Tariq Startet 17.September.2014 Del på Facebook Startet 17.September.2014 Vi nærmer oss å realisere en langvarig drøm, nemlig seilbåt. Motorbåt har vært og er hyppig i bruk (bor på en øy), og slik vill det fortsette å være. Men turbåt har vært et savn lenge. Vi skynder oss sakte, og det er i den rimelige skalaen vi kikker. Men vi har strengt tatt ikke peiling, så jeg håpet at det var noen her inne med gode og begrunnede anbefalinger. Venner har anbefalt bl.a. Albin, og da er det kanskje Delta som har den størrelsen vi tenker oss, og også Hero 101 har blitt oss anbefalt. I tillegg ser jeg at utvalget er stort, og Comfort, Vindø, Maxi, Mamba og Dehler er blandt båter jeg har registrert at er i riktig størrelse og prisklasse. Og sikkert mange til, så kan ikke dere som sitter med kunnskap dele den med oss er dere snille:-) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Mamba311 er en velseilende kvalitetsbåt fin innredning og ikke grønn motor. Hero 101 er en solid og god havsrler men med varierende innredning.Albin er så mangt men Norlin konstruksjonene har gode seilegenskaper. Maxi-båter var 70-tallets Bavaria. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 (redigert) Hei! Jeg kjenner meg igjen i dette. Du sier dere egentlig kkke har peiling, så da er første trinn å skaffe seg det. Dette kan gjøres på to (minst) måter: Gå kurs eller delta i praktisk båtliv og "gå gradene" hands-on. Siden dere ser etter en rimelig båt, vil dere jo ikke tape så veldig mye hvis første båtkjøp blir feil. Men ikke regn med å selge igjen til samme pris om ett til to år, med mindre dere gjør et priskupp med en attraktiv modell. Hvis dere er (blir) sikre på hva dere vil ha, er det etter min mening ikke så viktig å kjøpe "merkevare". Det er til slutt dere som avgjør hva dere vil, andre kan vel egentlig bare fortelle hva de selv har villet, og hvor godt fornøyd de er med sin båt. Poenget er at det finnes ingen fasit og veldig mange avgjørelser skal tas for å skyte blink. Her er noen avgjørelser dere må ha tatt for å gjøre et bevisst valg av båt: Fartsområde? Hvor skal dere seile? Tenk da over hvor dypt en silbåt stikker, se på sjøkart og tenk over hva slags dypgående dere vil ha. De fleste nyere seilbåter har finnekjøl. Finn ut hva det innebærer kontra mer langkjølt, som ikke stikker så dypt, og ta et valg uten å låse seg til dette mens dere er åpne for alle kompromisser dere kommer til å inngå ved valg av båt. Rortype. Spaderor er mer utsatt for skade ved en eventuell grunnstøting, men vil du ikke ha det, utelukkes mange velseilende båter. Propell på aksel eller drev? Akseldrift krever mindre vedlikehold og er mer solid ved grunnstøting, men krever også mer av skrogdesign enn et drev som går rett ned i vannet bak motoren. -Fast propell eller foldepropell? Det var stort sett "sorteringsfaktorene" under vannlinjen. Etter dette kommer en vesentlig avgjørelse synes jeg, hva slags vær skal man seile i, og skal man seile langt? Dette avgjør gjerne valg av autopilot og om man foretrekker ratt eller rorkult (synsefaktor rundt 30 fots størrelse) og hva slags løsning man trenger for autopilot som jeg vil kalle et "must" uttaskjærs. Som nybegynnere bør dere vel se etter en båt rigget som turseiler og enkel å seile, hvis ikke dere har regattaambisjoner. Her får man ikke så lett i både pose og sekk tror jeg. Rulleforstag er vel det enkleste for turseiling. Etter vurdering av seilgarderobe, type seil og tilstand på disse, må dere velge hvor viktig motoren skal være. -En gammel sliter av en solid motor er ikke så farlig etter min mening, så lenge den er velfungerende og brukes lite (det er jo seilbåt). Men her har dere en potensiell kostnadsbombe. Så skal man jo virkelig like båten også, da! Det henger gjerne sammen med at ovenstående er på plass slik man ønsker å ha det. Men det er vel også slik at man svelge noen ulemper hvis man forelsker seg i en båttype. Det skal ikke undervurderes som trivselsfaktor at man faktisk liker båten veldig godt. Min mening er at dere bør absolutt sjekke to modeller som er lette å få til en god pris på Finn: Mamba 311 og Maxi 95, kanskje også Comfortina 32. Et mindre alternativ er Maxi Fenix eller kanskje en Maxi 84. Alle disse er anerkjente, ikke overprisede seilbåter slik som de med høystatus merkenavn, som det likevel går an å bli kvitt igjen hvis 3-fots syken melder seg etter en stund. -Sa han... han teoretikeren som ikke har kjøpt seilbåt selv ennå. ;-) Redigert 18.September.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
olews Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Kjøper du en billig båt er mulighetene for tap desto mindre. Mange av de gamle statusbåtene er priset av snobbene som kjøpte dem for 30 år siden. Den gangen var det normalt et prisen holdt seg i kronebeløp. Alle merkene nevnt over er gode valg, velger du en svensk båt gjør du uansett ikke feil. Prøveseil og tilbring litt tid ombord, du må føle deg hjemme ombord. Er dette noe for oss ? Alle skal trives ombord. Vi var ute å prøveseilte en fin båt, men så sier ungene i bilen hjem. Pappa, "dette er vel ikke oss ?" - de syntes båten var for luksus. Så ta gjerne med en venn eller andre som ser saken fra flere sider. Kanskje vedkommende oppdager ting som ikke er bra eller ting som faktisk er bra. Havarerer du en båt til 100k er det et lite tap. Omtrent det du kan prute på en større båt eller en ny. Du kan få utmerkede båter på 30' for 100k om dagen. Ellers tiltredes at du må styre unna grønn motor. Grå er bra. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Mizar Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Jeg glemte en av de viktigste faktorene i farten --- Riktig WAF skal ikke undervurderes i vår tid, dette er veldig viktig: Wife Acceptance Factor... Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
sunnmøre Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Problemet med eldre båter er etter mitt syn først og fremst motorane. Dei er ofte saltvannskjølte, og varer ikkje evig. Om det er mogleg, så prøv å gå for ferskvannskjølt. Skroga er oftaste bra, men sjekk om båten har vore på grunn. Ser at Albin Nova har gått ned mykje i pris. Annonsert pris ned mot 150000 kr. Finn du ein sliki bra stand, er det ein god båt. Romsleg salong, men med lite toalettrom, Segler godt, og har gode sjøeigenskapar. Eit lite minus er at kjølen er av jern, noko som gjer at det blir litt meir arbeid. Personleg ville eg utan tvil ha valt Nova framfor Delta. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.