knudar Startet 17.September.2014 Del på Facebook Startet 17.September.2014 Prøver meg på en ny tråd. Jeg lurer fælt på hvilken propell dette er. Og ikke minst. Hvordan jeg kan justere den. Noen som har ett tips eller 10? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Hvilken produsent som har laga denne propellen, der er eg blank. Men dei aller fleste vridbare propeller, har ein todelt aksel, i form av eit rør med ei stang inni. Å justere propellen foregår ved å dra stanga ut eller inn i røret. Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Ser ut som "fast justerbar" propell som West Mekan produserte på 80-tallet. Justeres ved å løsne unbraco-skruene. Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 17.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2014 Hei, og takk for svar. Det er ikke en vridbar en nei, for det er gear på akslinga. Sjekka hos west mekan, men de hadde ikke så små Ø som 25. Mulig de hadde det tidligere da. Hvis man da løsner unbrakoene, vil de justere seg individuelt, eller er de gear/drevet sammen på noe vis slik at justere man en som kommer de andre? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Sett noen merker for hvordan propellbladene står nå, så løsner du skruene og ser etter hvordan propellen ser ut inni. Da ser du hvordan dette henger sammen. Så tar du noen bilder, og legger ut her slik at også vi andre, som aldri vil få bruk for dette men likevel synes det er interessant, kan lære litt. :) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Ligner veldig på West mekan, på den vridbare jeg hadde var indre aksel 25mm. Tror det var HVP25 det hette. 1984 mod. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Jeg ville først ha merket alle vingene med en tusjstrek, og løsnet umbracoskruene litt. Om vingene da lar seg vri litt, vrir du så streken flytter seg f.eks 1cm på alle vingene og strammer til igjen. Så blir det sjøsetting, prøvekjøring og notering av fart og turtall. Kan bli en del opp og ned før du er fornøyd, men da har du i det minste funnet ut hvordan ting virker... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dieselboy Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Tror justeringer på denne propellen gjøres ved muttern i senter bak. Kan se ut som en kapselmutter bakerst, vanlig mutter forran. Merk først hvordan vinger er plassert i dag, helst et lite kjørnemerke overett vinge/hode. Dette merket forsvinner ikke, det kan et tusjmerke gjøre... Løsne bakre kapselmutter, hold i mot mutter forran. Når kapselmutter ( fungere som kontramutter) er løs, kan en justere på innerste mutter. Kan hende en må slakke litt på unbrakoer i delingen. På fast justerbare propeller er det som fungere som "trekkstang" vendt akterover, med utvendig justeringsmulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.