Jump to content

Advarsel om å bruke tiltstøtten på motor under transport.

larsen2000

Recommended Posts

Bruker aldri tiltstøtten på min motor (Suzuki 90hk) siden denne ikke er beregnet til dette formålet under transport på henger. Dette i motsetning til tidligere motor hvor denne var dimensjonert for den bruken. Har motoren tiltet nesten helt ned i normal brukerstilling, og det er problemfritt i forhold til å "slå nedi", men lister meg over fartshumper.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har E-tec 115hk, og på den er det to "tilt-støtter".

Den ene er en liten hendel man slår over når man tilter opp i havna. Dette er beregnet til å avlaste hydraulikken mens båten ligger noenlunde i ro. Den må ikke brukes under transport. Til det har man en mye kraftigere transport-brakett som felles ned. Men det finnes kanskje ikke på Yamaha?

Altarnativt kan du da f.eks tilte opp motoren, legge en 2x4" mellom motor og brakett, slippe motoren ned og sikre godt med lastestropper etc.

Redigert av Honduras (see edit history)

Har E-tec 115hk, og på den er det to "tilt-støtter".

Den ene er en liten hendel man slår over når man tilter opp i havna. Dette er beregnet til å avlaste hydraulikken mens båten ligger noenlunde i ro. Den må ikke brukes under transport. Til det har man en mye kraftigere transport-brakett som felles ned. Men det finnes kanskje ikke på Yamaha?

Altarnativt kan du da f.eks tilte opp motoren, legge en 2x4" mellom motor og brakett, slippe motoren ned og sikre godt med lastestropper etc.

Var en sånn solid støtte på min 150 hk ficht ram også. Ikke sett dette på min suzuki eller så mange andre motorer heller...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Snakker en om et par hundre meter så går det an å ta det veldig forsiktig i lav hastighet og da holder både tiltstøtte og powertilt rikelig godt nok. Om det er snakk om kilometer og å holde fartsgrenser må en ta forholdsregler som framkommer over...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei

Har lest gjennom denne tråden og forstår ikke helt hva vi diskuterer, sikkert litt dum :giggle:

Leste gjennom brukermanualen på min motor, der står det at tilhengerbraketten skal brukes ved transport, den brukes slik... Jeg har hatt sjærgårsjeep/ sportsbåt i 25 år og har aldri hørt om at man må bruke 2"x4" for å få låst motoren ved fraktet av båten, jeg har alltid låst motoren med braketten som er montert på motoren.

Hva er problemet, jeg har desverre ikke fattet poenget?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Sto også i manualen på mine nye Mercury motorer jeg hadde for en tid tilbake (Opti 90/ 115EFI 2007mod.), at tiltstøtten ikke skal brukes som støtte under transport på henger. Motoren skal kjøres så langt ned som det er mulig/forsvarlig , og det skal brukes et spesiellt stag /eller f. eks en trekloss og "låse" motoren med i følge brukermanualen.

Ikke tenkt over, bli transporterer båter på henger over ett sted mellom 100-200.000km i året hos oss.

Vi snakker da polarcirkeler med Honda 115 hk

Vi har alltid kun den vippestanga nede under transport ikke noe annet.

Gjort dette iallefall i 6-7 år og ikke ett uhell ennå.

Men som sagt har jeg aldri tenk over at man ikke skal..

Må undersøkes nærmere.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...