Jump to content

Vinterklargjøring av ferskvannanlegg ombord.

avmønstret5

Recommended Posts

Flushe systemet grundig , feks som RogerJo viste eller bare la detstå å renne over på tankene samt kjøre pumpa.

Mulig vi misforstår/ snakker forbi hverandre her og jeg ordla meg feil.

Vi snakker om frostsikring av vannsystemet og mitt spørsmål var hvordan få frostvæskeblanding frem i alle rør på varmtvannsiden uten å først fylle opp hele berederen med dyr giftfri frostvæske da VV beredere fylles fra bunn og vann tas ut fra topp?

De giftfrie frostvæskeblanding jeg har sett koster 200-400 for en 2-3 liters dunk. Da blir det fort svindyrt om man først må fylle en VV bereder på 30-60 liter før blandingen i det hele tatt kommer ut i varmtvannsrørene.

Og flushe systemet på våren er selvsagt enkelt.

Mvh. SAP

På min gamle båt fikk jeg ikke til å drenere varmtvannstanken. DA brukte jeg giftfri frostvæske, men det gikk med mange liter.. mener på jeg kjøpte 12 liter, som jeg blandet ut. Kjørte varmtvann til det kom rosa vann ut i alle kraner (det samme for kaldt vann men her kommer det jo med en gang..). På min nye båt gjorde jeg følgende igår. Tømte vanntanken, åpnet alle kraner og blåste i enden, koblet fra varmtvannstanken og drenerte den, koblet fra inn og ut røret til vannpumpen og kjørte den litt. Det ligger igjen litt vann under nivået til utslangen på vanntanken, men regner med det går bra, det er plasttank. Har fortsatt litt angst for frostskader, men håper det bare er jeg som er overbekymret... Etterpå tok jeg med jollemotoren hjem og ferskvannskjørte den og lagret den i garasjen.

Det er litt problematisk med vv-bereder... På Grandezzaen kjører jeg vannpumpa til den er tom, men det er en tidkrevende oppgave, muligens klønete.. Med stengt ventil på berederen kjører jeg vannpumpa til det har bygget seg opp en del trykk. Så stopper jeg pumpa og opner ventilen. Da presses det ut en knapp liter vann. Så stenge ventilen, starter pumpa og bygger opp trykk og gjentar prosessen mange ganger til det ikke kommer vann ut. Dvs, jeg har gått over til å bruke en liten el-trykkluftpumpe for å ikke drepe pumpa i båten. Det er en kald og våt affære..

Når jeg tenker meg om, så hadde det vært raskere å demontere vv-berederen og satt den i en frostfri kjeller....

Om det koster flere 100kr for noen liter giftfri frostvæske, så er det kanskje rimeligere å ha en frostvakt nærme berederen gjennom vinteren.

-men nå har vi jo uansett det også. Frostvakter i motorrommet og salong sammen med avfukter.. Og båten står i en hage, så da vet man om det om det blir strømstans...

Bruker selv våtstøvsuger.
Kobler meg på overtrykksventilen på varmtvannstanken og suger alt vann via den. Tilslutt åpner jeg alle kranene i båten og merker at det suger fra hver kran.

Da er det meste tomt.
Prøvde meg på seatronic sin giftfri frostvæske et år, men aldri igjen, vannet luktet forferdelig på våren. ble ikke kvitt den lukta før et par år etterpå.

Jeg har testet ulike ting på båter størrelse 40 fot +

Det jeg har funnet enklest er å tømme vv tank.

Koble sammen kv inn og vv ut

Koble av slangen fra vann tank til trykkvannspumpe.

Koble på en slange som går fra en 20l tank/kanne med ferdigblandet spyleveske.

Kjør vannpumpe og åpne alle kraner, en etter en til det kommer blått vann og steng igjen.

Nå er ferskvanns rør klar for en kald viner på land.

Til våren er det bare å koble tilbake rørene, fylle tanken med ferskt vann og skylle gjennom.

Etter jeg startet med dette har jeg aldri hatt et sprukket vannrør.

Ingen klager heller på lukt/smak etter gjennonskylling av et par tanker.

Billig og enkelt!

Redigert av Portofino53 (see edit history)

Tømmer tanken, kraner åpen og trykkluft.. Dette fungerer meget bra.. Vi gjør det samme med vannsystemet på brygga.. som er ca. 200m med slanger opp til vel 1" i diameter

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Og hvordan får man da ut frostvæske i varmtvannsrørene uten å fylle berederen først medsvindyr giftfri frostvæske? Det var poenget mitt.[/quote

Etter at berederen er tømt stenger en ventilen inn til beredereñ, så kan en frostsikre pumpa og kaldtvannet.

Skal en få med varmtvannskranene blir det ombyggning.

Luft eller våtstøvsuger er enklere.

Er skvett vann gjør ingen skade.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Etter at berederen er tømt stenger en ventilen inn til beredereñ, så kan en frostsikre pumpa og kaldtvannet.

Skal en få med varmtvannskranene blir det ombyggning.

Luft eller våtstøvsuger er enklere.

Er skvett vann gjør ingen skade.

Det var det jeg ville frem til. Ikke noe poeng å frostsikre halve systemet med frostvæske når man likevel må drenere og blåse/ suge den andre.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...