mrkapitan Startet 14.September.2014 Link til dette innlegget Startet 14.September.2014 Hei. Kjører nå yamarin 53 Br med Yamaha F100 2006 modell. Montert i hull nr 2. Kjører med 12 5/8 21 K alu propell og får kun 32 knop 5500 omdr. Noen tips til stål propell som gir bedre fart også under masjfart med 2 voksne hovedsaklig ombord. Vurderer ballistic 13-3/8 x19 stål , bare surt om man bruker 5000 på noe som ikke gir bedre resultater Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 (redigert) Bedre marsjfart får du med f.eks. Mercury Spitfire 4-blads alupropell. Og motor kan iallefall monteres høyere med Spitfire-propellen. Men får det ikke helt til å stemme med din fart og turtall hvis du har 21" stigning. Har du sjekket hvordan båten ser ut under....? Og er propellen uskadet? På min 18-foter (540 cm lang) med 2008 Honda 90 får jeg 37-38 knop ved ca 5700-5800 rpm med en Spitfire med 19" stigning, som visstnok er det største man får foreløpig (men mulig det er kommet større). 38 knop på GPS får jeg altså, og utvekslingen på min motor er 1:2,33, og din Yamaha 100 har 1:2,27 såvidt jeg kan se, og det er i praksis samme utveksling. Dermed bør du jo få mye mere fart hvis alt er korrekt. Motor kan iallefall monteres høyere med Spitfire-propellen. Forøvrig koster vel ikke en propell 5000... Spitfire koster ca 1800 og gode stålpropeller 2500-3000 (om man kjøper fra rett plass da). Redigert 14.September.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Er det GPS knop eller Yamaha måleren i dashen? Sitér dette innlegget Link to post
mrkapitan Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Det er GPS knop. Propellen er ny iår og ikke en skramme på. Den er ikke bunnsmørt med glatt bunnstoff. Kansje jeg mister mye fart her... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 (redigert) Jeg har heller ikke bunnstoff, men tar den opp og vasker og evt. polerer under et par ganger i løpet av sommeren. Men ligger båten ubrukt lengre enn en uke så blir det groe og evt. rur under, iallefall på den varmeste tiden. Så jeg bruker båten relativt ofte av den grunn. Redigert 14.September.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mrkapitan Svart 10.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 http://www.marineshop.no/Styring-Motor/Propell/Propell/D-(Mercury/Mariner/Honda)/BALLISTIC--3---13-1-2-x-17-H%C3%B8yre-Propell-St%C3%A5l---3bl---m-HUB---H%C3%B8yre-114060-p0000154492 Sitér dette innlegget Link to post
mrkapitan Svart 10.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Lurer på om denne passer yamaha F100 da det ikke står noe om det på nettsiden . Suzuki og Honda er nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 (redigert) Da må du i såfall finne den modellen som er beregnet på yamaha. Propellen i linken din over passer Mercury og Honda da disse har samme splines/propellaksling og andre fysiske mål. Nederst her finner du propellvelger http://www.marineshop.no/båtutstyr/spørsmål-og-svar/hvordan-finne-riktig-propell/propellinfo.art Men ønsker du å spare noen tusenlapper så får du disse mye rimeligere fra utlandet (USA), eller brukt. Samt ikke minst et bedre/større utvalg propeller. Redigert 10.Oktober.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 hadde forventet litt mer fart ja. Mistenker du trenger propell med litt mer grep , og da er jo spitfire propellen nevnt over noe jeg tror kan funke tidligere tråd, her er det en som får 36 knop/5300 med den propellen: https://baatplassen.no/i/topic/65597-erfaringer-med-yamarin-53-100hk/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 (redigert) Glem stål, glem 3-blads hvis god marsjfart og toppfart er ønskelig til overkommelig pris (og motor evt. flyttes opp på akterspeil om nødvendig). Testet min Mercury Spitfire (Quicksilver Nemesis) 4-blads alu 12,5 x 19 i helga. Har kjørt med 4-blads stål etter at jeg byttet fra 90 til 115 hk motor i fjor (utveksling på ny motor er 2,07:1). Men var nysgjerrig på hvor mye dårligere en 4-blads alu er. Og det er ikke mye. Fikk 43-44 knop med Spitfire alupropellen, og 44,5-45,5 knop med stålpropellen (Spitfire X7 12,7 x 19). Målt begge veier. Var oppe i 5900-6000 rpm med begge propeller, så er i grenseland høyt turtall da. Men var under optimale forhold alene i båt med halv tank, lufttemp 18-20 grader. Riktignok er motor montert relativt høyt, med plata ca 35 mm over bunn. Båten er 5.40 lang, vekt ca 550 kg + motor. Stålutgaven av Spitfire er iallefall ikke verd over 3-dobbel pris. Muligens noe bedre grep i sving ja, men det er også alt (bortsett fra et flott utseende da). Rakk ikke å sammenligne marsjfart og forbruk, men skal muligens ta det en annen dag. Redigert 22.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tkb Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Lurer på om Spitfire kunne gjort seg på Muslingen med 40 Yamaha som jeg har. Og hevet den et par hull?? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Spørs om Spitfire finnes i stor nok stigning til din motor. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
VannTro Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Bare for å nevne det, sliter man med kavitasjon så kan 4-blad ha noe for seg, men er toppfart viktig så er 3-blad å foretrekke. Det optimale propeller for høy fart har faktisk 1 blad om det hadde vært mulig i praksis. Når det gjelder bunnen så skal den ikke være helt glatt, det skaper vakuum. I racing blir bunnen slipt på tvers og langs av skroget for optimal fart. En golfball er heller ikke glatt :-) Stål Vs. Aluminium, stål er uansett best, men forsvarer vel ikke alltid prisen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Teerex Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 (redigert) Vedr. toppfart så tror jeg det er minimalt som skiller 3 blads fra de nye 4-blads propellene fra Mercury iallefall. Man kan jo som regel montere motor 1-2 hull høyere med 4-blads, som kompenserer for økt motstand i vannet. Min båt er oppgitt til 43 knop med 115 hk og 2 personer, og den farten får jeg og vel så det med 4-blads stål iallefall. Men marsjfart og andre egenskaper blir ofte forbedred med 4 blad kontra 3. Redigert 22.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tkb Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 (redigert) Har 13 toms i dag, og såvidt jeg kunne se hadde de fra 10 og oppover? Er jo lite å velge når det gjelder stål, så trodde denne kunne gi bedre prestanda enn original alu. Redigert 22.August.2016 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 (redigert) Ja det stemmer, de har 10,6x12; 10,3x13; 10,1x14 og 10,1x15 til 40 hk såvidt jeg kan se. Ravns garage er vel rett plass å begynne, evt. lokal Mercury forhandler. https://www.ravnsgarage.no/nemesis-10-3x13 Til Yamaha 40 kan du kjøpe Quicksilver Nemesis + rett hubkit til din motor. Spitfire er litt dyrere siden den leveres med Mercury hubkit som du ikke trenger. Det er jo samme propell uansett. Hub Kit: Use Flo-Torq Reflex #835257Q12 http://www.boatpropellerwarehouse.com/product/29474/nemesis-10-3-x-13-quicksilver-rh-propeller-48-8m8027512 http://www.boatpropellerwarehouse.com/category/6011/nemesis Ta bort bindestreken hvis du søker etter varenr. hos ravns garage. Redigert 22.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tkb Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Takk, skal vurdere dette?? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Vil 10,3x13 gi ca samme turtall som min 10 1/8x13? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Ja, man sier at en tomme stigning er 200rpm, men det kommer litt an på utvekslingen også. Stemmer dette vil du i teorien få samme fart med 40 rmp mindre. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tkb Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Ja er klar over det. Var bare om samme stigning i 4 blad kontra 3 blad ville gi samme turtall? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Jepp, det vil det. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Teerex Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 (redigert) Ikke nødvendigvis. Mest sannsynlig får du litt mindre turtall fordi 4-blads både kan være mere effektiv og litt tyngre å dra rundt. Forskjellen her er 3 blad med 10,125" diameter og 4 blad med 10,3" diameter, men samme stigning i teorien iallefall. Redigert 23.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
VannTro Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 Ja, en propeller kanå ha mere slipp enn en annen, men her er det vel marginale forskjeller. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
alfaalfa Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 Bare for å nevne det, sliter man med kavitasjon så kan 4-blad ha noe for seg, men er toppfart viktig så er 3-blad å foretrekke. Det optimale propeller for høy fart har faktisk 1 blad om det hadde vært mulig i praksis. Når det gjelder bunnen så skal den ikke være helt glatt, det skaper vakuum. I racing blir bunnen slipt på tvers og langs av skroget for optimal fart. En golfball er heller ikke glatt :-) Stål Vs. Aluminium, stål er uansett best, men forsvarer vel ikke alltid prisen. De færreste sliter med kavitasjon på denne typen motor og propell. I så fall er det en skade på propellen.Det er selvsagt noe voldsomt å si at ingen har, men det er nok veldig %-vis nære sannheten. Men det er en del som får ventilasjon - dvs at luft trekkes ned til propellen og man får luftbobler i vannet som gjør at propellen ikke får grep i vannet og det "slurer". Bunnen skal ha en overflatestruktur som er tilpasset fartsområdet for å få optimal fart. Om båten går opp til 25 knop, vil en vannslip på 400 med myk underpad gi ca 4 my riper som er ok for slike hastigheter. Sliper du for hånd med kloss må du nok opp i 600 vannslip. På et skrog vil vannet nærmest skroget alltid stå tilnærmet i ro og lengre fra skroget vil vannet ha hastighet i forhold til skroget. Vannet ligger lagdelt eller laminert. Slik at alle båter med omtrent 40 knop og over kan polere skroget så glatt de bare kan for optimal fart. Gelcoat er nesten umulig å få så slett som høy hastighet tilsier. Dette finnes det kalkulatorer som du kan finne på nett og regne deg frem til. En golfball går igjennom luft som har ulik viskositet enn vann...dessuten roterer den med meget høy hastighet og skaper gjennom rotasjonen et løft grunnet over og undertrykk. Jeg tror sammenligningen med båtskrog på vannet blir veldig full av feil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.