larsen2000 Startet 17.September.2014 Link til dette innlegget Startet 17.September.2014 Ser i manualen til Yamaha F100 at motoren ikke kan transporteres med tiltstøtten på.. Stemmer dette? Har den på vanlig Brenderuphenger slik at motoren må være tiltet opp under transport. Er det eventuelt bedre å tilte den halvveis opp og ikke bruke tiltstøtten? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Bruker aldri tiltstøtten på min motor (Suzuki 90hk) siden denne ikke er beregnet til dette formålet under transport på henger. Dette i motsetning til tidligere motor hvor denne var dimensjonert for den bruken. Har motoren tiltet nesten helt ned i normal brukerstilling, og det er problemfritt i forhold til å "slå nedi", men lister meg over fartshumper. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Eureka Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Nei, den skal ikke være opptiltet under transport. Enkelte motorer har en transportstøtte som skal brukes. Ser stadig folk som har den helt opptiltet under transport. Da holder jeg god avstand... Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 17.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Ok, hva omtrent er anbefalt høyde fra asfalt slik at man er helt sikker på at den ikke dumper nedi? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Godt spørsmål, det kommer vel ann på veien man skal kjøre på.. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 17.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Nesten større sjans for skade kontra å kjøre med motoren tiltet helt opp? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Jeg vipper motoren delvis opp og legger en 2x4" mellom brakett og stamme. Mange lavtbygende båthengere gjør at motoren står langt ned. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Jeg bruker en 2"x6" på begge motorene mine ved transport. På Suzuki så vær forsiktig med plasseringen slik at plastarmen til tilsensoren ikke blir ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 17.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Klemmer dere altså denne fast et sted mellom stamme og brakett ved hjelp av tilten? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Korrekt Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Prøv å ikke kjøre motoren over powertrimhøyde, altså der tilten tar over og motoren øker farten opp. Powertrimmen tåler mere belastning.. Jeg lever iallefall i den troen;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
larsen2000 Svart 17.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Det er ikke sjans, blir altfor lav da.. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 (redigert) Har E-tec 115hk, og på den er det to "tilt-støtter". Den ene er en liten hendel man slår over når man tilter opp i havna. Dette er beregnet til å avlaste hydraulikken mens båten ligger noenlunde i ro. Den må ikke brukes under transport. Til det har man en mye kraftigere transport-brakett som felles ned. Men det finnes kanskje ikke på Yamaha? Altarnativt kan du da f.eks tilte opp motoren, legge en 2x4" mellom motor og brakett, slippe motoren ned og sikre godt med lastestropper etc. Redigert 19.September.2014 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
glalaks Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Honduras skrev On 19.9.2014 at 8.50: Har E-tec 115hk, og på den er det to "tilt-støtter". Den ene er en liten hendel man slår over når man tilter opp i havna. Dette er beregnet til å avlaste hydraulikken mens båten ligger noenlunde i ro. Den må ikke brukes under transport. Til det har man en mye kraftigere transport-brakett som felles ned. Men det finnes kanskje ikke på Yamaha? Altarnativt kan du da f.eks tilte opp motoren, legge en 2x4" mellom motor og brakett, slippe motoren ned og sikre godt med lastestropper etc. Var en sånn solid støtte på min 150 hk ficht ram også. Ikke sett dette på min suzuki eller så mange andre motorer heller... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Mouche Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Har hatt det på alle Johnson/Evinrude (OMC) motorene jeg har hatt, men ikke på Suzuki og åpenbart ikke på Yamaha heller. Metoden med en 2 x 4 fungerer greit, men har aldri brukt lastestropper for å sikre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
pacuare Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Motoren går i bakken hvis jeg senker den helt når den står på henger. Tar tipsene her, og prøver å støtte opp neste gang jeg skal transportere båten noen hundre meter. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Snakker en om et par hundre meter så går det an å ta det veldig forsiktig i lav hastighet og da holder både tiltstøtte og powertilt rikelig godt nok. Om det er snakk om kilometer og å holde fartsgrenser må en ta forholdsregler som framkommer over... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
abbor Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Jeg driver med trolling så jeg kan traile båten hundrevis av kilometer for å besøke nye farvann, det er årsaken til at jeg er så nøye med å støtte opp motoren. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 19.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Ser ikke noen åpenbar løsning for å klemme fast 2"4" da brakett er 90 grader og motorstamme på skrå? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Legg klossen i mellom og jekk en spanset\spensetstropp mot akterspeilet. Men ikke jekk for hardt,sånn passe er bra Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Hei Har lest gjennom denne tråden og forstår ikke helt hva vi diskuterer, sikkert litt dum Leste gjennom brukermanualen på min motor, der står det at tilhengerbraketten skal brukes ved transport, den brukes slik... Jeg har hatt sjærgårsjeep/ sportsbåt i 25 år og har aldri hørt om at man må bruke 2"x4" for å få låst motoren ved fraktet av båten, jeg har alltid låst motoren med braketten som er montert på motoren. Hva er problemet, jeg har desverre ikke fattet poenget? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
LM 605 Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Sto også i manualen på mine nye Mercury motorer jeg hadde for en tid tilbake (Opti 90/ 115EFI 2007mod.), at tiltstøtten ikke skal brukes som støtte under transport på henger. Motoren skal kjøres så langt ned som det er mulig/forsvarlig , og det skal brukes et spesiellt stag /eller f. eks en trekloss og "låse" motoren med i følge brukermanualen. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 19.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Noen som har bilder av 2"4" løsning? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Ikke tenkt over, bli transporterer båter på henger over ett sted mellom 100-200.000km i året hos oss. Vi snakker da polarcirkeler med Honda 115 hk Vi har alltid kun den vippestanga nede under transport ikke noe annet. Gjort dette iallefall i 6-7 år og ikke ett uhell ennå. Men som sagt har jeg aldri tenk over at man ikke skal.. Må undersøkes nærmere. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
andk Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 100 -200 000 knm i året? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.