avmønstret5 Startet 14.September.2014 Del på Facebook Startet 14.September.2014 På litt større båter er det gjerne et opplegg for ferskvann med flere vanntanker og uttak. Muligheten for vannlommer er til stede selv om en kjører pumpen til det er "tomt".Når båten blir satt på land om vinteren kan disse vannlommene gi frostsprenging. Er det noen frostveske en kan bruke som ikke er direkte helsefarlig og/eller som ikke setter smak på vannet? Takker for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Det eneste jeg kommer på er etanol dvs. sprit, men noen vil vel hevde at det er også helsefarlig og det setter vel smak på vannet? Tror det er en bedre strategi å finne og eliminere lommene, skru av dusjhoder etc. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Tøm anlegget så godt du kan og blås gjennom anlegget med trykkluft Kan også gjerne bruke pumpen som du blåser opp gummibåten med. La alle kraner stå åpne. Ville ikke brukt noen form for "kjemi" men det finnes ren glycol som blir brukt til frostsikring av drikkevannsanlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Eg kjenner ikkje til at noen har fått skader som følge av vann i slike lommer. Dersom det er brukt kobberrør ville eg vert litt skeptisk, men i båt er det som regel brukt slanger og de tåler frost så lenge det er snakk om lommer og isen får sjans å utvide i lengderetning i systemer uten trykk. Bereder og blandebatterier er viktigere å få drenert godt. La kraner stå åpne. Skru av evt vannknuser/sil på vannkran og napp av slangene på pumpa så den er garantert tom. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
avmønstret5 Svart 14.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2014 Nå er det 7-8 år siden Hydra sto på land i vinternorge, men snakket med min gode båtnabo i sin store Najad, og sist år da båten han stod på land fikk han mye trøbbel med lekasjer selv om alt var tømt etter alle kunstens regler. Han snakket om å bruke en type glykol som var ufarlig...er det mulig ? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2014 Foresten Søbø..bor ikke du i Sunnhordland? Det er noe helt annet enn iskalde Østlandet. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 (redigert) Joda, det finnes et stoff som er beregnet for frostsikring av ferskvann om bord. Mener det er maritim som har det, men av en eller annen grunn får jeg ikke opp hjemmesida til maritim i dag. Kan hende det er noe og finne hos de som driver med bobiler også. Redigert 14.September.2014 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Her i Norge er vi så heldige å ha en helt egen butikkjede som nærmest utelukkende selger drikkbar frostvæske: http://vinmonopolet.no Litt dyrt, men til gjengjeld har de hundrevis av ulike smaker og styrkegrader. I forrige båt (albin viggen) var det "litt" pludrete å få siste skvett vann ut av vannpumpene, så der var prosedyren å tømme så godt det gikk med pumpene og så helle i en flaske 60% og pumpe litt til så alle eventuelle vannrester ble tynnet ut. Det blir ikke frostsikkert, men frysepunktet senkes betydelig (-23oC ved 40%) og når det først fryser blir det en mer slush-aktig is som reduserer faren for frostsprengning (om det ikke er helt innelukkede volumer) i forhold til "rent" vann. Som en liten bonus dreper blandingen en god del av de sykdomsfremkallende og/eller stinkende bassillusker vannsystemet ditt kan inneholde. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 (redigert) denne duger http://www.maxfritid.no/index.php?page_id=903&produkt_id=13084 Et en redd for usmak er det bare å skylle godt til våren. jeg bare tømmer alt med litt trykkluft, ikke hatt et problem med det. En skvett vann som har plass til å ekspandere gjør normalt ikke ugagn. Alle kraner står åpne. Og fyller tanken og rør med klorblanding om våren skyller godt, drikker vannet hele sesongen. Redigert 14.September.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avmønstret5 Svart 14.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2014 Takke til roger-jo. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Den som roger-jo linker til har jeg brukt i flere år nå. Sist kjøpt hos Seatronic. Jeg tømmer så mye som mulig uten trykkluft, og heller på blandingen. Når våren kommer tapper jeg av så mye som mulig, og skyller godt. Ingen av mannskapene har noen gang reagert på lukt eller smak. Det jeg tapper av bruker jeg om igjen neste vinter, men da supplerer jeg med en ny flaske i tillegg. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Tilde Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Og fyller tanken og rør med klorblanding om våren skyller godt, drikker vannet hele sesongen. Kan du forklare blandingsforholdet og hvordan du renser tanken med klor, roger-jo? Vi har ikke rengjort ferskvannssystemet siden båten var ny, men noen gjester antydet "feriemage" etter noen dager sammen med oss i år, så da tar jeg ingen sjanser og ønsker å desinfisere hele ferksvannsdelen. Båten er en Nimbus 380 Commander med 430 l ferskvann. Ellers støtter jeg framgangsmåten med trykkluft... eller blåse gjennom rørene dersom det er korte avtander/ mindre båt. Har alltid gjort dette og aldri opplevd frostproblemer noen gang. Har heller aldri benyttet noen form for frostvæske i rørene. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2014 Kommer vi inn på rengjøring kan en bruke en klorinblanding. Det tar evt. bakterier, men en bør skylle godt etterpå. Det er også pulver i handelen (båtbutikker) hvor en bruker en teksje ved hver fylling som gir en viss desinfisering. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 (redigert) jeg har syrefast tank og etter ha tatt det på slump i 30 år spurte Lilleborg. Etter et par runder med LILLEBORG er svaret dette.Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank. Klorin må ikke benyttes i aliminiumstank. Den lette skyllemetode. Som også ble brukt hvis båten ikke var i bruk på en stund, Nå bare i første havn etter Danmark for å bli kvitt kalkvannet litt fort. Redigert 14.September.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tilde Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 (redigert) Takker for gode tips! At du også har hentet råd fra Lilleborg høres pålitelig ut! Dette blir framgangsmåten når jeg kjører på med Klorin til våren :) Redigert 14.September.2014 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Da fant jeg omsider maritim sin variant : http://www.maritim.no/frostvaske-giftfri-antifrost-natur-3-liter Selges også på 1 liter flasker. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Dere som bruker giftfri frostvæske i trykkvannsystemet. Hvordan unngår dere å bruke store mengder svindyr frostvæske da VV tank fylles fra bunn og tappes i topp? Tenker da på frostsikring av varmtvannslangene etter bereder og frem til de forskjellige kraner. Selv tapper jeg av systemet og blåser. I år skal jeg lage meg en kobling fra kompressor til gardenkoblingen på dekkskranen. Først tappe, så koble til kompressor nedjustert til 2 bar f.eks, og så gå rundt og åpne kraner. Koble av alt til slutt og tørrkjøre pumpa. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Nøtterøy Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Har hatt vinterlagring av båt på Østlandet i alle år, aldri hatt problemer med ferskvann. Jeg tømmer tanker helt før opptak, setter alle kraner åpne til det begynner å surkle. Tømmer så varmtvannstank, den har jo egen måte å tømmes på avhengig av produsent. Blåser så i slangene for å sjekke at jeg kan få luft i gjennom. Funker hver gang. Har aldri brukt frostvæske av noe slag. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2014 Selvfølgelig tapper man av vv-tank og andre lett tilgjengelig punkt, men båter er ikke like og det blir en vurdering av mengde demonteringsarbeid kontra bruk av litt frostveske.Noen båter har også et mindre fleksibelt røropplegg som tåler lite frostsprenging. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Spørsmålet var mer hvordan man skal få frostvæske ut i varmtvannsrørene etter VV berederen uten å bruke store mengder dyr giftfri frostvæske. Selv om berederen er tømt på forhånd må den fylles opp før frostvæsken går ut i rørene da varmt vann tas ut fra toppen så vidt jeg vet. Med mindre man kobler seg forbi hele VV bereder da? Tapp og blås/ trykkluft har fungert bra for meg i alle år hvertfall. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Seatronic selger giftfri frostvæske. Har erfa med denne fra hytte. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2014 Vv- er neppe det store problemet...de flest kan lett tømmes fullstendig. Det er nok kronglete røropplegg som jeg har sett på flere båter som innholde vannlommer. Men alle gjør det som passer best for sin båt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.September.2014 Del på Facebook Svart 15.September.2014 Og hvordan får man da ut frostvæske i varmtvannsrørene uten å fylle berederen først medsvindyr giftfri frostvæske? Det var poenget mitt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
avmønstret5 Svart 15.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2014 Flushe systemet grundig , feks som RogerJo viste eller bare la detstå å renne over på tankene samt kjøre pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.September.2014 Del på Facebook Svart 15.September.2014 En liten påminnelse ved tømming av varmtvannstanken: Husk å slå av strømmen til tanken først! Glemmer en dette, blir resultatet fort at varmeelementet brenner av. Det kan gå bra dersom overtemperatursikringen er rask nok og bryter strømmen slik det gikk for meg, men stol ikke på det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.