dagnymoen Startet 17.September.2014 Del på Facebook Startet 17.September.2014 (redigert) Ny medlem i dag :) Takk til alle sammen. Jeg har tittet rundt på forumet her for å finne "råd og tips". Dere har hjulpet meg masse. Jeg heter Dag, Har kjøpt meg en båt som er bygget i Hannevika, året er 1972. Dette er en snekke på 23' (fot) Ønsker info om denne båt :) Egentlig var jeg ute etter en liten båt med outboard motor, men etter en tur med denne: - Ble forelsket. Stabiliteten når jeg gikk ombord(stor mann) var fantastisk :) I denne sitter det en Bukh DV 20. Har gjort følgende: Ny matepumpe Nytt diesel filer Nytt oljefilter - Ny olje (15-40w) fra Quakestate som jeg bruker på min 6.2L Diesel (1990 modell) Oljeskift på gearkasse med samme olje som motor (råd fra Univa) Vridbar propell anlegg - Gjort rent - Nytt fett. Senere skal jeg legge opp alt elektriske på nytt som f.eks lys, lanterner, LED arbeidslys osv...med releer. Nye batterier - skillereleer. Her er båten. Vedlegg: Bilde - Redigert 17.September.2014 av dagnymoen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Hei, denne båten er bygget av Rolandds båtbyggeri i Hannevika. De var to brødre, den ene utvikla KB snekka, mens dette er den andre brorens båt. Han bygde mest i tre, og i sin tid måtte "alle" ha båt fra Roland. Nå er båtbyggeriet borte, stedet der det lå er sprengt ut, men vi gikk der som gutter, og han var ganske streng, men hvis vi hjalp med å pusse så fikk vi bade fra brygga. Den du har er kjennetegnet av at den går veldig lett i vannet, det skal være mulig å få den opp i over 7 knop såå vidt jeg husker. Svakheten med den er at undervannsskroget er litt grunt, dvs at hvis du kommer ut i grov motsjø så kan den slå - slik finnkjølte seilere gjør. Du kan kjenne igjen Rolandbåtene på roret, og det strmmer for din båt også, han fikk det levert fra 50 tallet av. Jeg kjenenr ikke BUKH motorene, men dette er en grei båt. Tror Helly Hansen har mal for kalesja. Har sett noen som har laga køye foran og kjøkken på sida, de er i det hele tatt veldig fleksible og du kan bruke dem til mange formål. Gratulerer med båten! Sitér dette innlegget Link to post
dagnymoen Svart 12.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Tusen takk for svar Nero II :) Har vask på høyre, stereo på venstre og vil sette inn en liten gassbrenner fra Jula på venstre side, siden her er det god plass. En god varm kopp kaffe når man er ute er deilig.. Takker så mye for info. Motoren fra Bukh, velger å tro at dette er en god en. Kommer til å passe på denne motoren og båten. DAG Sitér dette innlegget Link to post
dagnymoen Svart 12.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 (redigert) Med målinger fra min Lumia 1020 (Drive+) så kom jeg opp til 10 -11 km/h. Mer enn nok. Trives med dette :) https://dagnymoen.files.wordpress.com/2014/10/10kmh.png Redigert 12.Oktober.2014 av dagnymoen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.