Jump to content

Boatshed båtauksjon til 16.09 - hva blir prisene?


Mizar

Recommended Posts

Vil gjøre oppmerksom på at Boatshed.com har båtauksjon frem til 16. september, se katalogen her:

http://www.boatshed.com/bumper-entries-for-septembers-boat-auction--view-catalogue-blog-17506.html

 

Det skal bli interessant å se hva prisene blir - jeg antar at det er like stor forskjell i England og verden forøvrig (Boatshed er en paraplyorganisasjon for lokale båtselgere over hele verden) mellom selgers prisforlangende og reell salgspris, som i Norge. Kanskje til og med større?

 

-Ved auksjon kommer man gjerne nærmere markedsprisen også offisielt, da det er lettere å få et inntrykk av de reelle prisforholdene når det auksjoneres, i stedet for at den endelige salgsavtalen forblir ukjent.

 

Jeg skal gi et eksempel på en båt jeg følger med på, og oppfordrer andre til å følge en båt de er nysgjerrig på, og gjerne poste utviklingen her på samme måte i denne tråden.

 

"Min båt" er denne: Moody Eclipse 31 Den var annonsert til godt over 50000 £ (>NOK 500k) da jeg kikket på den i juni, og da hadde den ligget en stund allerede. Etter innlogging i Boatshed Scotland, kom det tilbud på ca 48 000 £ , etter at selger hadde satt ned prisen (fordi han var "keen to sell"). For min del var det selvsagt den norske momsen på 25% i tillegg som gjorde det litt lite interessant.

Høyeste bud i skrivende stund er 24 000£.

 

Hvis det er flere som vil poste sine observasjoner, kom igjen! Så følger vi spent med på hva som blir salgspriser om et par dager!

 

- Husk at Boatshed.com er internasjonal med flere valutaer, så oppgi hva slags valuta "din båt" prises med...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Spennande. Moody 33 som du linkar til, er ein flott båt. Kunne gjerne tenkt meg den båten sjølv, helst i siste versjon med litt annleis innvendig styreposisjon. Det finnast merkeleg få slike båtar i Noreg. Perfekt båt for året rundt bruk. 24 000 er i alle fall eit kjempekjøp, men det kjem nok høgare bud etterkvart,

 

Ja det er Moody Eclips 33 Mk I den heter, en liten glipp i skrivende stund, takk for hjelpen til å oppdage det!

 

Den har fortsatt 24000 £ som høyeste bud, så fristelsen til å by litt over er stor. Jeg holder tilbake likevel, mest fordi den har rullemast og det vil jeg ikke ha, Og på spørsmål til selger tidligere i år, om den kan kalles en havseiler (bluewater cruiser) kunne ikke det bekreftes. Jeg har søkt og kan ikke finne data som viser kjølvekt/ballastprosent i forhold til displasement. Noen som vet?

 

Jeg tror at den engelske bruken av ordet cruiser kan være avgrenset til kystnær seiling, selv om mange oppfatter det som havseiling. Offshore egenskaper er da ikke bekreftet fullt ut, og jeg er i tvil med tanke på at rullemast ikke er helt "comme il faut" til offshore. Men den tåler sikert en Nordsjø kryssing innenfor et noenlunde hyggelig tidsvindu med brukbart vær.

 

Ellers trekker den gamle motoren litt ned. Men jeg må virkelig holde meg i skinnet nå, så jeg ikke kjøper en båt til de neste 24 timene!

Jeg har også sett at dette antagelig er den beste auksjons(seil)båten de har, så jeg har forståelse for at andre ikke har hengt seg på min oppfordring om å følge med og poste sine observasjoner her.

:-)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

CE- reglene ble innført for båter nyere enn da disse EU-reglene kom i 1998.

Alle fritidsbåter solgt etter dette, måtte være CE-merket.

For båter eldre enn forskriften er det greitt å ta dem over landegrenser innenfor EU og ikke EU-land som har tilsluttet seg ordningen, slik som Norge har.

 

Ved innførsel av en båt fra et EU-land, eldre enn en viss dato i 1998, må man kunne dokumentere at båtmodellen har eksistert i fritidsbåtmarkedet før den magiske 1998-grensen, i et annet EU-land. Jeg spurte myndighetene om det var nok at jeg hadde en kjøpekontrakt der selger opplyste båtens årsmodell (hvis før 1998) i avtalen, men det var ikke godt nok.

Så når/hvis man kjøper båt i EU-land for innførsel til Norge, er det viktig å ha original dokumentasjon fra den ggang båten ble lansert, eller annet bevis på at båten eksisterte i markedet innenfor EU før CE-reglene kom.

 

Hvis du skal innføre båt fra USA/utenom EU til Norge, må du ordne med CE-godkjenning av den båten du har kjøpt selv, uansett båtens alder. Båter fra utenfor EU, har altså samme CE-krav som om det var en ny båt.

 

Andre ting å ta hensyn til ved innførsel, er momsen, der det ifølge tolldistrikt sør, legges til grunn prisen man har betalt for båten ifølge salgskontrakt, pluss fraktomkostninger før norsk grense passeres.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Hvis du skal innføre båt fra USA/utenom EU til Norge, må du ordne med CE-godkjenning av den båten du har kjøpt selv, uansett båtens alder. Båter fra utenfor EU, har altså samme CE-krav som om det var en ny båt.

 

I praksis så godt som umulig for en båt som denne og antagelig ikke økonomisk forsvarlig om man skulle prøvd seg.

Mvh. SAP

Link to post

Moody 33 ligg no til 24.100. 2 timar igjen av auksjonen. Dersom denne prisen står, så er det svært rimeleg. Vel og merke om båten er i god stand. Hadde eg vore båtlaus så hadde det vore veldig fristande å hive inn eit bod. Ce-godkjenning på denne er ikkje problem. i og med at båten er produsert i UK.

 

Er det ditt bod som er høgast, Propell1?

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post

Dette budet tilfredstiller ikke eierens krav til minstepris, viser det seg.

Jeg har brukt mine kontakter i UK og det er mye som tyder på at den må opp i 40 000 for å bli solgt.

 

Eneste funksjon jeg nå ser at dette auksjonsystemet har, etter å ha fått vite litt mer om hvordan boatbid.com fungerer, er altså at kjøpere byr og selger kan få solgt til den minstepris de selv har valgt. Men da "må" de selge også.

 

Jeg trodde først at dette var et "ryddesalg" der man valgte ut usolgte båter til høystbydende. DA ville sluttbudet vært en prisindikasjon fra markedet som kunne vært interessant for oss i denne tråden, og det var grunnen til at jeg startet tråden.

 

Men det er en informasjon man kan få ut av innlagte bud, og det er hva kjøpere kan være villige til å betale. Det er jo litt interessant enten selger aksepterer så lav pris eller ikke. Hvis ingen byr opp denne Moodyen til selgers minstepris, kommer den sikekrt tilbake til våren, akkurat som usolgte båter her i Norge.

 

Jeg hadde sug og kribling i magen en liten stund her, og gjorde meg mentalt klar for en reise til vestkysten av Skottland inkludert nordsjøkryssing i beg. av oktober... Så skjønte jeg - med litt lettelse også faktisk (bl.a. feil tidspunkt for meg)- at å få en 89 modell Moody 33 Eclipse for 24000 pund var så billig at det ikke var sant, rett og slett.

 

Men lærerikt var det, sikkkert artig for flere enn meg håper jeg! Nå vet jeg alt om import og CE-merking til neste gang slike muligheter dukker opp!

Tilbake til det norske markedet...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

 

Hvis du skal innføre båt fra USA/utenom EU til Norge, må du ordne med CE-godkjenning av den båten du har kjøpt selv, uansett båtens alder. Båter fra utenfor EU, har altså samme CE-krav som om det var en ny båt.

 

Ok, takk for god "innføring". Det betyr vel da at dersom denne nevnte Princess 45 hadde vært innenfor EU så ville det vært mulig?

Link to post

Ja, poenget er at båtmodellen med de aktuelle egenskapene har vært omsatt innenfor EU-land før "datogrensen" da karvene ti CE-merking ble innført. Om det i tillegg er et problem at nøyaktig samme båtmodell som er godkjent i EU, faktisk har USA som opprinnelsesland, er jeg likevel usikker på. Antagelig er det vel i hvertfall greitt så lenge en amerikansk modell er innført i EU før CE-datoen da kravet ble innført. Men om man handler tilsvarende båt i USA nå, ville jeg sjekket dette godt før innførsel likevel.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...