Maruma Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Jeg syns det er så gøy å lære nye ting! Og det høres så logisk ut alt sammen! Takk! Veldig hyggelig av deg DD og tilby meg å låne fordeler, men jeg tror ikke jeg trenger det. Den jeg har må byttes og jeg er nok enig i at den tuller det mye til for meg. Jeg tar kontakt ang deler Adeneo, når den tid kommer :-) Sitter her nå å søker litt på E-bay etter diverse greier. Ser Holley har en economy gasser.... kan det være noe? http://www.ebay.com/itm/HOLLEY-300M-C-FUEL-ECONOMY-CARBURETTOR-350-CFM-REPLACEMENT-CARBY-BRIGHT-GOLD-/151388390819?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item233f7385a3&vxp=mtr Må isåfall bygges om litt med overflow og slikt.... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 (redigert) Tja, den er sikkert fin, men du får en Quadrajet til halve prisen, og da er den ikke en gang i Australia ? Du får også en Edelbrock marine forgasser ny fra USA til rundt samme prisen. Nå tenker jeg normalt i USD, kursen på AUD er vel som svenske kroner omtrent, 0.9? Redigert 14.September.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Det jeg har i dag er en Quadrajet, trodde egentlig denne var ødelagt. Men den har fungert fint nå i sommer, men kan nok med fordel byttes i en ny :-) Kan det være en ide å prøve noen andre dyser som nevnt tidligere i tråden eller er det et skummelt terreng å trå inn i når man egentlig ikke helt veit hvor man er i blandingsforholdet. Tenker da på brente ventiler og i verste fall hull i stempler. Kan det være så enkelt som å skjekke farve på plugger? Når dere sier at elektronisk tenning egentlig ikke påvirker forbruket lurer jeg på om det kan være en ide å fikse opp den fordeleren jeg har og beholde stift? Jeg har både drei og fresebenk og kan få til det meste sånn sett. Liker jo egentlig det gamle greiene, det er ikke noe elektronikk som kan gå i stykker og en stifttenning som er i orden fungerer jo bra det. Tenker høyt her nå :-) For at dette ikke skal bli sånn "jeg tror den bruker så og så mye" må jeg nå få lånt meg et flowmeter sånn at vi får før og etter målinger her. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Skal sant sies så har jeg lyst på 20-23 fots eldre DC med v8 selv:-) Tviler på at det kan bruke så mye mer fuel enn en AQ-145 uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 (redigert) Som nevnt her før så er det jo sånn at de hk som skal til blir brukt og de må få maten sin for fungere. Om jeg har forstått det riktig kan det faktisk være sånn at en 145 kan bruke mere bensin for å få til det samme som en 225 pga. mindre NM i en 145. Altså den må jobbe hardere og bruke mere hk pga. mindre NM i feks 25kn. Har jeg rett? Redigert 14.September.2014 av Kaptein Gjelseth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Regn med 2-2,5 L/NM and have a lotto fun :) Hvor kort er sommeren egentlig? 1/2 sydenferie på en femmenal sommer? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
DieselDahl Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Regn med 2-2,5 L/NM and have a lotto fun :) Hvor kort er sommeren egentlig? 1/2 sydenferie på en femmenal sommer? Min båt på 4,5tonn med to motorer bruker det. En 22' med en motor burde ned på halvparten. At et dårlig tenningsanlegg øker forbruket er det ingen tvil om. Du får masse uforbrent gass ut av eksosen. En annen ting er hvor godt de mekaniske vektene fungerer, Mercruiser Thunderbolt tenning har elektronisk fortenningsregulering som fungerer år etter år i sjøluft, rustne vekter og slappe fjærer byr på problemer. Det går an å teste forskjellige dyser men det krever at du har et fullt sett med dyser og at du stopper motoren på fullgass med å stenge for bensinen og så se på tennpluggene. Dette kan ta litt tid. Uansett må tenningen være skikkelig i orden før du begynner å tukle med forgasseren. Som nevnt tidligere tviler jeg på at det er noe feil med forgasseren din. Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 170 hk klargjort for drev. http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=51692924&searchclickthrough=true Passer rett på Volvodrevet ditt. eller 250 hk klargjort for drev http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=51692832&searchclickthrough=true Mest sannsynlig de snilleste motorene på markedet når det kommer til drivstoff forbruk. Støy og vibrasjoner er nesten fraværende. Lette og fine motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 15.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Krone: Jeg får kjørt mye med båten som den er i dag for 200,000kr. Men det er helt sikkert fine motorer :-) Dette må svare seg økonomisk, jeg vil ikke sponse ny eier av båten om noen år. Er helt enig med deg DD, forgasseren min er helt i orden men den er irrete innvendig etter vannproblemet som har vært. I fjor tetta den seg to ganger og lagde trøbbel. Jeg har gjort noe man helt sikkert ikke skal gjøre når jeg i vinter skrudde den helt ifrahverandre og kokte gasseren i sitronsyre. Den har fungert prikkfritt i hele sommer :-) OK, fordeleren min kaster jeg og kjøper ny. Har prøvd å søke litt på den Mercruiser fordeleren men finner ikke stort, er en på E-bay som skal 1200kr for en brukt en. Har lyst til å kjøpe nytt jeg da, har du en link DD? Og hvor får jeg tak i dyser? Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 hva er forskjellen på dette, http://bpi.ebasicpower.com/p/BPI112001 og f.eks thunderbolt greiene? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Hovedforskjellen ligger i at denne har elektronikkmodulen montert inni fordeleren og den har også høyere spenning, noe som ikke nødvendigvis er noe bedre. Thunderbolt kom i flere generasjoner, siste generasjon, Thunderbolt V har bankesensor og en egen modul som er koblet mellom sensoren og tenningsmodulen. Thunderbolt IV som var på markedet før denne har altså de samme delene utenom dette bankesensorsystemet. Tenningsmodulen er forskjellig for de forskjellige motorvariantene og gir et gitt antall grader økning i fortenningen ift grunninnstilling. En modul som heter V8-22 er altså laget for V8'ere og øker fortenningen med 22 grader ift tomgang. Endel ettermarkeds elektroniske fordelere kan du stille hvor stor økningen er på ulike turtall. Denne i linken over står det ikke noe om, den kan være bra men det kan også være crap. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.