oj_knut Startet 18.September.2014 Del på Facebook Startet 18.September.2014 Tenkte kjøpe meg kartplotter med stor skjerm, men trenger ikke masse dyre funksjoner. Hva er billig og bra plotter for meg. Er det noen ide å kjøpe brukt kanskje ? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Med stor plotter oppfatter jeg fra 12" og oppover. Du skriver at du er ute etter en enkel plotter. Da må man spørre hva er behovet ditt. Selv har jeg gjort denne vurderingen - Jeg vil ha en fast installert primær plotter som er beregnet for maritimt bruk (ikke PC eller nettbrett). - Trenger du touch? - trenger du higspeed nettverksintegrasjon. Fordelene er om du vil ha radarbilde eller at samtlige plotter bruker same kartbrikke. Jeg vil ha uavhengige plottere som virker hver for seg. Da mister man ikke alt på en gang - Trenger du lavspeed nettverk. Fordelene med dette er at du kan overføre andre telegrammer mellom plotter og annet utstyr f.eks. motordata - Hvor mye lys trenger du. Inne I en båtkupe trenger du ikke mye, men det gjør du på en flybridge. Jeg må ha lysterk skjerm på flybridge for å se. - Hvor stor oppløsning trenger du? Ser du godt og trenger mye infor på skjermen trenger du stor oppløsning. Ser du dårlig og trenger bare et større bilder holder det med lav oppløsning. Jeg ser dårlig og trenger derfor ikke stor oppløsning Som du ser for hvert punkt du velger bort blir plotterene billigere og billigere. I min båt står det Raymarine C120 I styrehus og på flybridge og en egen C80 til radar. Dette er gammel teknologi men allikevel kvalitetsplottere som kan leve bade 10 og 15 år. På fly kunne jeg tenkt meg en enda mer lysterk plotter, men det funker. Tror det er mulig å få en C120 til 6-8000 I dag Sitér dette innlegget Link to post
oj_knut Svart 18.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2014 Ja her var jeg kanskje for rask, stor plotter for meg er nok 10-12 tommer, men skal brukes fastmontert og ute i sollyset. Skal ikke kobles til annet utstyr, og vel vel kun tenkt brukt for å navigere. Trenger ikke touch, men enkel i bruk er vel en fordel. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Det er sikkkert mange som går med skumle planer om å oppgradere utstyret sitt, inkludert meg selv. Jeg har en 10" Lowrance GlobalMap 9200C fra 2008 , den kostet 1662 dollar + norsk moms, og er helt støken som kartplotter ,men prossoren er ikke kraftig nok til det siste av det siste innen tilknytting av ekkolodd moduler. Hadde vært moro å høre hva du kunne tenkt å betale for denne. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Lowrance HDS-12m selges til kampanjepris på 18.250kr for tiden, veiledende pris er 27 tusen. m modellene uten innebygd ekkolodd er på vei ut, det er årsaken til den store prisreduksjon. HDS Touch er en svært brukervennlig plotter, og kan også bygges ut med alt tenkelig utstyr. Har GPS antenne og 5Hz mottager innebygd. Bruker Navionics eller C-Map kartbrikker. Ta en telefon til Mjøsservice så kan det hende du får et enda bedre tilbud på denne plotteren. Mjøsservice er Norges største Lowrance forhandler og har alltid konkurransedyktige priser. Jeg sjekket websiden deres og de har tydeligvis ikke fått oppdatert prisen etter at kampanjen begynte, men ring så får du riktig pris. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 (redigert) Raymarine har utvidet a-serien med 10 og 12 tommere. Alle med WiFi. Fåes som a125, a127 med ekkoloddmodul og a128 med down vision. Tilsvarende i 10" serien. Ta en kikk her: http://www.raymarine.no/view/?id=4954 Har ikke oppdatert meg på priser ennå. Har 2 c125/127 og er godt fornøyd :-) Redigert 18.September.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
abbor Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Jeg sendte en email til Mjøsservice så nå har de justert ned prisen på HDS-12m Touch. Hvis du også skal ha kart så ring for pakketilbud. http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/kartplotter/lowrance-hds-12m-gen2-touch Sitér dette innlegget Link to post
Lars Marius Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Hei oj_knut Kan ikke fri meg for å spørre; har du vurdert den supre iSailor for iPAD som navigasjonshjelpemiddel? Må si jeg er glad for å ha en fastmontert Furuno som backup i min båt, men det kun iSailor som for alle praktiske formål anvendes for navigasjon. lmy Sitér dette innlegget Link to post
ulasminde Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 til å komme tilbake til denna: eg bruker isailor også, men da du bruke den trenges den mykje strøm gjennom dagstid og da den gi høy lys. eg mangler en anna valg til låding av den. har backup av garmin 182c men ikkje like godt. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.