Jump to content

Dieseltank plast vs stål


Suzuki

Recommended Posts

hei, og god båtpuss !

tanken på min Joker S30 har nok sett sine beste dager.

Alternativene er som følger:

 

1: Reparere og lage mannhull på den jeg har; dyrt og tar tid

2: Lage ny med mannhull hos f.eks ILAS, dyrere og tar enda mer tid

3: Kjøpe tank i plast. Billig og rask levering..

 

Ser de fleste båter har diseltanker i syrefast. Kan en plasttank gjøre nytten ??

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tank i polyetylen er førsteklasses. Prøv Nopro Notodden As. De har flere design og kan i tillegg

lage tanker i spesialdesign (tror jeg) Nopro har hjemmeside,men jeg fant ikke denne i farten.

Der er også en annen norsk produsent, skal finne denne når jeg er tilbake på kontoret over helga. Det er også fullt mulig å lage tank av polyetylenplater som sveises sammen med såkalt

ekstrudersveis. Nopro tankene fremstilles ved rotasjonsstøping. PE kan ikke limes, men er godt sveisbart.

Link to post
Share on other sites

En glasfibertank går helt fint til diesel (men ikke bensin pga. fare for statisk elektrisitet). Det er diverse krav til dielsel tanker med hensyn på tetthet og trykk, men dersom det er noen som selger slike, så må man vel regne med at det er i orden. Det vanlige er vel å lage dem i såkallt ISO polyester som har noe høyere tetthetsgrad enn vanlig polyester.

 

En tank i polyetylen eller mykplast ville jeg i så fall studert nøye før jeg kjøpte. Mykplast er myk, veldig myk, og det er nødvendig med mange avstivninger i konstruksjonen at ikke den skal ligge å riste og slå, etter som det gjerne blir store flater. En med helt glatte sider vile jeg ikke kjøpt.

Link to post
Share on other sites

Du får plasttanker hos et firma som heter Plastinvent. Tipper du finner adressen ved et kjapt nettsøk.

 

Da jeg hadde en Alo-Mikkel 26 og skulle ha ny tank til md 5 motoren ombord der fikk jeg tilsendt en trykksak fra dem og de har tanker i alle fasonger. Hadde ikke nølt med en plasttank i så små størrelser ettersom de er greie å montere og holde oppsyn med.

 

Endte likevel opp med en tank i syrefast stål på 40 liter. Denne fikk jeg laget etter mål av en som sveiser syrefast og prisen ble den samme som for en plasttank (ca. 1700 kr med skvalpeskott, nippler og rør for påfylling).

Link to post
Share on other sites

Hadde plast dieseltank i min forrige båt. Det luktet alltid en eim av diesel nedi det skottet, men lekkasje fant jeg aldri. Hadde en mistanke om at det luktet tvers gjennom plasten.

 

Har plast nå også. Ingen lukt. Muligens når båten er 10-20 år.

 

Plast er billig, og du sparer fort 50 kilo på en 200 liters tank.  50 kilo her og 50 der. Det blir jo litt av det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...