Hansi0875 Startet 17.September.2014 Link til dette innlegget Startet 17.September.2014 Jeg plages med lavt oljetrykk i min Ford/Sabb 2407ET(180hk). Når jeg kaldstarter motoren så ligger trykket på ca 2 bar, og når den er gått seg varm så synker det til 1,5 bar, noe som er for lite. Oljefilter er nytt og det er plenty olje på. Er det noen som vet om det er noe jeg bør sjekke før jeg eventuelt kjøper ny oljepumpe? Er det vanskelig å skifte denne pumpa i så fall? Hjelp mottas med stor takk..... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 (redigert) Ville nå koplet på et ekstra manometer for å sammenligne i første omgang. Et besøk hos hoggeren behøver ikke bli mange kronene.. Ps, men få med deg giveren også. Redigert 17.September.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hansi0875 Svart 17.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Har tenkt på det, men forutsetter ikke det at giveren passer(har lik motstand) til manometeret? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Du skrur ut giveren, og skrur manometeret inn i blokka, evt med slange mellom Sitér dette innlegget Link to post
Hansi0875 Svart 17.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Skal prøve i dag om jeg får tak i manometer. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 De selger jo slike sett på f.eks Biltema, der har du også div overganger Sitér dette innlegget Link to post
Hansi0875 Svart 17.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Fant et sett på jobben her nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 (redigert) Har tenkt på det, men forutsetter ikke det at giveren passer(har lik motstand) til manometeret? Jo det var derfor jeg sa manometer og giver. Ps ser at jobben løste det billigere blir det ikke.. Redigert 17.September.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hansi0875 Svart 18.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Var å målte i går og fikk 2,5 bar rett på blokken. Regner med dette vil synke til 2 bar ved varm motor. Dette er fortsatt lite, da minimum oljetrykk er 2 bar. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Snakker vi da tomgang eller marsjturtall? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hansi0875 Svart 18.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Fra ca 600 o/m til 2300 o/m. Det som værre er at jeg måtte ta av et rør til ferskvanns kjølingen i går for å skifte en reim, vannet som kom ut var svart. Da det ikkje skillet seg så tror jeg ikke det var olje. Det som og kan nevnes er at motoren går på ca 95 grader, kanskje dette har en sammenheng? Innvendiglekkasje?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Svart vann og høy temp kan i alle fall ha en sammenheng. En omgang med Systemrens og ny frostvæske etterpå er nok på tide. Oljetrykket skyldes neppe lekkasje mot vann, men det kan være at ovvertrykksventilen på motoren er litt slapp. Med 2 bar på tomgang burde du hatt det doble på 2300 rpm... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hansi0875 Svart 18.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 En rens må nok til ja, håper bare det hjelper på tempraturen. Høres fornuftig ut i se nærmere på ovvertrykksventilen, hvor ligger den om jeg tør spør? Er det ikke et fin filter etter oljepumpen og? Kanskje det er tett? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Flere faktorer bestemmer oljetrykket. 1) Tilstand på ventilen/ventilene som regulerer max. trykket 2) Slitasje i oljepumpa 3) Klaring i lager etc 4) Oljens viskositet 5) Oljens temperatur Sitér dette innlegget Link to post
Hansi0875 Svart 19.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Noen som vet hvor ovvertrykksventilen ligger?? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Er noen av Dei motorene som har sentermontert oljepumpe. Dvs at du ikke får forandring ved turtall. Var samme på mine maskiner. 2704. Eg pratet med en som hadde overhalt og bygget om slike maskiner i 20 år. Sjekk at oljekjøler er effektiv. Olja kan bli for varm. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.