6 bensin på finn http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=50304421&searchclickthrough=true Redigert 13.September.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 En kollega av meg har en nordan 780 som det satt en 260 hk v8'er i og han fikk solgt den for en grei penge, fikk tak i en D3-190 ganske rimelig og tjente også en slant på å montere V8'ern for han som kjøpte'n. Kom ut nesten i null men med noe arbeid, måtte bl.a. støpe om transomen for å montere SX drev. Han bruker båten svært mye og må bære drivstoffet til båten som ligger på en innsjø. For han var motorbytte lønnsomt. Den enkleste løsningen for deg ville antagelig være å sette inn en V6 Vortec motor med innsprut. De er mye mere bensingjerrige på lav belastning og litt bedre på fullt. De er bygd over samme lest som V8'ern din men med alle upgrades. Rollerkam, balanseaksel, elektronisk selvregulerende tenning, elektronisk innsprøytning og gromme topper og innsug. Billigere motor finnes ikke mtp service og deler. D3 er muligens vinneren av små dieselmotorer da mye av slitedelene er like som på personbilmotoren, men dieselmotorer er dyre å reparere. En eldre dieselmotor er billig men ikke nødvendigvis så drivstoffgjerrig. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Takker for svar folkens! Var litt forskjellige vinklinger her som jeg var ute etter :-) Windy37GM: Det er nettopp det jeg har fått med meg også, at KAD32 er et bra valg. Men er det en motor som det går an å få tak i? Hadde vært innteresant å få tak i en jeg kan reparere, men siden dette er så bra motorer blir vel det vanskelig kanskje. Teerex: Fine valg du lister opp, men dette blir for mye penger i den gamle båten. Det må svare seg økonomisk i forhold til verdien av båten. Jeg vil ikke sponse evt ny eier i den grad. En jeg kjenner satte inn en ny D3 pakke i en Fjord Weekender, han sier at den båten skal han ha livet ut så da svarer det seg på den måten. Jeg bytter båt når den økonomiske situasjonen min forandrer seg mere positivt enn den er nå, som er om ca 10år. DD: Det var en flott løsning han kollega'n din fikk til :-) Jeg har lest om den nye V6'n, interessant med gammel og ny teknologi hånd i hånd og dette er sikkert et godt valg :-) men bensinen er mye dyrere enn dieselen på sjøen som vi vet, og jeg tenker da at å kjøpe en flett ny bensinmotor som også koster en del blir kanskje ikke det berømte skrittet i riktig retning. Jeg har også den innstillingen at over tid så vil det kanskje ikke bli noe billigere med diesel V/S bensin, pga. dyre reparasjoner på dieselmotorer. Da må man i såfall velge riktig dieselmotor. Men jeg vil fortsatt stille spørsmålet om jeg ved noen enkle grep og noen tusenlapper kan få noe ut av den V8'ern jeg har i dag, den virker til å være i god stand men den er litt ugrei på tomgang og må justeres fet for at den skal gå, har ikke målt komp, på den men jeg syns symptomene med brente ventiler er der og lurer på om jeg skal ta av toppene for kikke litt, når jeg er i gang med dette står jeg åpen for litt muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Dette er en tråd jeg skal følge. Kunne godt tenke meg den var rimeligere å bruke, men når jeg regner på det så har vi et snitt på ca 2L i timen denne sesongen. Kanskje ikke så ille? Jeg tror mer effekt er en grei løsning. Virker som 200hk, som vi har er litt knapt. 22knop på 3700rpm Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Elektronisk tenning er billig og enkelt å få til. Plug&play. Mercruiser Thunderbolt IV og V er vel det greieste. En forgasserjustering kan også gjøre susen. Du finner kanskje en video på YouTube som forklarer. De to blandingsskruene justerer kun blandingen på tomgangen, det er viktig at begge blir riktig. Flottørhøyden er også viktig. På cruise er det hoveddysene som bestemmer blandingen og disse må evt byttes, ingen justering her, men Flottørhøyden spiller inn her også. Dyser blir faktisk slitt og de finnes også med ulike toleranseklasser. Regulering av mellomregisteret er ulikt på forskjellige forgasser typer så der må du nok Google litt :-) forøvrig er veivhusventilasjonen med og påvirker forgasserjusteringene, skifte av pvs-ventiler er servicepunkt som ofte blir oversett. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Dette er en tråd jeg skal følge. Kunne godt tenke meg den var rimeligere å bruke, men når jeg regner på det så har vi et snitt på ca 2L i timen denne sesongen. Kanskje ikke så ille? Jeg tror mer effekt er en grei løsning. Virker som 200hk, som vi har er litt knapt. 22knop på 3700rpm To liter i timen høres svært billig ut. Snittet mitt ligger vel på rundt tolv på min Windy 9800 med mye dorgefart, brenner 30-33 liter i timen på hver motor i cruise. Har du 290 drev? Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Hehe... Jeg trykket litt feil der. Har 290dp ja. 22 var vel det jeg kom fram til "røffli". Har fylt omtrent 900L og har ca 40 timer Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Helt riktig DD :-) Hva er PVS ventiler foresten? Ventilene i åndeslangene? Forgasseren min var overhalt i fjor, med ny flottørnål og sete. Jeg har i etterkant hatt oppe forgasseren to ganger fordi han som drev der før bare reparte symptomene og ikke årsaken som var vann og dritt i bensintanken. Og jeg skal love deg jeg har prøvd alt når det kommer til justering, får den til å gå veldig fint men da har den ingen kraft på tomgang og stopper i tide og utide når jeg setter den i gear. Den går da på rundt 800rpm. Fordeleren er slitt, så å få til riktig stiftåpning er ikke mulig egentlig. Jeg tror det kan hentes mye her bare med å få satt på en ny elektronisk fordeler. Jeg har også tenkt på dyser, men er ikke dette litt skummelt å ta på gefylen? Burde ikke motoren i benk for å få til dette optimalt? Passer foresten Vortec topper på motoren min? Tenker da på større ventiler som ikke får plass ned i sylinderene? Ehrnst: I fjor kjørte jeg stort sett bare litt mellom øyene i oslofjorden, merket ikke til at det var noe særlig forbruk da, men i sommer var vi i Strømstad og Koster. Da merket jeg godt hva motoren vil ha av bensin! Det er jo også sånn at jeg tror ikke jeg vil ta den turen til neste år uten å ha gjort noe med motoren sånn at jeg kan stole mer på den. Kan jo feks. være en ventil som knekker pga rust eller lignende.... Men forbruket i putrefart er ikke noe å si på :-) Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 (redigert) Hva brukte du av bensin til Strømstad? Vi kjørte fra skjærhalden til Sætre. Kostes oss ca 100 liter tenker jeg. I sommer kostet nok turen vi hadde fra sætre til Horten og inn til Aker , før returen til Sætre ca det samme. Jeg tror man må regne med ca. 40L i timen på cruise? Redigert 14.September.2014 av ehrnst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Hele turen, Sandvika, Sandspollen, Fredagshølet, Strømstad, Koster, Strømstad, Moss, Ocarsborg og Sanvika. Fylte da tilsammen rundt 550L på denne turen med mye variert kjøring. Har ikke total distanse dessverre, glemte å nullstille plotteren i alt styret..... Men om det er noen her som er kjapp i hueregning.... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Disse gamle v-åtterne må det vel være en haug av resepter på vedr det ene og det andre. Vil tro, hvis motoren er i god stand, at man vil komme langt med nye oppdaterte gassere og elektronisk tenning når man tenker bensin økonomi. Samtidig som man får mer riktig tenning så vil nok motor også virke sprekere iom at du får litt flere hester. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Det er jeg helt enig i Torsen. Men jeg tror oppskriften på å lage hester i V åttere er enklere enn oppskrift på å bevare hestene med mindre forbruk. Kunne tenkt meg flere på banen her som har peiling sånn at vi får dette fra enda flere synsvinkler :-) Det jeg tenker da er at jeg tar ut motoren siden motorrommet trenger en oppussing og at det da blir enklere å jobbe på motoren i vinter i varmt lokale. Jeg stiller da spørsmålstegn ved følgende deler, gjerne med link til billige nettsjapper :-) Tenning: DD har skrevet hva jeg burde gå for. Har du link DD? Topper: Motoren blir ferskvannskjølt så det er kanskje lurt å velge alutopper? Innsug: Skal jeg velge et Hi-Rise innsug for bedre fylling? Kamaksel: Skal jeg bruke den som sitter der nå, eller fins det bedre marinekam i dagens marked? Rulleløftere: ? Vippearmer: Skal jeg forandre utveksling? Forgasser: Er vel gitt, men fins det forgasser av ny teknologi jeg kan bruke? Tenker da på de vakuumstyrte forgasserene som var rett før innsprøytning ble vanlig. Og gjerne fortell meg at hue mitt tenker feil om så er :-) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Ebay har alt du trenger fra deler til komplette motorer. Tror neppe du kommer ut i pluss ved å gjøre noen større oppgraderinger, husk snart slår 3 fots syken til ;-) Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Pertronix og mallory har vel komplett el. Tenning til disse motorene. Eller så finne du en god del ombyggingskit til fordeleren på f.eks ebay. Jeg har original prestolite el. Tenning, men burde kanskje strekt opp litt selv. Forgasser med ny teknologi, snakker vi innsprøytning? Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 http://www.ebay.com/itm/NEW-5-7L-GM-Marine-Extended-Base-Engine-w-Carb-Ignition-Mercruiser-1996-up-/311084971528?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item486e1bf608&vxp=mtr Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Takker :-) men bruker den mindre bensin enn den jeg har i dag? Og ja.... syken er der i alle høyeste grad... men du må nok plusse på litt Janoho :-) Har 20fots syken jeg..... Dvs. den neste båten min blir den jeg skal ha, lite økonomisk å bytte båt hele tiden :-) Jeg kjøpte meg en sånn ombyggingsak Ehrnst, men fikk aldri gnist.... sikkert fått noe som var ødelagt. Så jeg kjøpte ny stift og kondensator i stedenfor, med tanke på at om jeg skal gå for noe så må det bli en sånn komplett fordeler løsning. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Veldig enkelt så er det nettopp slik du skriver, en motor yter så å så mye ut i fra hvor mye bensin og luft du dytter inn, og en båt trenger så å så mye for å flyttes fra A til B i en viss hastighet. Alt annet forbruk over det er ekstra som ikke går med på å dytte båten fremover, men som er uforbrent eller på en annen måte ikke bidrar til å dytte stemplene nedover. En dieselmotor forbrenner drivstoff mer effektivt og drivstoffet er også noe billigere, men dersom det er kun for økonomiens del du ønsker å gjøre noe, så må du jo regne på hvor mange timer du bruker båten i året, og hvor mange år det vil ta å betale ned en slik dieselmotor, iberegnet annenhåndsverdi osv. For de fleste så vil det ikke lønne seg å sette inn en dieselmotor, i det minste ikke på veldig mange år, men mange gjør det allikevel, ofte ikke bare av økonomiske årsaker. Det billigste akkurat nå er selvfølgelig å gjøre noe med den motoren du har, en GM small block er billig å reparere og er tross alt ganske effektiv i en båt hvor turtallet er ganske konstant. Og der kommer neste punkt, en forgasser er normalt ikke like effektiv som injection når man endrer turtall mye ettersom akselerasjonspumper og slikt gir litt for mye bensin osv. men på konstant turtall er forskjellen i forbruk minimal. Derfor kan man med injection spare en del drivstoff og få en motor som er bedre å bruke dersom man snakker om bilmotorer, mens for båtmotorer så er bruksmønsteret annerledes, og det er lite lønnsomt i forhold til drivstofføkonomi å bytte forgasseren med MPI eller noe annet fancy, selv om det har andre fordeler. Det er derfor forgasser har vært vanlig på båtmotor i så mange år, fordi det er lite å tjene på injection i forhold til driftsutgifter. Det samme gjelder for tenningen, elektronisk tenning vil normalt gi bedre tenningskurver og noe bedre drivstofføkonomi, samt at det nesten alltid gir en mer responsiv motor, men forskjellen i drivstofføkonomi er liten, samtidig så koster det ikke all verden, elektronisk tenning til V8'er er enkelt å skaffe, og jeg ville anbefalt Mallory's system for marine som en billig ettermarkedsløsning. Nå kommer det an på hvilken stand motoren er i, og hvilke deler som sitter der i dag, men en overhaling og noen nye deler gjør ofte mye, og de motorene kom vel enten med Quadrajet eller Holley forgasser, og det er ingenting i veien med noen av de, ei heller toppene eller kammen, forutsatt at det er en marinekam. Jeg tror forøvrig jeg har det meste av den motoren i nye deler dersom du trenger noe, og eBay har helt sikker alt og litt til. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Vortec topper er bolt-on, ingen problem med klaring til stempler. Du trenger da et annet innsug men de koster ikke så mye, bruk vanlig dual-plane, ikke high-rise. Hvis du ikke har rulleløftere i dag kan du sette inn såkalt retrofit roller cam and lifters. Du trenger da en thrust button på kammen. Disse løfterne er litt lenger så da trenger du andre støtstenger. Vippearmene er det ingen grunn til å bytte. Vortec topper har 1,94" innsugsventiler og 1,5 eksos. Mange eldre topper har samme ventilstørrelse men det finnes også mange topper med mindre ventiler. Det kan høres ut som om tenningsanlegget ditt er problemet og at forgasseren er i orden. Aluminiums topper har ikke noe for seg med mindre du skal bygge en screamer. Tror jeg har et tenningsanlegg du kan låne for å teste. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Elektronisk tenning er supert for stabil drift men vil nok ikke påvirke forbruk. Innsprøyting alene uten all den moderne teknologien som er på helt nye motorer i dag, vil i liten eller ingen grad redusere forbruk. Forgasser som har optimalt oppsett på dyser ol. Kan være vel så drivstoffoptimalt som enkle generasjoner av innspøytings-systemer. Diesel er noe vræl og på den båten du har ser jeg ikke det som økonomisk forsvarlig å bytte fra bensinmotor. Når du vurderer det ene eller det andre, husk 95% av alle båteiere bløffer ned sitt forbruk, latterlig og barnslig.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Diesel er noe vræl og på den båten du har ser jeg ikke det som økonomisk forsvarlig å bytte fra bensinmotor. Når du vurderer det ene eller det andre, husk 95% av alle båteiere bløffer ned sitt forbruk, latterlig og barnslig.. Min Windy 9800 bruker 2,2 l/nm. Jeg har forbruksmålere koblet til plotteren og tallet stemmer med regnskapet. Jeg ser av en annen tråd her at en med samme båt med 2xAD41 bruker rett under to liter per nm, det rimer med det jeg hører fra andre... Da veit jeg sannelig ikke om diesel lønner seg? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Diesel koster men kan også smake godt... eller hva med en Hydrolift C-28 med doble VAG/Mercury 4,2 TDI V8 370 hk. Overkill?.. tja men her er vel ikke prislappen så avgjørende for de som vil ha det ultimate på sjøen. Uoffisielle testdata viser 67 knop og et ufattelig lavt forbruk på ned mot 1,1 liter pr nautisk ved 40 knop (totalt for begge motorene). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Uhyre usjarmerende...... Og fullstendig irrelevant, båten leveres også med mercury racing bensinmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 (redigert) I Volvo sine brosjyrer noen få år tilbake formulerte de seg omtrent slik... skal du ha det gøy på vannet velger du bensin.... skal se om jeg har den fortsatt... Og så billig å eie da gitt... bensinmotorene altså....omtrent totalt vedlikeholdsfrie... Denne er ny: Redigert 14.September.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.