Jump to content

Hvor lang er en fot?


Birchwood 320

Recommended Posts

Norsk fot fra 28. juli 1824 er fastsatt til 31.374251 cm.  :smash:.

 

Norsk duodesimal tomme er 1/12 av denne og den noe senere innførte norske desimaltomme (brukt blant annet i mekanisk sammenheng for lettere å kunne beregne toleranser osv.) var 1/10 fot.

 

I dette båtrelaterte miljø må man ta det med også, for det er ikke så mange årene siden noen gamle trebåtbyggere bygde etter disse gamle målene.

 

Selvfølgelig tenker de fleste på "imperial mål" når man snakker om fot og tommer, men betegnelsen er egentlig litt upresis   :confused:.

Link to post
Share on other sites

Dette ble mere interisant enn eg hadde trodd.. Har aldrig hørt om en fot på 30,48 cm

Det er jo veldigt greit å vite for ivertfall eg er en slik fot jeger. Har altid rekna med 33 cm og i senere tid rekna med 32 cm..

Og ingen var rett..

 

Der kan en se..

 

Vel der er mangen med mye informasjon her innpå..

Link to post
Share on other sites

30,48cm er intrenationalt definert og brukes i omregingstabeller, i den norske skole i dag.

Når Norge gikk bort fra den norske fot og over til internastinal fot, har jeg ikke funnet ut av. eller om det er offisielt. Her er definisjonen på international foot.

Late in the nineteenth century, after both Britain and the U.S. signed the Treaty of the Meter, the foot was officially defined in terms of the new metric standards. In the U.S., the Metric Act of 1866 defined the foot to equal exactly 1200/3937 meter, or about 30.480 060 96 centimeters. This unit, still used for geodetic surveying in the United States, is now called the survey foot. In 1959, the U.S. National Bureau of Standards redefined the foot to equal exactly 30.48 centimeters (about 0.999 998 survey foot). This definition was also adopted in Britain by the Weights and Measures Act of 1963, so the foot of 30.48 centimeters is now called the international foot.

 

ikke rart at man gikk over til meter  :smash: :smash: :confused: :confused:

 

Ps: Hvor lang en shaku er, eller andre obskure måleenheter kan man finne ut av her:http://www.unc.edu/~rowlett/units/

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og holder en ikke orden på disse tommene og føttene, går det helt galt. Skulle en gang snekre en terrassetrapp. Kjøpte inn 2-toms 4 boks først. Med dette som utgangspunkt var allerede gullegget lagt. De var jo aldeles ikke 2 x 4 tommer, det var nemleg før de var blitt høvlet! Slikt visste ikke jeg noe om, jeg er da ikke snekker. Så var det litt regning frem og tilbake mellom tommer (2,54cm) og centimeter og lage en tegning. Så frem med sag, vinkelhake og "tommestokk". Det ble en merkelig trapp når tommestokken i tillegg var en urgammel arvet tommestokk med norske føtter og tommer!

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder fot brukt for båtlengder så kan forvirringen føres enda lengre:

 

Det brukes norske og engelske fot om hverandre, det måles i vannlinje og det måles totallengder  -  og noen måler endatil ut i løse luften for å få båten til å høres stooooor ut....

 

En av de mer kuriøse måtene å måle båtlengde på synes jeg allikevel er møringenes "ripamål", altså totallengden målt langs esingen "ripa". Jeg mener å huske at Mørebas brukte "ripamål" på sine båter; en Mørebas 7200 var 7200mm langs esingen, det samme gjaldt for de større.

 

Ellers så er der noen interessante sammenhenger:

 

12 tommer = 1 fot

2 fot = 1 alen

6 fot = 3 alen = 1 favn

100 favner = 1 kabellengde

 

For dem som nå tenker på favner med ved så er der også en interessant sak:

 

Vedskiene skal ha en lengde på 1 alen og legges inn i en ramme som er 1 favn x 1 favn. Men denne favnen ble senere "metrisk", så 1 favn ved nå til dags det er i en ramme som er 2x2 meter.

 

mvh

Poseidon

(som har slitt med hundrevis av favner ved....)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder fot brukt for båtlengder så kan forvirringen føres enda lengre:

 

Det brukes norske og engelske fot om hverandre, det måles i vannlinje og det måles totallengder  -  og noen måler endatil ut i løse luften for å få båten til å høres stooooor ut....

 

En av de mer kuriøse måtene å måle båtlengde på synes jeg allikevel er møringenes "ripamål", altså totallengden målt langs esingen "ripa". Jeg mener å huske at Mørebas brukte "ripamål" på sine båter; en Mørebas 7200 var 7200mm langs esingen, det samme gjaldt for de større.

 

Ellers så er der noen interessante sammenhenger:

 

12 tommer = 1 fot

2 fot = 1 alen

6 fot = 3 alen = 1 favn

100 favner = 1 kabellengde

Hei.   :cheers:

 

 

...og 10 kabellenger skal være 1 nautisk mil osv.....

 

Og for de som lurer på alle de rare ord og uttrykk vi båtfolk avogtil omgir oss med kan lese her:

 

http://home.online.no/~vibakke/Ordliste.htm

 

Anbefaler at Webmaster legger en link på en strategisk plass slik at vi kan oppdatere oss med jevne mellomrom.

 

KAT :cheers:

Link to post
Share on other sites

Ellers så er der noen interessante sammenhenger:

 

12 tommer = 1 fot

2 fot = 1 alen

6 fot = 3 alen = 1 favn

100 favner = 1 kabellengde

For ytligere å brige klarhet i sakene: kilde: Tom Bjørnstad, På leiting etter historiske måleenheter:

 

Tomme = 2,37 cm.

Fot = 28.44 cm = 12 tommer.

Tommelalen = 47,4 cm = 20 tommer á 2,37 cm.

Steinkast = 56,88 m = 120 tommelalen = 200 fot.

Pilskudd = 227.52 m = 4 steinkast = 480 tommelalen = 800 fot.

Fjerding = 2.275,2 m = 10 pilskudd = 40 steinkast = 4.800 tommelalen = 8.000 gamle fot =

96.000 gamle tommer.

Rast = 9.100,8 m = 4 fjerdinger á 2.275,2 m = 40 pilskudd á 227.52 m = 160 steinkast á 56,88

m = 19200 tommelalen = 32.000 gamle fot = 384.000 gamle tommer.

:cheers: :cheers:

Link to post
Share on other sites

Interessant lesning! Likevel merkelig at flere av dere tar den akademiske vinklingen og tydligvis har slått opp i diverse bøker og tabeller for å gi deres svar, og dermed kommet bort fra noe av det maritime og praktiske.

 

I dagligtale på sjøen er det noen sammenhenger som må legges til de ellers gode og utfyllende innleggene.

 

Større fartøyer ankrer opp og stikker ut antal sjakler med ankerkjetting. Dette er lengden mellom hvær skjøt på kjettingen, og er fra gammelt av 15 favner dvs ca 28 meter.

 

Som påpekt er det ofte benyttet yards i steden for meter i nautisk sammenheng. Målene er nevnt tidligere, men uten å påpeke det viktige forholdet at 2000 yds = 1 Nm (dvs ikke helt nøyaktig, men med små avvik)

 

I samme sammenhengen er det på sin plass å påpeke at 1nautisk mil er 1852 meter, og at en Sjømil er tilnærmet 4 Nautiske mil. Kanskje  unødvendig for erfarne nautomane, men når til og med Jon Winge i Båtmagasinet til tider har smørt om seg med et overdådig svulstig språk i beskrivelse av havner og farleder og begått den elementære feilen og referere til Sjømil når han antagelig har ment Nautisk mil, kan noen og enhvær bli forvirret.

 

1 Sjømil er forresten opprinnelig avledet fra lengdemålet kanonskudd, som var den praktiske skytelengden gamle kanoner hadde. Dette var derfor den avstanden fra land som var mulig å forsvare og derfor opphavet til det norske territorialfarvannet på 1 Sjømil, eller 4 Nautiske mil som vi kjenner det i dag. Dette finner vi også i grenseområdene mellom Belgia og Nederland, avledet av samme logikken. For de interesserte er dette beskrevet i Kansellipromemoraen (vanskelig ord som jeg sikkert har feilstavet) fra 18hundre og ettelereannet i Norges lover.

 

Litt historikk og litt regler på en lørdagsmorgen.

 

Ha en fiiiiin fiiiiin helg alle sammen.

Link to post
Share on other sites

Her er det mange matematiske flotte svar, men det jeg nå lurer på er dersom man kjøper en båt i f.eks. Sverige eller Danmark så kan båtens lengde variere? Eller for å ikke komplisere mitt innlegg, dersom man kjøper en båt i Sverige som er 26ft så kan det hende at den bare er 25ft i Norge. Dersom man kjøper den i Danmark så kan det hende at den er 27ft i Norge?  :lol:

 

Hvem sine mattematiske regninger av føtter riktig?  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, ja, det kommer frem litt av hvert i denne tråden....

 

Men når man begynner å trekke opprinnelsen til den nautiske milen i tvil  -  da begynner nakkehårene på en navigatør å reise seg :yesnod:

 

En nautisk mil er det samme som "ett breddeminutt"  -  punktum finale!

 

Breddeminutettet fremkommer ved å dividere avstanden fra en pol til ekvator med 90 breddegrader og deretter med de 60 breddeminuttene som finnes i hver grad. Når man får resultatet i meter, så blir det som kjent ca 1852 meter  -  og desimalene har endret seg litt opp gjennom tidene etter som man har fått nøyaktigere målinger av polavstanden.

 

At en nautisk mil skulle være ca 2000 yards, det er en ren tilfeldighet, foruten at det er veldig ca, ettersom 2000 yards tilsvarer ca 1829 meter. Og dessuten: hvor i allverden skulle 2000 komme inn i bildet, hadde det enda vært 1800 eller 2400 eller et annet "logisk" tall med imperial logikk....

 

Også når det gjelder begrepet "sjømil" tillater jeg meg et par kommentarer. Jeg er helt enig med at en sjømil er ca 4 nautiske mil, men koblingen mot kanonskudd  -  den tillater jeg meg å ta med en stor klype salt. Den forklaringen som jeg har fått forekommer meg å være mer naturlig: det skal være "antallet mil i vakten"  -  og med 4-timers vakter fikk man da forholdet 1:4.

 

Forøvrig har jeg merket meg at f.eks danskene benytter uttrykket "søemil" nokså konsekvent i betydningen "nautisk mil"   -   i denne forbindelse har jeg gleden av å minne om et utmerket nettsted for oss båtfolk: www.duelighed.dk

 

Så dette var mitt lille bidra på en fin lørdagsmorgen, nå er det på tide å gå  ombord!

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

1 Sjømil er forresten opprinnelig avledet fra lengdemålet kanonskudd, som var den praktiske skytelengden gamle kanoner hadde. Dette var derfor den avstanden fra land som var mulig å forsvare og derfor opphavet til det norske territorialfarvannet på 1 Sjømil, eller 4 Nautiske mil som vi kjenner det i dag. Dette finner vi også i grenseområdene mellom Belgia og Nederland, avledet av samme logikken. For de interesserte er dette beskrevet i Kansellipromemoraen (vanskelig ord som jeg sikkert har feilstavet) fra 18hundre og ettelereannet i Norges lover.

Kanonskudd ?????, kan du dokumentere det ?

i følge noen kilder regner en 3 engelske miles som maks rekkevidde. og treffsikker rekkevidde er kortere og varierer mye fra type kanon og tidsalder. For tidligere strakte territoriale krav seg 3 miles ut fra land eller et kanonskudd. (ble etablert rundt 1700)

Sorry, men finner ikke din forbindelse til 4 sjømil her (7408m).

 

Sjømil har, som Poseidon nevner, sin referanse i utseilt distanse og fart på 4 timer. Hadde man i løpet av en vakt seilt 6 sjømil, hadde man også en fart på 6 knop. Det ga en distanse på 6 kvartmil (eller 6 nautiske mil per time) i 6 knop. totalt da 24 nautiske mil på 4 timer.

 

Utregings grunnlaget for den internasjonale nautiske mila er basert følgende  

1 meter ble opprinnelig (1799) definert som 10^(-7) av avstanden mellom ekvator og nordpolen (10 000 000m), målt gjennom Paris. Samme avstand er i bueminutter: 90grader a 60 minutter. 90*60=5400 bueminutter.

10^7delt på 5400: gir 1852,85m. Dette ble rundet opp til 1852m  

Link to post
Share on other sites

Her er det mange matematiske flotte svar, men det jeg nå lurer på er dersom man kjøper en båt i f.eks. Sverige eller Danmark så kan båtens lengde variere? Eller for å ikke komplisere mitt innlegg, dersom man kjøper en båt i Sverige som er 26ft så kan det hende at den bare er 25ft i Norge. Dersom man kjøper den i Danmark så kan det hende at den er 27ft i Norge?  :drink:

 

Hvem sine mattematiske regninger av føtter riktig?  :drink:

 

Sjekk denne båten, den er oppgitt i både fot og meter. Her får du ihvertfall godt med "føtter", i forhold til metrene du betaler for.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=398...372&pos=6&rub=7

 

Mvh. BEG

Link to post
Share on other sites

Sjekk denne båten, den er oppgitt i både fot og meter. Her får du ihvertfall godt med "føtter", i forhold til metrene du betaler for.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=398...372&pos=6&rub=7

 

Mvh. BEG

Oj!:drink: Nå har jeg pleid å bruke tommelfinger regel at det er 3ft i en meter. Jeg vet at det ikke er en eksakt måling, men å få 10,66m til å bli 50ft det blir for drøyt for meg! :drink:

Link to post
Share on other sites

Oj!:drink: Nå har jeg pleid å bruke tommelfinger regel at det er 3ft i en meter. Jeg vet at det ikke er en eksakt måling, men å få 10,66m til å bli 50ft det blir for drøyt for meg! :drink:

De har vel tatt med plattformen på 1m + den forberedte forlengelsen på 4m  :drink:. Da blir det 15,66m, og da er vi vel passert 50 fot  :drink::crazy::puke: Snakk om å regne med søkke og snøre  :drink:
Link to post
Share on other sites

Det tryggeste er nok å spesifisere hva slags tomme man refererer fot til. Standard i dag er nok 1 " = 25,4 mm.

 

Det samme gjelder for hestekrefter også. Den engelsk (HP) er noe større enn den metriske (HK), men jeg skal ikke avlede diskusjonen.

 

Konklusjonen på ovenstående er at hvis vi vil sikre oss mot misforståelser, bør vi holde oss til det internasjonale målesystemet (SI) med meter og Watt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...