Kappa Startet 15.September.2014 Del på Facebook Startet 15.September.2014 Båtene på fjorden blir større og større for hvert år som går. Å fortøye med baugen til land med dregg akter kan være risikabelt på grunn av faren for vindøkning og -dreining. Bølger fra passerende motorbåter øker denne risikoen. Det er ikke så mange trygge fortøyningsbrygger i indre Oslofjord. Oscarsborg har selvsagt god kapasitet. På Sætre er det også godt med kaiplass. På Håøya er det en skrøpelig brygge i Tåjebukta, en liten kai og brygge i Håøybukta, og en flott brygge for motorbåter i Dragsund. Forøvrig er det endel små brygger i Sandspollen. Dessuten er det noen flytebrygger på Steilene. Jeg har imidlertid sett for meg hvor flott det kunne ha blitt med et par 200-300 meters brygger langs land på Håøyas og Gråøyas vestsider. Der ligger svabergene uten en eneste hytte, det er rikelig med dybde og flotte solforhold i pent vær. Hva synes dere? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 15.September.2014 Del på Facebook Svart 15.September.2014 Er du så stor bør du nok ligge på svai. Kanskje flere bøyer er tingen. Det er små naturinngrep sammenlignet med flere hundre meter kai. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Vidar B Svart 15.September.2014 Del på Facebook Svart 15.September.2014 (redigert) Ta kontakt med Tvedestrand kommune. De er suverene på å få laget brygger til båtfolket. Henvend deg så til den kommunen som disponerer Håøya, og få satt i gang en prosess med en båtforening i området. Dette kan på sikt kan gi oss bryggene du ønsker. Jeg har sett mange steder hvor det godt kunne vært bygd brygger som ikke vil være til hinder for noen. Jeg personlig tror veldig mange ville ønsket dette velkommen. Redigert 15.September.2014 av Vidar B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 15.September.2014 Del på Facebook Svart 15.September.2014 Synes 200-300 meter høres veldig mye ut, men litt mer bryggeplass her og der er ingen dum ide! Selv lurer jeg litt på hvor det er lov å legge til i virkelig indre Oslofjord, og da tenker jeg på Osloøyene. Jeg farter jo stadig rundt og legger til her og der, tar med meg kameraet og går på en liten oppdagelsesferd. Jeg har vært på Husbergøya og Gressholmen - der er det jo greie gjestebrygger - og på Lindøya har jeg en to-tre ganger lagt meg til ved de flytebryggene som ligger ved siden av selve kaia der drivstoffpumpene står. Har vandret rundt på øya i en time eller to og så kommet tilbake. Har aldri fått noen reaksjoner på det, og det har vært god plass de gangene jeg har gjort det, så jeg regner med at det er OK? Men jeg er mer usikker på de andre? På Langøyene er det så vidt jeg har sett bare kaia til Ruter-båten der man kan legge til, og den passer ikke så bra til min lille Nidelv, og så har vi jo Ruter-båten som skal inn der med jevne mellomrom. På Nakkholmen har jeg ikke vært og tittet ennå, vet ikke om det er noen plasser der man kan legge til en times tid? Og det samme gjelder Bleikøya - hvor kan man legge til der? Ser at det er noen båtplasser der, for de som har hytter der, regner jeg med, men det ser ikke ut til at det er lagt opp til mer enn det. Og Hovedøya er jo en hodepine også. Båtforeningen har ingen gjestebrygge, og den som ligger ved kroa er forbeholdt kroas gjester. Nå vet jeg ikke åpningstidene til kroa, men det er kanskje greit å legge til der utenom åpningstidene? Om sommeren kan vel det bli vel sent.. Synes godt det kunne vært litt flere slike alternativer. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ms Fortuna Svart 15.September.2014 Del på Facebook Svart 15.September.2014 Da skal du få et tips helt gratis, en plass vi bruker mye http://msfortuna.no/Fornebustranda.html Utrolig flott hva man klarer å få gjort ut av en gammel nedlagt flyplass gitt.... Knut Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 15.September.2014 Del på Facebook Svart 15.September.2014 Nakkholmen har gjestebrygge, men ruter fergen lager her veldig store og krappe bølger. Jeg turte ikke å la min 33 ft seilbåt ligge der uten tilsyn da den nesten ble løftet opp på bryggen hver gang fergen kom inn.. Sitér dette innlegget Link to post
Normarco Svart 15.September.2014 Del på Facebook Svart 15.September.2014 Da skal du få et tips helt gratis, en plass vi bruker mye http://msfortuna.no/Fornebustranda.html Utrolig flott hva man klarer å få gjort ut av en gammel nedlagt flyplass gitt.... Knut Den hadde jeg helt glemt av, da blir det tur dit til helgen. Takker [emoji106] Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.September.2014 Del på Facebook Svart 15.September.2014 Jeg har imidlertid sett for meg hvor flott det kunne ha blitt med et par 200-300 meters brygger langs land på Håøyas og Gråøyas vestsider. Der ligger svabergene uten en eneste hytte, det er rikelig med dybde og flotte solforhold i pent vær. Hva synes dere? Skrekk og gru. Heldigvis er Håøya fredet slik at vi slipper slik vandalisering av naturskjønne Håøya. Som du sier ligger det vakre svaberg uten hytter og annen skjemmende bebyggelse langs brorparten av Håøyas vestside. Slik ønsker vi fortsatt å ha det. Lær dere å fortøye med anker og baug til lands. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Catch22 Svart 15.September.2014 Del på Facebook Svart 15.September.2014 Skrekk og gru. Heldigvis er Håøya fredet slik at vi slipper slik vandalisering av naturskjønne Håøya. Som du sier ligger det vakre svaberg uten hytter og annen skjemmende bebyggelse langs brorparten av Håøyas vestside. Slik ønsker vi fortsatt å ha det. Lær dere å fortøye med anker og baug til lands. +1 Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 15.September.2014 Del på Facebook Svart 15.September.2014 Skrekk og gru. Heldigvis er Håøya fredet slik at vi slipper slik vandalisering av naturskjønne Håøya. Som du sier ligger det vakre svaberg uten hytter og annen skjemmende bebyggelse langs brorparten av Håøyas vestside. Slik ønsker vi fortsatt å ha det. Lær dere å fortøye med anker og baug til lands. Å fortøye til en brygge er noe jeg kun gjør i gjestehavner. I uthavner er det kun Longside mot fjell, eller på svai som gjelder. Har ikke engang noe anker bak. :) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Tvedestrand sine bryggeområder for båtfolket har jo blitt veldig populære. I Oslofjorden flokker jo båtfolket seg rundt bryggene. Tror tiltaket hadde blitt veldig populært. Selv lå jeg mot svaberget noen få meter fra en brygge hvor det var ledige plasser i helgen, så jeg er ikke fanatisk tilhenger å klynge meg mest mulig sammen med andre båter. Men tror fremdeles tiltaket ville blitt populært. Dette med uthavn/natur etc er vel litt forbi i indre Oslofjord- her er det så mye båter at detblir litt snakk om å legge til rette for å få plass til dem også. Det er så mange fjordploger ute å går at mange steder er uegnet pga bølger, så da blir det jo litt trengsel der det er muligheter igjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.