Jump to content

Kjøpe stor kartplotter, anbefalinger?

oj_knut

Recommended Posts

Med stor plotter oppfatter jeg fra 12" og oppover. Du skriver at du er ute etter en enkel plotter. Da må man spørre hva er behovet ditt. Selv har jeg gjort denne vurderingen

- Jeg vil ha en fast installert primær plotter som er beregnet for maritimt bruk (ikke PC eller nettbrett).

- Trenger du touch?

- trenger du higspeed nettverksintegrasjon. Fordelene er om du vil ha radarbilde eller at samtlige plotter bruker same kartbrikke. Jeg vil ha uavhengige plottere som virker hver for seg. Da mister man ikke alt på en gang

- Trenger du lavspeed nettverk. Fordelene med dette er at du kan overføre andre telegrammer mellom plotter og annet utstyr f.eks. motordata

- Hvor mye lys trenger du. Inne I en båtkupe trenger du ikke mye, men det gjør du på en flybridge. Jeg må ha lysterk skjerm på flybridge for å se.

- Hvor stor oppløsning trenger du? Ser du godt og trenger mye infor på skjermen trenger du stor oppløsning. Ser du dårlig og trenger bare et større bilder holder det med lav oppløsning. Jeg ser dårlig og trenger derfor ikke stor oppløsning

Som du ser for hvert punkt du velger bort blir plotterene billigere og billigere.

I min båt står det Raymarine C120 I styrehus og på flybridge og en egen C80 til radar. Dette er gammel teknologi men allikevel kvalitetsplottere som kan leve bade 10 og 15 år. På fly kunne jeg tenkt meg en enda mer lysterk plotter, men det funker. Tror det er mulig å få en C120 til 6-8000 I dag

Det er sikkkert mange som går med skumle planer om å oppgradere utstyret sitt,

inkludert meg selv.

Jeg har en 10" Lowrance GlobalMap 9200C fra 2008 , den kostet 1662 dollar + norsk moms, og er helt støken som kartplotter ,men prossoren er ikke kraftig nok til det siste av det siste innen tilknytting av ekkolodd moduler.

Hadde vært moro å høre hva du kunne tenkt å betale for denne.

Lowrance HDS-12m selges til kampanjepris på 18.250kr for tiden, veiledende pris er 27 tusen. m modellene uten innebygd ekkolodd er på vei ut, det er årsaken til den store prisreduksjon.

HDS Touch er en svært brukervennlig plotter, og kan også bygges ut med alt tenkelig utstyr. Har GPS antenne og 5Hz mottager innebygd. Bruker Navionics eller C-Map kartbrikker.

Ta en telefon til Mjøsservice så kan det hende du får et enda bedre tilbud på denne plotteren. Mjøsservice er Norges største Lowrance forhandler og har alltid konkurransedyktige priser. Jeg sjekket websiden deres og de har tydeligvis ikke fått oppdatert prisen etter at kampanjen begynte, men ring så får du riktig pris.

Raymarine har utvidet a-serien med 10 og 12 tommere. Alle med WiFi.

Fåes som a125, a127 med ekkoloddmodul og a128 med down vision. Tilsvarende i 10" serien.

Ta en kikk her: http://www.raymarine.no/view/?id=4954

Har ikke oppdatert meg på priser ennå. Har 2 c125/127 og er godt fornøyd :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...