Solux24 Startet 16.September.2014 Link til dette innlegget Startet 16.September.2014 (redigert) Heisann folkens har akkurat gått inn i ett økonomisk mareritt blitt medeier en Sollux 24 snekke med en OM636 motor. Her om dagen var vi ute å tok en tur. Vi hadde kommet ca. 300 meter fra båthavnen da vi la merke til at temperaturen akkurat passerte 100 grader på panelet. Stopped umidelbart motoren å åpnet lokket på Bowman kjøleren kom litt damp opp fra den etter fylte ca. 1,5 liter vann og temperaturen falt ummidelbart etter oppstart igjen til normal. Jeg la merke til at slangen som går fra lokket til ekspansjons-tanken hadde hoppet av (ikke festet med slangeklemme) min konklusjon på det som har skjedd er som følger 1) thermostat ikke har åpnet seg 2) noe i kjøle systemet som blokkerer (gammel impeller o.l) 3) luft i systemet 4) topppakningen er gått adundas og det lekker eksos inn kjøleren (der av slangen som ikke satt på) Jeg har lagt merke til at ekspansjons-tanken sitter lavere en motoren er dette normalt (eller virker varmeveksleren også som ekspansjons-tank) edit: kunne en moderator legge inn i titlen at det gjelder overoppheting av motor? Redigert 16.September.2014 av Solux24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Hvis det er bare den ene tynne slangen som går inn på det grønne lokket så er det vel bare en oppsamlingstank for den kjølevæsken som varmeveksler kaster ut av og til, hvis det blir for høyt trykk. Da må det i så fall lages et luftehull i toppen av plasttanken slik at ikke slangen hopper av når trykket kommer. Poenget med dette er vel for å unngå at det spruter kjølevæske ut i motorrommet. Hadde det slik selv, og hvis jeg fylte helt til topps i varmeveksler, kom det alltid 1-2 dl i plastkanna når motor ble skikkelig varm. Derfor sluttet jeg å etterfylle, og da kastet den ikke ut mer. Men åpnet jeg lokket forsiktig på veksler når motor var varm, var den helt full, selv om det var plass til 1-2 dl når den ble kald igjen. Er det derimot flere slanger inn på plasttanken blir jeg mer usikker, men trodde som deg at ekspansjonstank måtte stå minst like høyt, eller høyere enn varmeveksler om det skulle fungere. Nå skrev du ikke noe om hvordan det gikk etter at du fylte på 1,5 liter, men det var jo en del da. Termostat kan åpne tregt hvis motor har stått lenge, eller hvis det bare brukes vann og ikke frostvæske. Bare etterfylling med vann er ikke bra for vannpumpa heller, og stadig nytt vann forårsaker mer rust i kjølesystemet. For øvrig, velkommen til båtplassen, ser du er ny. Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 (redigert) Jeg har hatt samme motor selv. Der monterte jeg en tank som satt ca 50 cm over motoren. Hadde selv problemer med at den ble varm og kastet ut vannet gjennom toppen på kjøleren. Etter jeg monterte tanken fungerte det helt topp. Ellers så fungerte motoren prikkfritt de syv årene jeg hadde båten. Redigert 16.September.2014 av KennethStrand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Denne tanken som du sikter til er ikke en ekspansjonstank men en såkalt "coolant recovery tank". Selve varmeveksleren har et ekspansjonsvolum og når motoren er varm blåses evt overtrykk ut i tanken. Trykklokket skal sørge for et gitt overtrykk før noe damp eller væske slipper ut. Når motoren avkjøles vil væsken i beholderen suges tilbake i varmeveksleren. Det sitter altså et rør ned i bånn av denne tanken og hvis slangen til beholderen har falt av suger den bare luft. Nivået vil da synke i varmeveksleren. Det blir altså ikke noe trykk i denne slangen eller beholderen som er ventilert men kjølevæsken er kokvarm når den strømmer inn i beholderen så slangen må festes skikkelig. Hvis motoren er tilkoblet varmeapparat/ defroster blir volumet av kjøleanlegget større og mengden som ventilerer ut og inn i denne beholderen blir noe større. Sitér dette innlegget Link to post
Solux24 Svart 16.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Ok tusen takk tok en tur til Oscarborg og tilbake i Oslo i dag uten at slangen har hoppet av og den holdt temperaturen helt fint rund 80 grader 2000 RPM og 90 grader ved 2400 RPM. Så at nivået i varmeveksleren var litt lavere når vi kom tilbake til Oslo en når vi dro (type ca. 2,5 cm) tenkte vi skulle ta å skifte kjølevæske neste uke sånn ca. hvor mye kjølevæske går det i veksler+motor? mangler dessverre de to siste sidene av manualen som har oversikt over væske/olje volumer Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 (redigert) Sjekk her; https://baatplassen.no/i/topic/76121-mercedes-benz/ Redigert 19.September.2014 av horg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solux24 Svart 19.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 synes 10 liter hørtes litt mye ut, hadde tenkt å kjøpe sånn frostvæske en blander ut med vann så det hadde vært greit og vite eksakt nivå Sitér dette innlegget Link to post
Solux24 Svart 24.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Enda flere dumme spørsmål vi byttet kjølevæske i går (veldig enkelt med drain kran på bypass linjen) da la jeg merke til at fittingsen som (kjølevæske)slangen til varmeapperatet er koblet på. Er montert slik en del av slangen blir liggende over toppen på varmeveksleren. Kan dette gi noen problemer med luft i systemet? slik jeg forstår det vil uansett luft bare bli dyttet gjennom systemet av pumpen og luftet seg i varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.